  • 1. Data: 2009-11-15 12:32:27
    Temat: Rozpowszechnianie sygnałów radiowych.
    Od: "Maciej B" <a...@g...pl>

    Witam,

    Czy można rozpowszechniać sygnał radiowy służb państwowych?
    Chodzi o częstotliwości lotnicze.
    Czy reguluje to tylko ustawa telekomunikacyjna?

    I jak owa ustawa odnosi się do rozpowszechnianie sygnałów odbieranych z radaru
    AirNav?
    Chodzi o sygnał wysyłany z samolotów, używających systemu ADS-B.
    Czyżby luka?

  • 2. Data: 2009-11-15 17:11:35
    Temat: Re: Rozpowszechnianie sygnałów radiowych.
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Czy można rozpowszechniać sygnał radiowy służb państwowych?

    Z ciekawości zapytam: o jakie rozpowszechnianie chodzi? Powielenie,
    emisja w Internecie on-line?

    Myślę, że będą miały tu zastosowanie takie przepisy jak dla innych firm
    (prawo autorskie, ochrona danych firmy itp.).

    Generalnie słuchać/oglądać można prywatnie. Puszczać wszem i wobec -
    nie. Z wcześniejszych doświadczeń krótkofalarskich mówię.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof Jodłowski

  • 3. Data: 2009-11-15 18:09:10
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Maciej B wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy można rozpowszechniać sygnał radiowy służb państwowych?
    > Chodzi o częstotliwości lotnicze.
    > Czy reguluje to tylko ustawa telekomunikacyjna?

    Rozpowszechnianie sygnałów radiowych (w dosłownym rozumieniu) wymaga
    pozwolenia radiowego. Wyjątkiem są pewne zastosowania i/lub urządzenia,
    opisane w rozporządzeniu w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub
    nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego.

    > I jak owa ustawa odnosi się do rozpowszechnianie sygnałów odbieranych z radaru
    > AirNav?
    > Chodzi o sygnał wysyłany z samolotów, używających systemu ADS-B.
    > Czyżby luka?

    Sygnały odbierane drogą radiową są opisane w art. 160 ust. 3 PT:

    Osoba, która korzystając z urządzenia radiowego lub końcowego, zapoznała
    się z komunikatem dla niej nieprzeznaczonym, jest obowiązana do
    zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej.

  • 4. Data: 2009-11-15 20:26:11
    Od: "Jan Kowalski" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) <m...@t...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > się z komunikatem dla niej nieprzeznaczonym, jest obowiązana do
    > zachowania tajemnicy telekomunikacyjnej.

    Powiedz to gościom od poniższego linku (w Szwajcarii pewnie są inne przepisy):

    http://radar.zhaw.ch/radar.html

  • 5. Data: 2009-11-16 07:15:19
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Powiedz to gościom od poniższego linku (w Szwajcarii pewnie są inne przepisy):
    > http://radar.zhaw.ch/radar.html

    Mogą mieć zgodę właścicieli lotniska na rozpowszechnianie.

    --
    Krzysztof

  • 6. Data: 2009-11-16 10:16:39
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej B" <a...@g...pl> napisał
    > Czy można rozpowszechniać sygnał radiowy służb państwowych?

    Nadawnie w postaci radiowej bez zezwolenia jest kategorycznie zabronione.
    Retransmisja danych (odebranych) inną drogą być może naruszać tajemnicę
    telekomunikacyjną.

    > Chodzi o częstotliwości lotnicze.

    ADS-B to nie jest sygnał państwowy, zresztą pochodzenie sygnału nie ma
    znaczenia prawnego.

    > I jak owa ustawa odnosi się do rozpowszechnianie sygnałów odbieranych z
    > radaru
    > AirNav?
    > Chodzi o sygnał wysyłany z samolotów, używających systemu ADS-B.

    Być może luka, być może brak efektywnych możliwości wykrycia. W końcu serwer
    rozpowszechniający może stać tam, gdzie to prawo nie obowiązuje.