  • 1. Data: 2022-09-12 21:42:04
    Temat: Stanowisko finansowo-księgowe w firmie i gotówka.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Jest firma, w której osoba pełniąca obowiązki finansowo-księgowe
    przyjmuje okazjonalnie gotówkę od pracowników, głównie wpłaty od
    klientów. Czasem dokonuje wypłat gotówki na jakieś bieżące potrzeby,
    dokonuje też wpłat gotówki do banku.
    Czy taka osoba powinna mieć jakieś przeszkolenie, chociażby z
    rozpoznawania fałszywych banknotów?
    Wiem, że kasjer w kantorze musi mieć kurs walutowy, ale jak to wygląda w
    przypadku okazjonalnego kasjera w firmie?

  • 2. Data: 2022-09-13 11:35:37
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2022 o 21:42, nadir pisze:
> [...]
    > Wiem, że kasjer w kantorze musi mieć kurs walutowy, ale jak to wygląda w
    > przypadku okazjonalnego kasjera w firmie?

    Co rozumiesz pod "powinna"? Z punktu widzenia przedsiębiorcy pewnie tak,
    choć może on uznać, ze potencjalne straty są mniejsze, niż koszt
    przeszkolenia. Wymogu prawnego chyba nie ma.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-09-13 16:39:16
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Co rozumiesz pod "powinna"?

    Powinna wiedzieć jak odróżnić prawdziwy pieniądz od fałszywki.
    Przeciętny człowiek tego nie potrzebuje, ale kasjerka w banku czy
    kantorze już tak.

    > Z punktu widzenia przedsiębiorcy pewnie tak,
    > choć może on uznać, ze potencjalne straty są mniejsze, niż koszt
    > przeszkolenia. Wymogu prawnego chyba nie ma.

    Wymogu nie ma, ale czy pracownik obarczony takimi obowiązkami jak
    przyjmowanie gotówki może żądać kursu/przeszkolenia od pracodawcy?
    Chodzi o pracownika, który wykonywał od dłuższego czasu jakieś tam
    obowiązki, a od "jutra" ma dodatkowo przyjmować gotówkę.

  • 4. Data: 2022-09-13 17:01:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 13 września 2022 o 16:39:27 UTC+2 nadir napisał(a):

    > Chodzi o pracownika, który wykonywał od dłuższego czasu jakieś tam
    > obowiązki, a od "jutra" ma dodatkowo przyjmować gotówkę.

    A ma być odpowiedzialny za przyjęcie fałszywki?
    Tzn. jeśli przyjmie, to ma ze swojej kieszeni zwracać?
    I kto będzie odpowiadał, jak w banku wezwą policję przy próbie wpłaty fałszywki?
    No i kto ma tą gotówkę jeździć wpłacać do banku? Autobusem?

    A skoro nowe obowiązki to i podwyżka ;>

  • 5. Data: 2022-09-13 17:22:39
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > I kto będzie odpowiadał, jak w banku wezwą policję przy próbie wpłaty fałszywki?
    > No i kto ma tą gotówkę jeździć wpłacać do banku? Autobusem?

    Z powyższych pytań wzięły się wątpliwości pracownika. Na chwilę obecną
    przełożeni takimi głupotami głowy sobie nie zawracają.

    > A skoro nowe obowiązki to i podwyżka ;>

    Oczywiście, jak zawsze.;)

  • 6. Data: 2022-09-13 19:00:27
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-09-12 o 21:42, nadir pisze:
> [...]
    > Wiem, że kasjer w kantorze musi mieć kurs walutowy, ale jak to wygląda w
    > przypadku okazjonalnego kasjera w firmie?

    Zdecyduj czy to okazjonalny kasjer czy osoba pełniąca obowiązki
    finansowo-księgowe? :-)

    Ale różnicy specjalnej nie widzę - zarówno zawodowy kasjer co ma stale do
    czynienia z gotówką i jakąś odpowiedzialność za stan tej kasy jak i
    pracownik księgowości, który ma kasetkę w biurku
    do wypłaty zaliczek dla jeżdżących w delegację czy rozliczeń drobnych
    zakupów
    firmowych za gotówkę przez pracowników nie ma żadnych szkoleń.
    Jak są przepisy wewnętrzne (w korpo czy molochach), to może musi mieć
    jakiś kwit
    a jak nie to nie. Większość pewnie nie ma i dowiaduje się
    jak mu wyskoczy fałszywka w obrocie.
    Ja nigdy nie miałem ale z gotówką (taką zebraną firmową) nigdzie nie
    jeździłem -
    wysyłałem tylko stan kasy co miesiąc.

    Zawsze jest okazja do zmiany wynagrodzenia - może szefostwo
    uzna, że sam kontakt z gotówką wystarczy i można zmniejszyć
    wynagrodzenie, bo i tak się napatrzy na pieniądze :-)

  • 7. Data: 2022-09-13 21:52:35
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2022-09-13 o 16:39, nadir pisze:

> [...]
    > Chodzi o pracownika, który wykonywał od dłuższego czasu jakieś tam
    > obowiązki, a od "jutra" ma dodatkowo przyjmować gotówkę.

    Zauważyłam, że nawet w marketach nie mają już urządzeń do sprawdzenia
    banknotu (czy fałszywy czy nie).

    --
    animka

  • 8. Data: 2022-09-13 21:58:02
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2022-09-13 o 19:00, cef pisze:

> [...]
    > uzna, że sam kontakt z gotówką wystarczy i można zmniejszyć
    > wynagrodzenie, bo i tak się napatrzy na pieniądze :-)

    Np. osoba, która stara się o pracę w banku i która będzie miała do
    czynienia z obcą walutą musi dostarczyć papierek, że przeszła kurs
    walutowy. Oczywiście sama za ten kurs zapłaciła.

    --
    animka

  • 9. Data: 2022-09-13 22:01:46
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.09.2022 o 16:39, nadir pisze:

> [...]
    > Chodzi o pracownika, który wykonywał od dłuższego czasu jakieś tam
    > obowiązki, a od "jutra" ma dodatkowo przyjmować gotówkę.

    JA bym to inaczej przedstawił. Jeśli pracodawca pracownika nie
    przeszkoli, to nie ma później prawa podnosić, ze fałszywki nie
    rozpoznał. Jego ryzyko.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2022-09-14 08:44:11
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-09-13 o 21:52, Animka pisze:

    > Zauważyłam, że nawet w marketach nie mają już urządzeń do sprawdzenia
    > banknotu (czy fałszywy czy nie).

    Może płacisz mniejszymi nominałami.
    Ja ostatnio jak mi bankomat wydał 200zł - nówka sztuka nieśmigana,
    to w markecie wyjęli naświetlarkę (a zakupy za 10zł zrobiłem). A takich
    banknotów, po których widać, że są w obiegu to nie sprawdzają.