  • 1. Data: 2005-07-11 10:18:09
    Temat: Spadek
    Od: MariB <m...@w...pl>

    Witam i proszę o wyjaśnienie.

    7 lat temu zmarł teść. Przed śmiercią rozdał lub sprzedał dzieciom cały
    majątk, pozostawił sobie jedynie ok 1 ha ziemi rolniczej. Okazuje się,
    że zostawił ponadto po sobie testament, o którym wiedziały jego dzieci.
    W testamencie wymieniona jest moja żona i jej brat, wyłączona została
    siostra żony i teściowa. Jest więc to sytuacja inna, niż gdyby stosować
    dziedziczenie proste.
    Zgodnie z art. 1015. § 1. "Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu
    spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym
    spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania."

    I tu moje pytanie, od kiedy liczy się termin 6 miesiący? Od śmierci, czy
    od momentu otwarcia testamenu?

    Czy istnieje jeszcze szansa odrzucenia spadku lub przejęcia go z
    dobrodziejstwem inwentarza?

    I pytanie drugie. Jeśli istnieje szansa odrzucenia spadku, to czy
    dziedziczy mój syn, urodzony 4 lata po śmierci teścia?

    Pozdrawiam
    MariB

  • 2. Data: 2005-07-11 23:44:37
    Temat: Re: Spadek
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "MariB" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania.

    > Czy istnieje jeszcze szansa odrzucenia spadku lub przejęcia go z

    Nie bardzo jest chyba co odrzucac, bo skoro zmarly rozporzadzil swoim
    majatkiem przed smiercia (do czego mial zupelne prawo) to w tym zakresie
    (rozporzadzonego mienia) testament jest bezskuteczny (chociaz wazny). Jedyne
    co mogliscie zrobic to zadac zachowki od obdarowanych dzieci, ale na to
    mieliscie 3 lata od otwarcia spadku (smierci spadkodawcy). Jesli bedziecie
    chcieli odziedziczyc ten hektar ziemi rolnej to prawdopodobnie (bo tego nie
    jestem pewien) bedziecie musieli spelniac dodatkowe warunki okreslone art.
    1058 i nast. KC.

    > I pytanie drugie. Jeśli istnieje szansa odrzucenia spadku, to czy
    > dziedziczy mój syn, urodzony 4 lata po śmierci teścia?

    Nie

    PS Nie jestem jeszcze prawnikiem, wiec prosze nie traktowac mojej opinii
    jako porady prawnej.