  • 1. Data: 2005-07-11 10:09:50
    Temat: zawieszenie urlopu wychowawczego
    Od: Jurek<j...@w...pl>

    Witajcie,

    prowadzę małą firmę - my z żoną oraz 2 pracownice. Z uwagi na to, że jedna z
    pracownic wzięła urlop wychowawczy byłem zmuszony zatrudnić koleją osobę na
    jej miejsce - zgodnie z ustaleniami do końca marca 2007, gdyż świeżo upieczona
    mama chciała 3-letni wychowawczy.
    Teraz mama, której najwidocznie znudziło się siedzenie z dzieckiem w domu,
    zjawiła się u mnie i żąda abym od początku sierpnia zawiesił jej wychowawczy, bo
    ona chce wrócić do pracy już teraz.

    Jestem w kropce i nie wiem co zrobić. Nie chce zakończyć współpracy z nowym
    pracownikiem a nie stać mnie na to żeby zatrudniać 3 osoby, zresztą nie mam
    możliwości rozdzielenia pracy na tyle osób.

    Z drugiej strony nie wiem jakie będą dalsze poczynania młodej mamy, od samego
    początku ciąży poszła na zwolnienie... i to bynajmniej nie z powodów
    zdrowotnych, a tylko dlatego że tak jej się chciało.
    Co będzie gdy z jej powodu rozwiążę współpracę z nowym pracownikiem a ona
    stwierdzi np. za miesiąc czy dwa że jednak chce wykorzystać do końca
    wychowawczy... czy muszę zgadzać się na jej żądania?

    I tu moje pytanie: czy muszę zgodzić sie na zawieszenie urlopu wychowawczego?
    Czy możecie podpowiedzieć co na ten temat mówią przepisy i jakie wogóle są
    praktyki w takich sytuacjach?

    Wielkie dzięki za odpowiedzi
    pozdrawiam

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-07-11 13:18:13
    Temat: Re: zawieszenie urlopu wychowawczego
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jurek wrote:

    > I tu moje pytanie: czy muszę zgodzić sie na zawieszenie urlopu wychowawczego?
    > Czy możecie podpowiedzieć co na ten temat mówią przepisy i jakie wogóle są
    > praktyki w takich sytuacjach?

    Nie wiem, czy jest coś takiego jak zawieszenie, na pewno jest cos
    takiego jak rezygnacja.

    Urlopu wychowawczego pracodawca udziela na pisemny wniosek pracownika,
    złożony na dwa tygodnie przed rozpoczęciem okresu, w którym zamierza on
    skorzystać z urlopu.

    Urlop wychowawczy przysługuje pracownikowi w wymiarze do 3 lat, nie
    dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 4 roku życia. Urlop ten
    może być wykorzystany najwyżej w 4 częściach, których wymiar określa
    pracownik.

    Pracownik może zrezygnować z urlopu wychowawczego:

    1. w każdym czasie - za zgodą pracodawcy;
    2. po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy - najpóźniej na 30 dni przed
    terminem zamierzonego podjęcia pracy;

    czy taka rezygnacja z urlopu daje mu prawo do wzięcia reszty później, to
    nie wiem.
    W każdym razie na dzień dzisiejszy wygląda to właśnie tak.
    Jeśli ma prawo, to zostały mu jeszcze 3 podejścia.

    Kodeks pracy art. 186 - 189

  • 3. Data: 2005-07-11 14:48:16
    Od: Jurek<j...@w...pl>

    Dzięki za odpowiedź. Nasuwają mi się kolejne pytania - jak niżej:

    >Nie wiem, czy jest coś takiego jak zawieszenie, na pewno jest cos
    >takiego jak rezygnacja.

    Czy rezygnacja jest decyzją jednostronną?

> [...]
    >dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 4 roku życia. Urlop ten
    >może być wykorzystany najwyżej w 4 częściach, których wymiar określa

    Czyli może się okazać, że co jakiś czas pracownika nie będzie w firmie bo takie
    ma widzimisie... no przecież to jest zabójstwo dla małych firm :/

    >Pracownik może zrezygnować z urlopu wychowawczego:
    >
    >1. w każdym czasie - za zgodą pracodawcy;

    Ale czy ja jako pracodawca muszę wyracić na to zgodę? co będzie jeśli odmówię...
    i czy mam takie prawo?

> [...]
    >nie wiem.
    >W każdym razie na dzień dzisiejszy wygląda to właśnie tak.
    >Jeśli ma prawo, to zostały mu jeszcze 3 podejścia.

    Czy ktoś mógłby doprecyzować tą kwestię??

  • 4. Data: 2005-07-11 14:48:34
    Od: Jurek<j...@w...pl>

> [...]

    >Jeśli ma prawo, to zostały mu jeszcze 3 podejścia.

    Czy ktoś mógłby doprecyzować tą kwestię??

    Jurek

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-07-11 15:34:04
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Jurek wrote:

    > Czy rezygnacja jest decyzją jednostronną?
    tak, decyzja należy do pracownika.

    > Czyli może się okazać, że co jakiś czas pracownika nie będzie w firmie bo takie
    > ma widzimisie... no przecież to jest zabójstwo dla małych firm :/

    to już wiesz czemu nie lubią kobiet w ciąży.
    Trudno komukolwiek tu przyznać rację. I pracodawca i kobieta z małym
    dzieckiem mają swoje.
    Następnym razem będziesz bardziej ostrożnie zawierał umowę z
    pracownikiem na zastępstwo, tak abyś mógł to umowę w 30 dni rozwiązać,
    gdyby pracownik na urlopie wychowawczym chciał wrócić.

    > Ale czy ja jako pracodawca muszę wyracić na to zgodę? co będzie jeśli odmówię...
    > i czy mam takie prawo?

    Jeśli chce wrócić szybciej niż 30 dni to masz prawo się nie zgodzić.
    Wówczas przyśle ci następne pismo, że wraca za 30 dni i wtedy nie masz
    już nic do powiedzenia.