  • 1. Data: 2003-03-31 20:25:08
    Temat: Samozatrudnienie w spółce z o.o.
    Od: "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl>

    Czy w jednoosobowej spółce z o.o. [art. 156 k.s.h.] jedyny udziałowiec może
    zatrudnić samego siebie na etat i po prostu wyznaczyć sobie pensję ? czy
    musi np. co jakiś czas podejmować uchwałę o podziale zysków czy cuś w tym
    stylu...
    Czy może, w zasadzie sam ze sobą, zawrzeć umowę o pracę ?

    Krzysztof 'kw1618' GG: 268973
    Warszawa

  • 2. Data: 2003-03-31 21:04:14
    Temat: Re: Samozatrudnienie w spółce z o.o.
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Krzysztof z Warszawy kw1618" <k...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    > Czy może, w zasadzie sam ze sobą, zawrzeć umowę o pracę ?
    >
    > --
    > Załączam pozdrowienia i życzenia powodzenia

    IMHO moze, tyle ze jezeli jest tez jedynym czlonkiem zarzadu - nie wyznaczyl
    po prostu innych - to taka czynnosc prawna wymaga formy aktu notarialnego -
    art. 173 § 2 KSH. Jezeli nie jest jedynym czlonkiem zarzadu, forma z
    podpisem notarialnie poswiadczonym.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 3. Data: 2003-03-31 21:19:38
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    notarialnego -
    > art. 173 § 2 KSH. Jezeli nie jest jedynym czlonkiem zarzadu, forma z

    Ale problem powstaje z zaliczaniem jego pensji jako kosztu uzyskania
    przychodu. Poza tym jeśli mnie pamięć nie myli to do takiej czynności
    konieczne jest wyznaczenie przez walne zgromadzenie pełnomocnika - zakaz
    dokonywania czynności z samym sobą. Dodatkowo powstaje problem z podstawowym
    elementem stosunku pracy jakim jest podporządkowanie pracownika pracodawcy.
    Także zrobić można wszystko - papier jest cierpliwy, ale skutki mogą być
    opłakane.

    Pozdrawim,
    Tomek

  • 4. Data: 2003-03-31 21:34:43
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl> schrieb im Newsbeitrag

> [...]
    pracodawcy.
    > Także zrobić można wszystko - papier jest cierpliwy, ale skutki mogą być

    No tylko ze chodzi o spolke z o.o., gdzie nie ma "walnego", tylko jest
    zgromadzenie wspolnikow. A tym zgromadzeniem jest sam wspolnik. I z tresci
    pelnomocnictwa moze wynikac, ze pelnomocnik moze zawierac umowe z samym soba
    (art. 108 kc). A tresc pelnomocnictwa uchwala zgromadzenie wspolnikow, czyli
    wspolnik.
    Po to forma aktu notarialnego, aby choc troche uwiarygodnic takie czynnosci
    prawne.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 5. Data: 2003-03-31 21:58:08
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

> [...]
    czyli
    > wspolnik.
    > Po to forma aktu notarialnego, aby choc troche uwiarygodnic takie

    Mniejsza o nazewnictwo aczkolwiek faktycznie w sp. z o.o. jest zgromadzenie
    wspólników (natomiast w jednoosobowej sp. z o.o. jedyny wspólnik wykonuje
    jego uprawnienia a nie jest tym zgromadzeniem jeśli już bawimy się w słówka)
    chodzi o skutki takiej czynności, a ta zostanie podważona przy pierwszej
    kontroli US - polecam lekturę ordynacji podatkowej oraz bogatego
    orzecznictwa na ten temat (właśnie zawieranie umów o pracę w opisanej
    sytuacji). Poza tym w umowie między spółką a członkiem zarządu oraz w sporze
    z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą
    zgromadzenia wspólników.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2003-04-01 06:13:34
    Od: "SapeR" <s...@i...pl>

    "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl> wrote in message

> [...]
    sporze
    > z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą

    Dokladnie tak jest i mimo wielu przypadkow z obserwacji - nigdy nie udalo
    sie wrzucic takiej
    umowy w koszty !!! Lepiej zrobic kontrakt menedzerski albo jakies stale
    zlecenie (to w sumie to samo),
    tutaj nie bedzie problemow z kwestiamy podatkowymi !

    pozdr

    sap

  • 7. Data: 2003-04-01 13:24:29
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

> [...]
    sporze
    > z nim spółkę reprezentuje rada nadzorcza lub pełnomocnik powołany uchwałą

    Nie chodzi o zabawe w slowka. Autor postu pytal tylko, czy zawarcie takiej
    umowy jest mozliwe, a nie jakie sa jej ewentualne podatkowe skutki. Gdyby o
    to pytal, to bym napewno nie odpowiadal na post, bo nie znam zbyt dobrze
    prawa podatkowego.
    Z argumentow, ktore podales najbardziej moglby mnie przekonac co najwyzej
    wymog z prawa praca, ze pracownik powinien byc podporzadkowany pracodawcy.
    Umowa tego typu moglaby byc w sumie chyba sprzeczna z sama natura umowy o
    prace.
    Ale argumenty o pelnomocnictwie sa moim zdaniem zupelnie nietrafne. Rada
    nadzorcza w spolce z o.o. to rzadkosc. No a o pelnomocniku powolanym uchwala
    wspolnikow juz byla mowa - z tresci pelnomocnictwa moze wynikac
    dopuszczalnosc zawarcia umowy z samym soba i tyle.
    Poza tym tak z ciekawosci chcialcym wiedziec jakie przepisy Ordynacji
    podatkowej sa tu problemem. Jesli mozesz, to podaj prosze.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 8. Data: 2003-04-01 15:35:45
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

> [...]
    > Poza tym tak z ciekawosci chcialcym wiedziec jakie przepisy Ordynacji
    > podatkowej sa tu problemem. Jesli mozesz, to podaj prosze.

    Chociażby te:
    Art. 24a. (51) § 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, dokonując
    ustalenia treści czynności prawnej, uwzględniają zgodny zamiar stron i cel
    czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez
    strony czynności.
    § 2. Jeżeli strony, dokonując danej czynności prawnej, ukryły inną czynność
    prawną, organy podatkowe i organy kontroli skarbowej wywodzą skutki
    podatkowe z ukrytej czynności prawnej.

    Art. 24b. (52) § 1. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej,
    rozstrzygając sprawy podatkowe, pominą skutki podatkowe czynności prawnych,
    jeżeli udowodnią, że z dokonania tych czynności nie można było oczekiwać
    innych istotnych korzyści niż wynikające z obniżenia wysokości zobowiązania
    podatkowego, zwiększenia straty, podwyższenia nadpłaty lub zwrotu podatku.
    § 2. Jeżeli strony, dokonując czynności prawnej, o której mowa w § 1,
    osiągnęły zamierzony rezultat gospodarczy, dla którego odpowiednia jest inna
    czynność prawna lub czynności prawne, skutki podatkowe wywodzi się z tej
    innej czynności prawnej lub czynności prawnych

    A dalej nie chce mi się szukać.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 9. Data: 2003-04-01 16:18:02
    Od: "Tomasz Czmochowski" <c...@d...pl>

> [...]
    > Poza tym tak z ciekawosci chcialcym wiedziec jakie przepisy Ordynacji
    > podatkowej sa tu problemem. Jesli mozesz, to podaj prosze.

    Natomiast co do pytania "czy jest możliwe zawarcie takiej umowy" odpowiedź
    jest prosta, jak już pisałem papier jest cierpliwy a zasada swobody umów
    dopuszcza zawieranie różnych "umów" jednak pytający z reguły chce się
    dowiedzieć jakie będą skutki takiej umowy, inaczej udzielanie jakichkolwiek
    porad byłoby zbędne.

    Pozdrawiam,
    Tomek