    Subject: Re: rodzina zastepcza
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5e395097$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5e3a8a15$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3ac864$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3acaa5$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3aeea0$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3b0d38$1$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3be61a$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3be7f7$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <1g1nac8s2j6i1.17jrh3zn842xq$.dlg@40tude.net>
    <5e3bf047$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Thu, 6 Feb 2020 13:10:12 +0100

    W dniu 06.02.2020 o 11:53, Liwiusz pisze:

    > Wyników jest mnóstwo.
    > https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=5&ved=2ahUKEwios6ze37znAhVBI1AKHZUIDIMQFjA
    EegQINxAB&url=https%3A%2F%2Fpressto.amu.edu.pl%2Find
    ex.php%2Feip%2Farticle%2Fdownload%2F9376%2F19704&usg
    =AOvVaw1EfJ5z-qN4QU1LLf1rEOSZ

    Strzelić do własnej bramki. Bezcenne.

    > Po części wynika to z nieracjonalnych zakazów - na przykład kiedyś
    > chrześcijanom lub muzułmanom zakazywano zajmowania się lichwą, więc
    > średniowieczną bankowość opanowali żydzi.

    To się zdecyduj. Mieli większą smykałkę do interesów, czy po prostu
    innym religia nie pozwalała?
    Nie ma to jak do jednego wora wrzucić religię i narodowość. Można w ten
    sposób "wytłumaczyć" dowolną bzdurną tezę.
    Np. taką, że Polak to katolik.

    > Ciekawym byłoby raczej znaleźć badanie przeczące takiej tezie.

    No przecież podałeś linka.
    Skupiłeś się na fragmencie o WIZERUNKU, o tym jak Żydzi byli postrzegani
    i wyciągnąłeś bezsensowne wnioski.

    > Kradzieże można ująć jako efekt uboczny umiejętności kombinowania, co
    > można uzasadnić setkami lat życia pod obcym prawem. Sama umiejętność
    > jest oczywiście przydatna, trudno na przykład wygrać wojnę, nie umiejąc
    > dobrze oszukiwać, szpiegować itp.

    Tak jakby w innych społecznościach nie było złodziei, albo nie było
    innych społeczności żyjących pod obcym prawem...

    Weź człowieku wróć do szkoły, poczytaj coś na temat narodowości,
    kształtowania się pojęcia narodowości i tożsamości narodowej.
    Setki lat... japierdziu.

    W tajemnicy ci powiem, że np. na tzw. ziemiach polskich jeszcze na
    początku XX wieku były miejsca, gdzie ludzie nie mieli pojęcia o
    narodowości i określali się jako "tutejsi".

    https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/19
    36682,1,jak-powstala-pierwsza-mapa-francji.read

    "Gdyby Ludwik XV wyjechał kilkadziesiąt kilometrów za Wersal, nie tylko
    nie zrozumiałby języka, w którym mówili jego poddani, ale najpewniej w
    ogóle nie zorientowałby się, w jakim jest państwie."

    "Również w Polsce, jak opisywał Bohdan Baranowski ("W kręgu upiorów i
    wilkołaków"), mieszkańcy wsi "widząc błąkające się po łąkach ogniki
    mówili, że są to pokutujące dusze przekupnych geometrów, którzy przy
    pomiarze ziemi skrzywdzili chłopa".
    Podstawowy problem stojący przed Cassinim i jego podwładnymi polegał na
    tym, że kraj, w którego ostępy się zapuszczali nie był jeszcze Francją,
    zintegrowanym i jednolitym państwem, a spotykani po drodze ludzie wciąż
    nie czuli się Francuzami."

    Twoja "wiedza" na temat narodowości utknęła na poziomie szkoły
    podstawowej, gdy pani od historii pokazywała ci mapy z narysowanymi
    granicami.
    I tak ci zostało do dzisiaj.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr