    Subject: Re: rodzina zastepcza
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <X...@1...0.0.1>
    <5e395097$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5e3a8a15$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3ac864$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3acaa5$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3aeea0$0$516$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3b0d38$1$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3be61a$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e3be7f7$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <1g1nac8s2j6i1.17jrh3zn842xq$.dlg@40tude.net>
    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Date: Thu, 6 Feb 2020 11:53:57 +0100

    W dniu 2020-02-06 o 11:42, Olin pisze:

    > Możesz podeprzeć się jakimiś badaniami?

    Wyników jest mnóstwo.
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&sour
    ce=web&cd=5&ved=2ahUKEwios6ze37znAhVBI1AKHZUIDIMQFjA
    EegQINxAB&url=https%3A%2F%2Fpressto.amu.edu.pl%2Find
    ex.php%2Feip%2Farticle%2Fdownload%2F9376%2F19704&usg
    =AOvVaw1EfJ5z-qN4QU1LLf1rEOSZ

    Po części wynika to z nieracjonalnych zakazów - na przykład kiedyś
    chrześcijanom lub muzułmanom zakazywano zajmowania się lichwą, więc
    średniowieczną bankowość opanowali żydzi.

    Ciekawym byłoby raczej znaleźć badanie przeczące takiej tezie.

    > Ja słyszałem, że Polacy mają awersję do wody i mydła, ale za to sprawnie
    > kradną samochody.

    Kradzieże można ująć jako efekt uboczny umiejętności kombinowania, co
    można uzasadnić setkami lat życia pod obcym prawem. Sama umiejętność
    jest oczywiście przydatna, trudno na przykład wygrać wojnę, nie umiejąc
    dobrze oszukiwać, szpiegować itp.

    --
    Liwiusz