eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoczy KP jest dowodem ksiegowym i jak jest traktowany przez prawo? › Re: czy KP jest dowodem ksiegowym i jak jest traktowany przez prawo?
  • Data: 2005-04-04 19:29:17
    Temat: Re: czy KP jest dowodem ksiegowym i jak jest traktowany przez prawo?
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "J&J" <d...@b...com> napisał w wiadomości
    news:d2s12g$pva$1@news.onet.pl...

    > Na KP figuruja podpisy pracownikow
    > Wlasnie przegladalem te KP i co sie okazuje na czesci z nich (tych z
    powtorzonym nr ) jest cos takiego
    > 1 KP - platnosc za faktury ABC
    > 2 KP - platnosc za faktury ABDE
    > Oczywsicie kwoty koncowe sa rozne ;)
    > I jak mysle tu moze byc zonk !

    Numer KP nie ma krytycznego znaczenia. Nie Twoja sprawa, jak sobie księgowa
    tamtej firmy przyjęła system numerowania, choć na zdrowy rozsądek, to jakby
    go nie przyjmować numery powinny być różne. Również i zapisy na KP mają
    drugorzędne znaczenie. Jeśli nawet błędnie zaliczono kwoty na nie te
    faktury, które trzeba, to spokojnie można to wyprostować poprzez kompensatę
    zobowiążań.

    No ale kluczową sprawą dla mnie jest pytanie: ile w końcu im zapłaciłeś?
    Istnienie wielu dokumentów księgowych z jednakowymi numerami po ich stronie
    może wskazywać na nieprawidłowości w sposobie prowadzenia przez nich
    dokumentacji. A to dla prawa karnego całkiem obojętne nie jest. Jeśli
    zapłaciłeś im tyle, ile powinieneś, a oni teraz wywijają jakieś dziwne
    numery, to mnie się nasuwa pytanie: Czy z winy samego przedsiębiorcy, który
    kombinuje z podatkami - czy może z winy nieuczciwego pracownika, który od
    Ciebie pieniądze przyjął, ale pracodawcy ich nie dał. I raczej nad tym bym
    się zastanawiał.

    Twarde z ich strony stanowisko, jakobyś nie zapłacił tych kwot wydaje się
    wskazywać raczej na nieuczciwość pracownika. Zresztą podobnie dublowanie
    numerów KP, bo przecież w tym wypadku kłopoty będzie miała przede wszystkim
    tamta firma, gdy na to wpadnie Urząd Skarbowy. No ale to nie jest Twój
    problem, tylko ich, by sobie to ustalić. Przecież rzadko kto wpłacając do
    firmy pieniądze zastanawia się, czy numer KP jest właściwy i zgodny z
    przyjętym w danej firmie sposobem numerowania. Kto tak naprawdę na to zwraca
    uwagę? Ten numer jest dla wystawcy potrzebny w celu identyfikacji dokum,ntu,
    a nie dla wpłacającego.

    Tak więc reasumując, to na Twoim miejscu przesłał bym im kserokopie tych
    wszystkich KP i zaproponował, że jeśli uważają, że niektóre z tych
    dokumentów są fałszywe, to by złożyli zawiadomienie o przestępstwie. To
    przecież nie Ty wystawiałeś te dokumenty, tylko ich pracownicy. To oni
    również ponoszą konsekwencje finansowe pokwitowania przez pracowników sum,
    których tak naprawdę nigdy nie wpłacono do kasy przedsiębiorstwa.
    Postępowanie karne wydaje mi się w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem,
    bowiem w szybki i co najwazniejsze tani sposób doprowadzi do wyjaśnienia
    okoliczności tego dziwnego zdarzenia.

    Boję się tylko, że bez względu na stan faktyczny, czyli to, czy zapłata
    miała faktycznie miejsce, czy nie, to po garbi dostanie pracownik. No bo
    podejrzewam, że pieniądze do kasy firmy nie wpłynęły. Udowodnienie, czy
    faktycznie te pieniądze przekazałeś, czy nie jest również mało
    prawdopodobne. Obalenie pokwitowań trudne.