  • Data: 2023-04-23 02:33:06
    Temat: Re: Zaraza
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Smaczku dodaje jeszcze fakt, że tych naprawdę religijnych i
    > postępujących z duchem swojego wyznania nic takiego by nie obraziło. Z
    > wielką gębą na pokaz idą do sądów w pierwszych szeregach przeróżni
    > hipokryci.

    Bo wbrew pozorom wcale bym się nie zdziwił, jakby Doda miała sporo racji
    w swojej wypowiedzi. Spożycie alkoholu przez ludzi ma długą historię
    sięgającą tysiącleci i różniło się w zależności od kultury, okresu
    historycznego oraz dostępności surowców do produkcji napojów
    alkoholowych. Ale generalnie nie było uważane za coś złego. Początkowo
    alkohol był spożywany w niewielkich ilościach, a jego działanie na
    organizm ludzki było prawdopodobnie nieznane.

    Jednak z czasem ludzie zaczęli umyślnie produkować napoje alkoholowe, co
    prawdopodobnie miało miejsce już około 10 000 lat temu, gdy ludzie
    nauczyli się uprawy roślin i produkcji żywności. W miarę jak ludzie
    rozwijali umiejętności rolnicze, hodowlane i techniczne, zdolność do
    produkcji napojów alkoholowych również się rozwijała. W starożytnym
    Egipcie, Mezopotamii czy Chinach już w III tysiącleciu p.n.e. znane były
    metody produkcji piwa, wina i innych napojów alkoholowych.

    W różnych okresach historycznych i kulturach spożycie alkoholu miało
    różny charakter. W niektórych społecznościach alkohol był używany w
    celach sakralnych, medycznych czy społecznych, a także jako środek
    konserwujący żywność. W innych kulturach alkohol był szeroko spożywany
    jako napój codziennego użytku. W średniowieczu, na przykład, piwo było
    jednym z podstawowych napojów w Europie, ponieważ woda często była
    zanieczyszczona i niespożywalna, a piwo uważane było za bardziej
    bezpieczne do picia. W XIX i XX wieku spożycie alkoholu w wielu krajach
    wzrosło, często jako forma relaksu, zabawy i towarzyskich celebracji,
    ale także często związane z problemami związane z nadużywaniem alkoholu
    i jego negatywnymi skutkami na zdrowie. Czytałem, że jeszcze w okresie
    międzywojennym szoferzy wozili flaszkę pod siedzeniem, by w razie
    spowodowania wypadku spożyć. Pozostawanie pod wpływem alkoholu było
    okolicznością łagodząca.

    Podobnie było z narkotykami, które już były znane od dawna. Z tym, że
    stosowanie tych substancji w starożytnym Rzymie miało głównie charakter
    medyczny, religijny lub magiczny, a nie rekreacyjny, tak jak obecnie.
    Stosowanie narkotyków w celach rekreacyjnych czy nadużywanie ich nie
    było akceptowane społecznie i często było surowo karane.

    To dopiero teraz uważamy to jako coś złego. Pisanie świętych ksiąg, to
    nie jest prowadzenie pojazdu i wydaje mi się, że nawet obecnie trudno by
    było znaleźć uzasadnienie do zakazu pisania książki pozostając pod
    wpływem alkoholu, czy innych substancji.

    Natomiast chyba ktoś po prostu przesadził i uznał, że poddając w
    wątpliwość świętość tego przekazu Doda obraża uczucia religijne. A ona
    jedynie poddała w wątpliwość źródło pochodzenia zawartych w księgach
    informacji. Te zaś pozostają kwestią wiary. Doda może nie wierzyć w
    nadprzyrodzone pochodzenie danych zawartych w księgach i to jest jej prawo.
    --
    Robert Tomasik