    From: "jaQbek" <j...@s...eu>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wyręczenie gminy w budowie drogi
    Date: Wed, 23 Jan 2008 08:31:53 +0100

    > Należy sprawdzić, czy w tym miejscu formalnie jest droga, czy jej nie ma.
    Dokąd wykonać telefon, aby się tego dowiedzieć? Sytuacja wygląda tak, że jest
    jedna droga, asfaltowa, idąca z północy na południe, oraz druga droga, gruntowa,
    która w pewnym momencie odchodzi od niej po skosie na północny wschód. I jakieś
    sto metrów od punktu zbiegu tych ulic, gdzie są totalne wertepy, zrobiony jest
    łącznik, jako droga gruntowa. I przy tym łączniku stoi blok. Mniej więcej
    wygląda to tak:

    | /
    | /
    |0 /
    |_/ <- tu jest ten łącznik
    | /
    |/

    0 - blok

    Konkretnie, jeśli to cos pomoże - chodzi o skrzyżowanie ulic Dworcowej i
    Poniatowskiego w Piasecznie pod Warszawą. Ulica Poniatowskiego, jak i łącznik,
    są uwzględniane na planach miasta, a przynajmniej na wszystkich do jakich miałem
    kiedykolwiek dostęp.

    > Jak jej nie ma, to co prawda developer obowiązku jej budowy nie ma, ale ma
    > obowiązek sprawić, by ona tam była. Bo pewnie w umowach jest, że ma tam być
    > dojazd.
    W umowie nic na temat drogi nie jest napisane wprost, natomiast jako załącznik
    do umowy mam zarys bloku z przekrojem piętra i zaznaczeniem mojego mieszkania. I
    na tym planie zaznaczona jest zarówno ulica Dworcowa, Poniatowskiego, jak i ów
    łącznik. Aby dojechać do bramy wjazdowej na teren nieruchomości, należy
    przejechać ów łącznik oraz ok. 100 metrów, może troszkę więcej, ul.
    Poniatowskiego.

    > Jak droga dokumentacyjnie jest, to należy zgłosić Powiatowemu Inspektorowi
    > Nadzoru Budowlanego, ze nie odpowiada normom drogi publicznej i niech on
    > walczy z gminą.
    Czyli są przepisy, które nakładają na developera obowiązek zapewnienia dojazdu
    do budynku?

    > Gmina drogi oczywiście budować nie musi, ale ma obowiązek sprawienia tego, że
    > jest tam droga gminna jest, to ma spełniać prawem przepisane warunki. Te
    > warunki, to przede wszystkim odpowiednia nośność, która z reguły w wypadku
    > drogi gruntowej nie jest spełniona.
    Jak można pogonić gminę?

    > Przekładając to na "ludzki" język należy zwrócić się do PINB z wnioskiem o
    > zbadanie sprawy tej drogi i ustalenie, kto jest odpowiedzialny za fakt, że do
    > nieruchomości nie prowadzi droga o parametrach odpowiadających przepisom.
    Ok, czyli to już PINB ma zająć się przepychankami z gminą?

    > Bo ktoś musiał plan budowy osiedla zatwierdzić i ktoś w planie ma ujętą tę
    > drogę.
    Chcesz przez to powiedzieć, że skoro dostali pozwolenie na budowę, to o
    zapewnieniu dojazdu do budynku również powinno być w nim wspomniane? Jakoś da
    się do tego pozwolenia na budowę dotrzeć, czy to już PINB się tym zajmie, jak
    zgłoszę sprawę?

    > albo się okaże, że droga teoretycznie tam jest, tylko nie spełnia norm.
    No ok, ale co w takim przypadku?

    > poza tym, jeśli to droga gminna, to możecie Gminę nękać roszczeniami o szkody
    > spowodowane przez złaj jakość drogi.
    Zarząd dróg i nękanie za uszkodzenia pojazdu, czy inny sposób byś proponował? Bo
    tam nei dość, że przejechać po deszczu się nie da, to i przejście nie jest
    łatwe. Bardziej na północ ul. Poniatowskiego stoją domki jednorodzinne i ich
    mieszkańcy od kilku już lat bezskutecznie walczą o drogę. Nawet lokalna prasa o
    tym pisała i nic :( Może do GW zgłosić ;)

    > Może sie szybko okazać, że taniej wyjdzie jednak ją doprowadzić do normalnego
    > stanu.
    Oby :)

    Dzięki za pomoc. Chyba zacznę faktycznie od rozmowy z PINB.