  • Data: 2023-01-28 01:04:56
    Temat: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-01-25, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > W domu mojego dziadka nie byli aż do 1945 roku, kiedy obsadzili pobliski
    > bunkier. Nie to, że jakoś szczególnie broniono tego miejsca, tylko im do
    > łba nie przyszło, ze w środku lasu bez drogi jest jakiś dom. Gmina drogę
    > do tego domu szutrowa pod dwa koła zrobiła z 10 lat temu. Wcześniej jak
    > trzeba było do lekarza dziadków, czy ciotkę zawieść, to 4 x 4 samochodem
    > tam zjeżdżałem.

    No dokładnie na takiej zasadzie. Chatka odrobinę na uboczu.

> [...]
    > zamieszkałych. Próbowali wysadzić jeden most kolejowy. Trochę się im
    > udało, ale później w wyniku przeszukać zatrzymano ich. Ponieważ wybuchła
    > wojna, więc dostali karę śmierci. Zgodnie z przedwojennym prawem na
    > uprawomocnienie trzeba było czekać 7 dni, bo Prezydent RP mógł ich
    > ułaskawić choćby. Gdy pod miasto zaczął podchodzić wróg wywieziono ich
    > do Tarnowa pod konwojem pociągiem. W Tarnowie był zbombardowany węzeł
    > kolejowy i dalej konwój prowadził ich do Sandomierza pieszo. W
    > Sandomierzu upłynęło 7 dni i dowódca konwoju zarządził wykonanie wyroku

    Ale skąd tam Niemcy tak daleko na wschód?

> [...]
    > "bohaterów" i przywieźli spod Sandomierza do Nowego Sącza. Jednego z
    > nich - na prośbę rodziny - pochowano w grobie rodzinnym pod Nowym
    > Sączem, zaś dla pozostałych zbudowano na cmentarzu ewangelickim takie
    > małe mauzoleum. Gdy Niemcy wycofywali się z tego terenu na przełomie
    > 1944/45 roku wraz z nimi wyjechała większość niemieckiej mniejszości.
    > Cmentarz popadł w ruinę i nie potrafię powiedzieć, czy Mauzoleum samo
    > się rozleciało (podobno drewniane było), czy też celowo to rozebrano.
    > Faktem, jest, że do lat 80-tych to był kawałek trawnika na ogrodzonym

    W PRLu nikt za specjalnie nie dbał o stare ewangelickie cmentarze.
    Pamiętam jak za czasów mojej podstawówki prowadzono przez jeden kable
    czy coś i czaszki walały się po całej okolicy. W zasadzie był to już
    wtedy tzw. park, ale obrysy grobów czy nawet fargmenty nagrobków były
    jeszcze w wielu miejscach widoczne.

    > W latach 80-tych do Wojewody Nowosądeckiego zwróciła się jakaś niemiecka
    > fundacja z prośbą, by jakoś to uprzątnąć, oznakować, bo tam jednak leżą
    > zwłoki ludzkie. Podobno przysłali jakąś kasę, ale ta się rozpłynęła. W
    > latach 90-tych ktoś sprawdził i zrobiła się mała "chryja", którą
    > zażegnano ustawieniem wielkiego granitowego głazu pośrodku z jakąś tam
    > inskrypcją. Nie chce mi się teraz lecieć tego czytać, ale coś w rodzaju,
    > że tu leżą ludzie bez wnikania w przyczyny tego faktu.

    Musiała być chyba jakaś bardziej centralna akcja bo dla ww.
    wymienionego, ewangelickiego, mniej wiecej właśnie w tamtych latach
    (może bardziej późne 90.), podjęto jakieś prace i postawiono jakiś
    kamień, równiez chyba bez konkretów.

    --
    Marcin