  • Data: 2003-04-04 21:17:05
    Temat: Re: SKUP Butelek - "a ma pan paragon ?" i co odpowiedziec ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    [uwaga - crosspost na *.podatki]
    On Sun, 30 Mar 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ | Ale wtedy wracamy do punktu wyjścia: musi być umowa wypożyczenia
    >+ | i dowód owej umowy. Przecież takiego układu że biorę opakowanie
    >+ | w sklepie A i oddaję w sklepie B użyczeniem nazwać nie można ?
    [...]
    >+ Umowa wypożyczenia może być ustna, bo kwota poniżej ustawowego progu.
    >+ A dowodem na to jest paragon.

    Nie podważam. Właśnie poszło o to, że grupowicz *nie miał* paragonu !

    >+ Wpisano wszak kaucja, a nie sprzedaż.

    Bez znaczenia[1]. Przepisy dot. podatku VAT pozwalają wycofać sprzedaż
    *towaru* (każdego, nie dotyczy usług).
    [1] Dla zasad ogólnych. Niemniej przytoczone rozp. owe zasady
    potwierdza :)

    >+ Zresztą
    >+ zaczynam powątpiewać, czy powinno to być w paragonie, o czym piszę dalej. Na
    >+ kaucję powinno być osobne pokwitowanie moim zdaniem. Wystarczyłaby wzmianka
    >+ na rewersie paragonu z jakąś pieczątką.

    Ale wtedy nie można by odzyskać VATu, *o ile* zostałby już
    zapłacony. A jest płacony, przytoczony zapis z rozporządzenia
    nawet to podkreśla :)

    >+ | No dobrze. Sprzedaliśmy 50 butelek, zwrócono 200. Powód oczywisty:
    >+ | mamy kaucję wyższą o 20 groszy niż sklep obok ;) [...]
    >+
    >+ W podatkach jestem słabiutki, ale nie rozumiem problemu przez Ciebie
    >+ postawionego. Skoro na wypożyczenie VAT-u nie ma to po prostu traktujemy to
    >+ jako zakup 150 butelek.

    "Od ludzi" ? Można. Ale wtedy VATu *nie ma* ! Dokument VAT może
    wystawić tylko i wyłącznie płatnik VAT (właśnie - z zasady f-ry
    VAT wystawia sprzedawca, choć reverseVAT istnieje i nazywa się
    VAT-R :) - rolniczy !). Niemniej - skup od nieznanych osób rzeczy
    używanych VATem obłozony nie jest; czytaj: zwrotu równiez nie ma.

    >+ Sklep ten VAT zapłaci, jak odsprzeda te opakowania
    >+ dostawcy.

    Problem w tym, że nikt nie dostanie tego VATu *z powrotem* !
    Przyjąć państwo go zawsze chętnie przyjmie :]
    Kto go ma stracić ?
    Sklep ?
    Dostawca ?

    >+ No bo przecież jednak wcześniej, czy później coś z nimi zrobić
    >+ musi. No i tu nie widzę żadnego wyjątku.

    Nie tak. Wyjątkiem byłoby dopuszczenie do odliczenia VATu
    wypłaconego komuś kto podatnikiem VAT *nie jest* (klientowi !).
    Manipulować VATem można - jeśli płatnik VAT sprzeda towar
    niepłatnikowi VAT a ten z kolei płatnikowi (lub w odwrotnej
    konfiguracji) - to VAT zostanie odprowadzony 2 razy :>, tak
    że nie polecam ;)
    Warunkiem odliczenia VAT jest *ścisłe* zarachowanie dokumentu
    księgowego VAT u płatnika VAT.

    [...]
    >+ par. 44.) No to pewnie przez analogię również kaucji nie powinno się
    >+ ewidencjonować na kasach fiskalnych.

    Znaczy: jak klient butelki nie odda (stłucze, użyje jako flakonika
    na kwiaty,...) to państwo ma podarować VAT od butelki ??
    NIGDY !! ;>

    >+ A zatem problem podatku VAT moim
    >+ zdaniem nie powinien istnieć w tym wypadku.

    A skąd zacytowane rozporządzenie ?
    IMO istnieje. I rozwiązanie z obowiązkiem przyjmowania ale
    bez obowiązku zapłaty (przy braku paragonu) jest chyba jedynym
    jednocześnie ekologicznym i poprawnym podatkowo :]
    No, chyba żeby przyjąć rozwiązania zapisane dla towarów
    niebezpiecznych: że należy "wymusić" cenę opakowania, ale
    to wymaga niemal koncesji :> - przecież ktoś musi zebrać
    i sprawdzać informacje o cenie *kazdego* opakowania
    które tej regulacji podlega ! Horror...

    pzdr, Gotfryd