  • Data: 2004-04-28 20:50:49
    Temat: Re: Pobicie dziecka, wytoczenie sprawy rodzicom sprawców
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Nie sądzę, aby w typowych wypadkach mozna było nauczycielom udowodnić, że nie
    > uczynili zadość obowiązkowi nadzoru.

    W tym przypadku (art. 427 KC) dochodzi do odwrocenia zasady z art. 6 (ciezar
    dowodu).
    Osoba zobowiazana do nadzoru musi sie ekskulpowac (tzw. quasi odpowiedzialnosc
    obiektywna).

    W ogole co do odpowiedzialnosci nauczycieli/szkoly/gminy to uwazam ,ze
    sadownictwo
    powinno szeroko interpretowac przepisy Kc o odpowiedzialnosci. Przykladowo w
    Hiszpanii
    (art. 1903 KC) w tym wzgledzie obowiazuje zasada winy (choc z mozliwoscia
    ekskulpowania,
    tak jak w 427), to jednak sadownictwo (tamtejszy SN) interpretuje te przepisy
    (Kodeks z 1899)
    roku bardzo nowoczesnie i praktycznie opiera odpowiedzialnosc tutora na zasadzie
    ryzyka.
    Proponuje zainicjowanie podobnej tendencji w PL. Mechanizmem obrony szkoly/gminy
    bylyby ubezpiecznia.

    > Pracodawcą nauczyciela jest szkoła.

    Z punktu widzenia prawa pracy fakt, ale oczywiscie podmiotem odpowiedzialnym
    w prawie cywilnym bedzie gmina czyli osoba prawna prowadzaca szkole i ta ja
    nalezy pozwac, bowiem szkola nie ma osobowosci prawnej.

    Konrad