    From: Sebcio <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pewien aspekt zestrzelenia samolotu
    Date: Tue, 30 Sep 2008 20:39:49 +0200

    Alek pisze:

    > Ten przepis wydaje mi się zbędny bo jest instytucja stanu wyższej
    > konieczności co sprawę załatwia. Mam rację?

    Raczej nie masz, bowiem w stanie wyższej konieczności zagrożenie musi
    być rzeczywiste i natychmiastowe, sposób przeciwdziałania musi być
    jedynym możliwym a dobro ratowane musi być bardziej wartościowe niż
    dobro poświęcone. Tym samym nietrudno o przekroczenie granic stanu
    wyższej konieczności. Tutaj pozwolę sobie zacytować pełne brzmienie
    przedmiotowego artykułu:

    "Jeżeli wymagają tego względy bezpieczeństwa państwa i organ dowodzenia
    obroną powietrzną, uwzględniając w szczególności informacje przekazane
    przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, stwierdzi, że
    cywilny statek powietrzny jest użyty do działań sprzecznych z prawem, a
    w szczególności jako środek ataku terrorystycznego z powietrza, statek
    ten może być zniszczony na zasadach określonych w przepisach ustawy z
    dnia 12 października 1990 r. o ochronie granicy państwowej (Dz.U. Nr 78,
    poz. 461 z późn. zm.9))."

    Co to znaczy ? Że w bliżej nieokreślonej sytuacji dotyczącej
    bezpieczeństwa państwa, decyzję podejmuje wojsko na podstawie informacji
    z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej lub wojskowej kontroli ruchu
    powietrznego. Przy czym wystarczy stwierdzenie, że samolot jest użyty do
    działań sprzecznych z prawem, bez sprecyzowania istoty sprzeczności.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio