    From: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nalot policji - co dalej
    Date: Mon, 23 Aug 2004 13:40:23 +0200

    > czepiali się innych sąsiadów, którym pozabierali sprzęty (nawet z
    > monitorami) dlatego, że mieli na nich pirackie windowsy (no i pozamykali
    ich
    > na 24h). Ode mnie wyszli rozczarowani :)

    nie mieli prawa zabrac sprzetu!!!!!
    same dyski,

    Powiedz to sadiadom niech narobia szumu.

    Cytuje:

    "INSTRUKCJA POSTĘPOWANIA

    Podstawowe zasady postępowania przy przeszukaniu i odebraniu rzeczy

    * Czynności może wykonywać prokurator, Policja bądź UOP. Dodatkowo mogą
    też uczestniczyć inne osoby, przybrane przez wymienione wyżej organy do
    pomocy. Przeszukania pomieszczeń nie zamieszkałych ( w tym pomieszczeń
    firmowych) można dokonać o każdej porze.
    * Policjant (funkcjonariusz UOP) może przystąpić do czynności po
    okazaniu:
    1) legitymacji służbowej lub
    2) nakazu właściwego komendanta lub kierownika rewiru dzielnicowego
    Policji lub
    3) postanowienia prokuratora lub sądu;
    * Żądać okazania legitymacji można od każdego policjanta dokonującego
    czynności. Policjant obowiązany jest okazać legitymację służbową w taki
    sposób, aby można było odczytać i zanotować dane [art. 61. ust. 1. ustawy o
    Policji]. Numer identyfikacyjny nie zastępuje legitymacji.
    * Przed przystąpieniem do czynności funkcjonariusz musi wezwać do
    wydania konkretnych przedmiotów oraz podać cel przeszukania. Jeśli osoba
    wyda wszystkie żądane przedmioty to nie można prowadzić przeszukania. Za
    odmowę wydania rzeczy prokurator może nałożyć karę pieniężną.
    * Policja nie może usunąć siłą osób znajdujących się w pomieszczeniach,
    jeśli nie przeszkadzają one czynnościom. Funkcjonariusze Policji (UOP) mogą
    jednakże zastosować różnorakie środki przymusu (unieruchomienie, usunięcie z
    pomieszczenia) wobec osób próbujących uniemożliwić przeszukanie.
    * Dysponent lokalu lub właściciel mienia ma prawo:
    1) obserwować wszystkie podejmowane czynności,
    2) wezwać do udziału dodatkową osobę z jego strony (np. prawnika,
    pracownika, sąsiada itp.).
    W wypadku wezwania dodatkowej osoby, czynności należy wstrzymać do
    czasu jej przybycia, chyba że zachodzi obawa, iż zainteresowany ukryje w tym
    czasie poszukiwane rzeczy.
    * Prowadzący przeszukanie mogą niszczyć mienie prywatne jeśli służy to
    celom przeszukania. Dopuszczalna jest również rewizja osobista oraz
    przesłuchanie świadków.
    * Na odebrane rzeczy Policja musi wydać pokwitowanie. Jeśli
    funkcjonariusz nie wręczy takiego dokumentu należy kategorycznie domagać się
    jego wydania.
    * Zatrzymane rzeczy muszą zostać szczegółowo opisane w protokole. Po
    dokonaniu opisu można wnosić o pozostawienie rzeczy na miejscu, lub wydanie
    na przechowanie osobie postronnej. Organ nie musi uwzględnić tego wniosku.
    Wówczas zatrzymane rzeczy zostają zabrane.
    * Odnośnie dokumentów, pism i innych nośników informacji, wydanych
    dobrowolnie, lub odnalezionych w toku przeszukania, można powołać się na
    tajemnicę państwową, służbową, zawodową lub osobistą obejmująca te
    dokumenty. Wówczas funkcjonariusze Policji (UOP) nie mogą odczytać takich
    dokumentów, lecz muszą je zapakować, opieczętować i natychmiast przekazać
    prokuratorowi.
    * Po dokonaniu czynności Policja sporządza protokół. Osoby dotknięte
    przeszukaniem mogą składać do protokołu wszelkie zastrzeżenia, dotyczące ich
    praw interesów i wątpliwości. Organ nie może odmówić dokładnego wpisania
    wszelkich uwag.
    * Należy żądać umieszczenia w protokole dokładnego zestawienia danych i
    programów zawartych na nośnikach informacji. W przypadku odmowy należy żądać
    zamieszczenia o tym wzmianki w protokole, lub samemu nanieść odpowiednie
    uwagi przed podpisaniem protokołu. Jeżeli organ odmówi wciągnięcia tych uwag
    do protokołu można odmówić jego podpisania.
    * Na postanowienie dotyczące przeszukania i zatrzymania rzeczy oraz inne
    czynności dokonane w trakcie postępowania przysługuje osobom, których prawa
    zostały naruszone, zażalenie do prokuratora nadrzędnego w terminie 7 dni od
    dnia okazania postanowienia lub dokonania czynności.

    Warszawa, 1999-03-18 "

    P.