eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoGazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny] › Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz Dolny]
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Gazeta Wyborcza zaleca niewykopywanie "przestępczych" rozkazów [Usarz
    Dolny]
    <sgnvjs$6e8$1@gioia.aioe.org> <61307489$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgput2$kid$1@gioia.aioe.org>
    <61308390$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgq1p0$1ur7$1@gioia.aioe.org>
    <61308c8f$0$523$65785112@news.neostrada.pl> <sgqa63$13c$1@gioia.aioe.org>
    <6130b7d8$0$537$65785112@news.neostrada.pl> <sgqehu$3g5$1@gioia.aioe.org>
    <6130c493$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <1erw5mhalxgxn$.choirhsqusm$.dlg@40tude.net>
    <6130caed$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <6130e2f8$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgr49c$129n$1@gioia.aioe.org>
    <6131bf0c$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgsn7d$1i51$1@gioia.aioe.org>
    <6131e390$0$525$65785112@news.neostrada.pl>
    <sgsrh0$1ipt$1@gioia.aioe.org>
    <6131f2ea$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <1rvqlus27ynjp.zvmphj1oagel$.dlg@40tude.net>
    <6131fea0$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Fri, 03 Sep 2021 23:51:05 GMT

    On 2021-09-03, Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid> wrote:

> [...]
    > Najpewniej słabo potrafię to wytłumaczyć.
    > Nie kwestie humanitarne, nie społeczne. Prawne.
    > Nie co na ten temat sądzi mecenas X w wywiadzie dla gazety Y,
    > a jak brzmi odnośny przepis.

    > OK, ale jak dla mnie oznacza to jedynie, że możesz wjechać
    > do kraju, gdzie chcesz się ubiegać o azyl nie spełniając
    > formalnych warunków, np. bez paszportu czy wizy.
    >
    > Ale zgodziłbym się, że ten punkt już prędzej można
    > przy odpowiedniej gimnastyce prawnej próbować interpretować,
    > jako prawo do przekroczenia granicy poza przejściem
    > niż obowiązek przyjęcia przez pogranicznika wniosku.

    Moment. To jest broszurka, nie jakiś przepis. Poza tym, jak już bazujemy
    na tej broszurce to na str. 5 wytłuszczono:

    "Osoby potrzebujące ochrony międzynarodowej są jednak zmuszone do
    ucieczki, aby ratować życie lub zachować wolność" więc cała dyskusja,
    zabawa w jakieś kontratypy i inne nie ma za bardzo sensu, bo rzecz
    sprowadza się do stwierdzenia czy w obecnym położeniu istnieje
    zagrozenie ich życia lub wolności. Jeśli tak to pozamiatane. Jeśli
    Białorusini faktycznie spychają ich na naszą granicę i nie pozwalają
    wrócić no to powinniśmy ich przyjąć a cały wysiłek skoncetrować
    gdzieindziej. Do tego nie potrzeba nawet prawa międzynarodowego vide
    nasza mini-dyskusja od dobrach wyższych i pokrewnych stanach.

    > Niestety przeczy temu formalna wykładnia językowa
    > Art. 31 Konwencji, zresztą o czym piszez niżej.

    > Karać. Czyli jak pisałem wcześniej, nie wyłącza to nielegalności
    > wjazdu/pobytu a jedynie karalność, zresztą podkreśla to
    > samo użycie słowa "nielegalnego".

    Ale Tobie zależy na zwycięstwie w dyskursie akademickim, czy na
    ustaleniu co zrobić z tymi ludźmi? Mam wrażenie, że większości Twoich
    interlokutorów chodzi o to drugie i z tego wynika nieporozumienie.

    > I na koniec: ja nie oceniam, czy prawo w takim kształcie jest dobre,
    > czy złe. Piszę tylko (w przekonaniu że interpretacja prawa nie jest
    > zastrzeżona dla prawników, kapłanów świętych ksiąg kodeksów, a do
    > dyskusji na ten temat niniejsza grupa właśnie służy), że z treści
    > przepisów prawa nijak nie wynika, że Straż Graniczna uniemożliwiając
    > nielegalne przekraczanie granicy działa w jakikolwiek sposób
    > bezprawnie.

    Jeśli mają wiedzę, że tamci są w wymienionym wcześniej położeniu, to też
    nie?

    > "The Court decided, without prejudice to any duties that Belarus may
    > have under international law regarding the situation of the
    > applicants, to apply Rule 39 and request that the Polish and Latvian
    > authorities provide all the applicants with food, water, clothing,
    > adequate medical care and, if possible, temporary shelter. It
    > clarified, at the same time, that this measure should not be
    > understood as requiring that Poland or Latvia let the applicants enter
    > their territories."

    Nb. czy jest jakieś pisemne uzasadnienie powyższego? Nie chce mi się za
    mocno góglać, ale jest jeszcze jeden aspekt, który chyba w tej dyskusji
    się nie pojawił. Co jeśli Białorusini zaczeliby odsyłać tych ludzi do
    domów?

    --
    Marcin