  • Data: 2006-02-28 11:32:12
    Temat: Re: Domniemanie niewinności...
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michał Wilk napisał(a):

    [...]
    > Mysle, ze taka sytuacja to raczej blad co do kontratypu (art. 29 w zw. z
    > 213)

    No ale pozostaje to w niejakiej sprzeczności z komentarzem Zolla,
    przytoczonym przez Johnsona. Bo wg niego oskarżony musi dowieść zgodności
    zarzutu z rzeczywistością. Tymczasem powołując się na błąd co do kontratypu
    oskarżony po prostu osłabiłby ciążący na sobie obowiązek. Dzięki artykułowi
    29 miałby już tylko obowiązek dowiedzenia, że był usprawiedliwiony w swoim
    przypuszczeniu, że zarzut jest prawdziwy.

    Właściwie to do mnie przemawia z puniktu widzenia zdrowego rozsądku (jak
    piszę w cytacie powyżej). Tyle że to ryzykowna teza: w ten sposób art. 29 po
    prostu zmieniałby treść art. 213, więc sformułowanie art. 213 w taki sposób
    jak jest sformułowany nie miałoby większego sensu.

    IMHO lepiej przyjąć, że art. 29 nie zmienia treści art. 213, bo sam 213
    odnosi się do subiektywnie pojmowanej prawdy.

    Paweł Marcisz