  • Data: 2022-08-19 13:46:19
    Temat: Re: Czynności spadkowe u notariusza
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    piątek, 19 sierpnia 2022 o 13:17:59 UTC+2 Monika Pawłowska napisał(a):
    > Jedno w tym co napisałeś, to zastanawia mnie szczególnie - to zdanie
    > powyżej.
    >
    > Rozumiem, że wtedy tą część - te 50% całości, które należało do osoby
    > zmarłej, dziedziczą ustawowi spadkobiercy (gdy nie ma testamentu) np.
    > jej dzieci + mąż/żona.
    >
    > Czy dobrze myślę?

    Dokładnie.
    A nawet jak jest testament, to jeszcze pozostaje kwestia zachowku (a to jest 1/2
    spadku,
    a nawet 2/3, jeśli spadkobiercy ustawowi są niepełnoletni).
    I współwłaścicieli robi się coraz więcej, a jak są niepełnoletni to dochodzi sąd
    rodzinny,
    a jak w spadku oprócz aktywów są i długi, to do odrzucenia też potrzebna jest zgoda
    sądu rodzinnego itp. i itd.

    Dlatego nie warto z tymi sprawami czekać.
    Zastanówcie się więc, co chcecie osiągnąć - i nie miejcie pretensji, że prawo jest
    takie, jakie jest,
    a nie takie, jak wam się wydaje.

    No i naczelna zasada - prawo jest głównie po to, żeby rozwiązywać problemy, gdy
    ludzie się nie zgadzają.
    Gdy się zgadzają, zwykle nie przeszkadza zrobić tak, jak chcą - chyba że coś jest
    wyraźnie zakazane.
    Ale to zwykle tylko wtedy, gdy coś wyraźnie wskazuje, że w danej sytuacji "zgoda"
    jest tylko
    pozorna, a któraś ze stron jest albo w błędzie albo pod wpływem groźby.

    Współwłasność czasem działa, czasem jest jedynym wyjściem (np. wspólnota
    mieszkaniowa) - ale zwykle
    jest do kitu, co widać choćby po możliwości żądania sądownego zniesienie
    współwłasności przez jednego współwłaściciela,
    przy czym pozostali nie mają prawa sprzeciwu, chyba że udowodnią, że na zniesieniu
    zostaną pokrzywdzeni.