    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Czy wypłaty "pod stołem" są już legalne dla pracownika?
    Date: Mon, 20 Mar 2023 11:35:46 +0100

    On Mon, 20 Mar 2023 11:08:36 +0100, Liwiusz wrote:
> [...]
    podatkowe konsekwencje zatrudnienia ,,na czarno" albo płacenia części wynagrodzenia
    ,,pod stołem". Odpowiedzialność została przeniesiona na pracodawcę."

    galne-zatrudnianie-polski-lad-to-rowniez-dzialania-m
    ajace-ograniczyc-prace-na-czarno-oraz-wyplacanie-wyn
    agrodzen-pod-stolem

    szaro", czyli legalnie, ale z częścią wynagrodzenia płaconą "pod stołem", nie
    poniesie żadnych konsekwencji w sytuacji, gdy sprawa wyjdzie na jaw? Gdzie jest
    haczyk? Jeśli go nie ma, to dlaczego jest na ten temat tak cicho skoro ta zasada
    obowiązuje już od ponad roku (ja dowiedziałem się o tym czystym przypadkiem dosłownie
    przed chwilą)?

    > Skoro pracodawca nie płacił, to znaczy, że ma dochód. Zatem od tego
    > dochodu zapłaci przynajmniej część składek ZUS/NFZ.

    Chyba nie o to chodzi.
    Ma zaplacic zaległe składki ZUS za pracownika - to chyba naturalne.

    Ma zaplacic zaległy należny podatek PIT za pracownika - przynajmniej
    tak to rozumiem. Żeby nie było tak, ze pracownik powie, ze dostawał
    2000 zl pod stołem, i zaraz mu kara UKS przyjdzie, bo nie wykazał na
    picie :-)

    Jak to w nowym ładzie z NFZ to nie wiem, dawniej pobierano z
    podatku/przez US.

    Te należności nie stanowią KUP.
    I chyba pare innych batów tam przewidzieli.

    J.