eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoCzy darowizna na rzecz wnuka pozwala ominac problem zachowku? › Re: Czy darowizna na rzecz wnuka pozwala ominac problem zachowku?
  • Data: 2010-03-27 10:35:14
    Temat: Re: Czy darowizna na rzecz wnuka pozwala ominac problem zachowku?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 26 Mar 2010, Czarek wrote:

    > A może w ten sposób: sprzedajemy niewielki udział córce, po czym
    > przeprowadzamy operację nieodpłatnego zniesienia współwłasności. Co prawda
    > AFAIR nie unikniemy PCC, ale za to powinniśmy uniknąć zainteresowania US skąd
    > córka ma na okazały dom i czy na pewno za niego zapłaciła i unikniemy też
    > (czy oby napewno?) roszczenia o zachowek.

    Czy nieodpłatne zniesienie współwłasności nie spełnia aby *jednocześnie*
    definicji darowizny? Znaczy - jest darowizną...

    Jest:

    - zamierzone ("zobowiązuje się")
    - kosztem majątku
    - na rzecz
    (czyli wypełnia wszystkie zasadnicze kryteria "pozytywne" darowizny)
    - *NIE* stanowi wypełnienia kodeksowego *ZOBOWIĄZANIA*; fakt jednoczesnego
    podpadania pod inny przepis KC IMVHO nie wypełnia treści 889.2KC,
    okreslającego niedarowizny. Aby coś nie było darowizną, mimo wypełnienia
    poprzednich kryteriów, zobowiazanie opisane w KC musi powstać WCZEŚNIEJ.
    Przy zniesieniu tak nie jest.

    Co do PCC, to nie trafiłeś :) - pod PCC podlega *odpłatne* uregulowanie,
    obojętne czy w postaci dopłaty czy innej formy, a nie cześć nieodpłatna :)
    ("część", co jest istotne, jak np. spadkobiercy dzielą się spadkiem
    "rzeczowo", ale bez zachowania proporcji wartości majątkowych: "tobie
    jeden samochód, mi drugi", ale znacznie różniące się wartością).

    *Nieodpłatne* zniesienie współwłasności podlega pod podatek od spadków
    i darowizn, art.1.1.4 ustawy (o podatku)!
    O, tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html

    Ma ktoś jakiś wyrok albo co (w podobnej sprawie) pod ręką?

    pzdr, Gotfryd