  • Data: 2009-12-07 19:43:30
    Temat: Re: Butelki zwrotne
    Od: "Zygmunt" <...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    > We mnie problem zrodził się od zupełnie przeciwnej strony. SMOG. Tak,
    > zanieczyszczenie powietrza z niskiej emisji. Niewielki wpływ mają na to
    > samochody, czy fabryki. Największe zanieczyszczenie i niestety najbardziej
    > toksyczne (brak katalizatorów, filtrów) to niska emisja z pieców domowych.
    > Niestety większość ludzi pakuje co pieca co się da, w tym plastiki.
    > Niepełne spalanie powoduje emicję toksycznych pyłów, które np. w Krakowie
    > przy bezwietrznej pogodzie siedzą nad miastami godzinami. Problem jest
    > także na wsiach, zwłaszcza w kotlinach górskich.

    Gdzie niegdzie uchwala się plany zagospodarowania wykluczające ogrzewanie
    węglem. Nie ma pieca to nie ma gdzie spalać śmieci.
    Ale wiejskie gminy często dodatkowo same sobie są winne wprowadzając opłaty
    za wywóz śmieci na gminne wysypiska dla swoich mieszkańców. Po pierwsze co
    się da trafia wtedy do pieca, po drugie co nie wejdzie do pieca trafia do
    lasów.
    A za wysypiska i tak płacą mieszkańcy w podatku, więc takiej polityki nie
    rozumiem.

    > Dlatego uważam, że skoro edukacja nie przynosi efektów, skoro karanie jest
    > prawie niemożliwe (ileż musiałoby być strażników, żeby kontrolować dym z
    > komina), to należy ograniczyć znacząco ilość odpadów, które mogą być w ten
    > sposób spalone.

    Masz rację, ale problem jest bardzo poważny, dzisiaj to każdy plasterek sera
    pakuja w oddzielny worek foliowy, mydło zawijają w folię a potem jeszcze w
    tekturę, jogurciki pakują po 50ml i do tego plastikowa przykrywka z dwoma
    chrupkami w środku, itd. Objetość śmieci z opakowania przekracza często
    objetość
    produktu.
    Inna sprawa to rodzaj opakowań, czysty PET czy szkło jest świetne do
    przetwarzania,
    czysty karton, papier, folia też ale karton pokryty folią aluminiową z
    jednej strony i z
    zewnątrz foilą z tworzywa to się nijak nie da przetworzyć, to 100% śmieć

    Rozdawanie torebek jednorazowych to jedno, część idzie na worki naśmieci -
    kiedyś nie
    było - ale to przyzwyczajenie do wszystkiego jednorazowego to tragedia,
    podawano
    ile lasów wycina się rocznie dla produkcji jednorazowych pałeczek do
    jedzenia dla skośnookich -
    to płakać sie chce.