  • 1. Data: 2004-12-03 11:23:47
    Temat: Pytanie o ustawe o ochronie danych osobowych?
    Od: "Tomasz Kruczkowski" <t...@w...home.pl>

    Witam wszystkich!
    Mam mały problem i mam nadzieje ze pomozecie mi go rozwiązac.
    1. Czy zakładajac sklep internetowy sprzedajacy towary osobom fizycznym
    musze stosowac sie do ustawy o ochronie danych osobowych tzn. czy zamowienie
    z danymi klienta przychodzace do mnie emailem musi byc rejestrowane w bazie
    danych a zbior taki musi byc rejestrowany w odpowiednim urzedzie?
    2. Czy same adresy email podlegaja ochronie w swietle ustawy jezeli sa
    wykorzystywane do rozsylanie newslettera. Zaznaczam ze adresy email zostaly
    pozyskane ze strony firmowej od odwiedzajacych zainteresowanych
    otrzymywaniem newslettera.
    3. Czy dane klientow mojego e-shopu moga byc przezemnie wykorzystane do
    celow marketingowych tzn wyslanie np poczta materialow reklamowych itp
    zaznaczam ze tylko moja firma by je wykorzystala.

    Za wszelka pomoc z gory bardzo dziekuje poniewaz sam sie juz pogubilem w tej
    ustawie.
    Pozdrawiam wszystkich goraco.

  • 2. Data: 2004-12-03 19:24:59
    Temat: Re: Pytanie o ustawe o ochronie danych osobowych?
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Tomasz Kruczkowski wrote:
> [...]
    > z danymi klienta przychodzace do mnie emailem musi byc rejestrowane w bazie
    > danych a zbior taki musi byc rejestrowany w odpowiednim urzedzie?

    Tak. Konkretnie w GIODO.

> [...]
    > wykorzystywane do rozsylanie newslettera.
    Zaznaczam ze adresy email zostaly
    > pozyskane ze strony firmowej od odwiedzajacych zainteresowanych

    To bardziej skomplikowane. "Nasz" prawnik twierdzi, ze jezeli na
    podstawie adresow mozna jednoznacznie rozpoznac odbiorce (np.
    j...@z...pl) to powinienies. Jednak nie wszystkie osoby
    majace adresy umozliwiajace jednoznaczna ich indentyfikacje. Uwazam, ze
    mozna uniknac rejestracji w GIODO oczywiscie wowczas, gdy zainteresowany
    kliknie ok pod odpowiednia formulka.

    > 3. Czy dane klientow mojego e-shopu moga byc przezemnie wykorzystane do
    > celow marketingowych tzn wyslanie np poczta materialow reklamowych itp
    > zaznaczam ze tylko moja firma by je wykorzystala.

    O ile klienci wyraza na to zgode i masz zarejestrowana baze w GIODO.

    Pozdrawiam,
    Jacek

  • 3. Data: 2004-12-04 22:05:45
    Od: "Daniel Wieszczycki" <d...@d...pl>

    Użytkownik "Jasek" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tak. Konkretnie w GIODO.

    No i po co od razu tak stanowczo? :)
    Sklep internetowy nie różni się zasadniczo od sklepu "nie internetowego" -
    zwykłego.
    Czy myślisz, że wszystie sklepy rejestrują jakiekolwiek bazy swoich klientów
    w GIODO?
    A moga je przeciez mieć - wystawiają przecież faktury i mają dane klientów.

    Sytuacja wygląda tak:
    Jeżeli dane zbierane są wyłącznie w celu wystawienia faktury i prowadzenia
    sprawozdawczości finansowej - nie trzeba rejestrować zbioru danych w GIODO.
    Jeżeli jednak zebrane dane mają być wykorzystane w jakimkolwiek innym celu
    (cel marketingowy np. - wysłanie mailingu z nowymi ofertami, promocjami
    itp) - rejestracja jest konieczna.

    Przy sklepach internetowych może być wątpliwość - bo przecież dane są także
    wykorzystywane w celu dostarczenia towaru, a więc nie tylko "dla prowadzenia
    sprawozdawczości finansowej" - ale ja bym nie popadał w paranoję. Czytając
    literalnie ustawe o ochronie danych osobowych nic nie możnaby było robić, a
    dzieci w szkole wyczytywane by były do odpowiedzi przez nauczycieli po
    numerkach - bo przecież nazwisko jest chronione przez naszą wspaniałą ustawę
    :)

    Natomiast zbierane dane są jak najbardziej danymi osobowymi i to
    przetwarzanymi w systemie komputerowym, więc trzeba je odpowiednio chronić -
    zapraszam do zapoznania się z odpowiednimi rozporządzeniami wykonawczymi do
    ustawy - tylko spokojnie i bez zawału serca :)

> [...]
    > majace adresy umozliwiajace jednoznaczna ich indentyfikacje. Uwazam, ze
    > mozna uniknac rejestracji w GIODO oczywiscie wowczas, gdy zainteresowany

    1. Adres e-mail jest daną osobową. I kropka :) Niezależnie od tego jaką ma
    formę. GIODO ma trochę inne zdanie - takie jak przytoczone powyżej. Ale ja
    uważam, że powinno się interpretować przepis szerzej. W dobie poszechnego
    dostępu do Internetu i mnogości narzędzi służących do przeszukiwania mając
    jedynie sam adres e-mail można spróbować dość szybko przeszukać Sieć i
    uzyskać dane na temat osoby, posługującej się tym adresem. Proszę
    spróbować - na pewno uda się wam sporządzić ładny profil osoby posługującej
    się dowolnym adresem użytym na tej grupie. A to oznacza, że jest to dana
    osobowa.
    2. Uzyskanie zgody nie zwolni nas przed ewentualnym obowiązkiem rejestracji,
    jeżeli nie spełnimy jakiejś przesłanki zwolnienia z art. 43 ustawy. Czyli
    kliknięcie OK pod formułką daje nam zezwolenie na przetwarzanie danych, ale
    nie zwalnia z ewentualnej rejestracji.

    > O ile klienci wyraza na to zgode i masz zarejestrowana baze w GIODO.

    Klienci nie muszą wyrażać zgody na podstawie ustawy o ochronie danych
    osobowych. Proszę zwrócić uwagę na art. 23 ust. 1 pkt 5 - za
    usprawiedliwiony cel administratora danych uznaje się marketing własnych
    produktów. Oznacza to, że do własnych klientów można wysyłać informacje
    reklamlowe, bez konkretnej zgody. Ale są tego i negatywne konsekwencje.
    Klient może w każdej chwili zgłosić sprzeciw i wtedy trzeba wstrzymać
    wysyłanie reklam.
    Baza używana do wysyłania reklam MUSI być zgłosozna do GIODO - wtedy już na
    pweno nie jest to cel "wystawienie faktury i prowadzenie sprawozdawczości".

    Należy jednak pamiętac o ustawie "antyspamowej" - czyli o ustawie o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ona WYMAGA uzyskania zgody na
    przesłanie reklamy za pomocą elektronicznych środków komunikacji - czyli
    e-mail, SMS itp.

    Podsumowując:
    1. Jeżeli tylko prowadzisz sklep - nie musisz zgłaszać zbioru do
    rejestracji.
    2. Jeżeli chcesz wykorzystać dane do celów marketingowych:
    a) zgłaszasz bazę do GIODO;
    b) uzyskujesz zgodę (na podstawie ustawy o świadczeniu usług) na
    przesyłanie reklam drogą elektroniczną
    c) bez zgody możesz przesyłać reklamy zwykłą pocztą, chyba że osoba,
    której dane dotyczą się temu sprzeciwi.
    3. Adres e-mail (sam adres) jest najczęściej daną osobową i bezpieczniej
    jest traktować jako dane osobowe WSZYSTKIE adresy e-mail.

    Pozdrawiam,
    Daniel Wieszczycki
    DataSec Consulting
    (odpowiadając usuń NOSPAM z adresu)

  • 4. Data: 2004-12-05 12:02:37
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Daniel Wieszczycki wrote:

    > Sklep internetowy nie różni się zasadniczo od sklepu "nie internetowego" -
    > zwykłego.

    Rozni sie. W zwyklym sklepie nie podajesz adresu "domowego" i np.
    telefonu komorkowego.

    > Czy myślisz, że wszystie sklepy rejestrują jakiekolwiek bazy swoich klientów
    > w GIODO?

    A czy wszyscy placa abonament radiowo-telewizyjny, choc powinni? :)

> [...]

    > sprawozdawczości finansowej - nie trzeba rejestrować zbioru danych w GIODO.

    Swieta racja.

    > Jeżeli jednak zebrane dane mają być wykorzystane w jakimkolwiek innym celu
    > (cel marketingowy np. - wysłanie mailingu z nowymi ofertami, promocjami
    > itp) - rejestracja jest konieczna.

    Dodatkowo, jak napisalem kilka linijek wyzej - dodatkowo przechowywane
    sa dane wrazliwe, ktorych na fakturze sie nie umieszcza (m.in. numer
    telefonu - by sprzedawca oddzwonil i potwierdzil zamowienie; e-mail czy
    adres wysylki)

> [...]
    > numerkach - bo przecież nazwisko jest chronione przez naszą wspaniałą ustawę

    To sie zgadza. Ja w tej chwili przedstawiajac sie wyglaszam zdanie iz
    "wyrazam zgodne na przetwarzanie moich danych osobowych na potrzeby
    niniejszego spotkania" :) Co do listy i numerkow - tak bylo zawsze
    (wyczytywanie numerkow) nawet za moich przedGIODOwych czasow.

> [...]
    > zapraszam do zapoznania się z odpowiednimi rozporządzeniami wykonawczymi do
    > ustawy - tylko spokojnie i bez zawału serca :)

    Po napisaniu kompletu dokumentacji o ktorej mowa we wspomnianych
    rozporzadzeniach trzeba znalesc dobrego psychologa...

    > Klienci nie muszą wyrażać zgody na podstawie ustawy o ochronie danych
    > osobowych
    [ %< rachu ciachu, rachu ciachu %<]

> [...]
    > świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ona WYMAGA uzyskania zgody na
    > przesłanie reklamy za pomocą elektronicznych środków komunikacji - czyli

    I do tego dazylem. Ale i tak uwazam, ze taki sklep powinno sie
    zarejestowac w GIODO.

    Pozdrawiam,
    Jacek