  • 1. Data: 2007-06-08 09:42:34
    Temat: Przymusowe leczenie
    Od: "Marcin" <b...@h...pl>

    Witam,

    Szukam informacji na temat przymusowego leczenia alkoholika. Znalazłem
    ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i
    komentarz do niej. Jest tam m.in. coś takiego: "Osoby, które w związku z
    nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację
    małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub
    porządek publiczny, kieruje się na badanie przez biegłego w celu wydania
    opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu
    leczniczego."

    Problem w tym, że "mój" przypadek chyba nie da się pod nic podpiąć:
    - rozkład życia rodzinnego: to było ponad 20 lat temu, rozwód, była żona nie
    chciała nawet alimentów, a przyczyną rozwodu była niezgodność charakterów
    (pić zaczął dopiero po rozwodzie)
    - demoralizacja małoletnich: nie ma kontaktu z małoletnimi, własnej córki
    nie widział ponad 20 lat (córka już dorosła)
    - uchylanie się od pracy: o ile wiem, obowiązek pracy został zniesiony dość
    dawno
    - zakłócanie porządku publicznego: nic z tych rzeczy, pije w domu.

    Problem w tym, że pije dużo, sprasza sobie kumpli i w tym tempie daję mu 3
    miesiące życia (jest już strasznie zniszczony). Czy można gościa - pomimo
    tego, że nie podpada pod żadną z w/w przesłanek - zmusić do leczenia? Czy
    taką przesłanką może być zagrożenie własnego życia?

    --
    Pzdr.
    Marcin