  • 1. Data: 2007-02-27 15:03:21
    Temat: Przedawnienie
    Od: "Norbert" <norbertn_at_post.pl.i.dont.like.sp_a_m>

    Witam Grupę

    Spieram się z NASKiem o zasadność obciążania mnie opłatami za domenę
    internetową.
    Usiłowałem zrezygnować z użytkowania tej domeny, ale NASK utrudniał lub
    wręcz uniemożliwiał zakończenie tego postępowania.

    W końcu oświadczyłem że nie zapłacę za domenę ponieważ złożyłem stosowne
    oświadczenie woli w piśmie kierowanym do NASK. NASK stwierdził że widocznie
    moje pismo nie zostało zaakceptowane i dalej domagał się płatności.
    Uznałem za bezzasadne przepychanie się z tą instytucją i przestałem
    odpowiadać na ich korespondencję.

    Minęło trochę czasu ... 1,5 roku od ostatnich maili i NASK się obudzil.

    Otrzymałem właśnie przedsądowe wezwanie do zapłaty w którym NASK domaga się
    zapłaty faktury, której termin płatności przypadał na 2005-03-03.

    Na stronie http://www.chip.pl/arts/archiwum/n/sub/articlear_154
    673.html
    natknąłem się na informację o przedawnieniach. Zgodnie z treścią artykułu w
    moim przypadku (działalność gospodarcza) przedawnienie nastąpiłoby po 2
    latach czyli z dniem 2007-03-03.

    Nie chcę wnikać w szczegóły mojego sporu z NASK, jest to opisane
    kilkadziesiąt wątków poniżej. W związku z tym że nie posiadam stosownej
    dokumentacji, to obronienie moich racji mogłoby być trudne. Nie zmienia to
    faktu, że jeśli sprawa by się przedawniła miałbym z NASKiem święty spokój.

    Pytania:
    1. Czy moje rozumowanie jest poprawne i czy istotnie po 2 latach sprawa się
    przedawnia? Czytam te artykuły z (750 i 751) z K.C., ale tam jakoś wprost
    nie jest napisane o tym przedawnieniu ... a może ja nie umiem czytać

    Cytuję

    "Art. 750. Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi
    przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.

    Art. 751. Z upływem lat dwóch przedawniają się:
    1) roszczenia o wynagrodzenie za spełnione czynności i o zwrot poniesionych
    wydatków przysługujące osobom, które stale lub w zakresie
    działalności przedsiębiorstwa trudnią się czynnościami danego rodzaju; to
    samo dotyczy roszczeń z tytułu zaliczek udzielonych tym osobom;
    2) roszczenia z tytułu utrzymania, pielęgnowania, wychowania lub nauki,
    jeżeli przysługują osobom trudniącym się zawodowo takimi czynnościami albo
    osobom utrzymującym zakłady na ten cel przeznaczone"

    Jeśli powyższe jest słuszne, to
    1. Czy NASK może przerwać bieg przedawnienia składając do sądu wniosek i do
    kiedy musi to zrobić żeby było to prawnie skuteczne?
    2. Czy jeśli NASK złoży wniosek po terminie 2007.03.03 i uzyska nakaz
    zapłaty, to wystarczy że w sprzeciwie wykażę że sprawa się przedawniła?
    3. Jakiego rzędu są w takich sprawach koszty sądowe i egzekucyjne (to na
    wypadek gdyby zdążyli i bym przegrał).

    Proszę o pomoc

    Pozdrawiam
    Norbert