  • 1. Data: 2005-04-09 08:19:48
    Temat: Proszę o poradę.
    Od: "eMZet" <b...@m...pl>

    Witam wszytkich grupowiczów.

    Kilka słów o mnie:

    Imię: Marek
    Wiek: 28 lat
    Pasja i hobby: wychowywanie syna, foto cyfrowa, rower

    Zwracam się z prośbą o poradę w następujących kwestiach.

    Adwokat mojej żony prowadzi dwie sprawy równolegle PZU i ZUS (wypadek w
    czasie pracy)

    1. Czy przy składaniu apelacji do wyroku sąd bierze pod uwagę datę
    wpływu korespondencji do sądu czy datę jej wysłania ?
    2. Jeżeli w pozwie mowa była o 25000 pln i sąd zasądza na kozryść
    małżonki 20000 pln to nie powinien automatycznie nastąpić zwrot kosztów
    sądowch ponoszonych przy składaniu pozwu (ok 2000 pln) ?
    3. Adwokat radzi złożyć apelecję do w/w wyroku i "bić" się o dodatkowe
    5000 pln (koszta sądowe do wpłaty 400 pln), twierdząc iż jest to jedyna
    możliwość odzyskania poniesionych kosztów sądowych.
    Na dzień dzisiejszy PZU nie złożyło apelacji od powyższego wyroku.

    Na samym początku małżonka otrzymała informację, iż w przypadku wyroku
    na jej korzyść i otrzymania kwoty powyżej 50% zawrtej w pozwie to
    następuje zwrot kosztów sądowych. Tego sąd nie zasądził.

    Proszę o ewentualną weryfikację i odpowiedź i poradę co dalej robić.

    --
    Pozdrawiam, eMZet.

  • 2. Data: 2005-04-09 08:52:16
    Temat: Re: Proszę o poradę.
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "eMZet" <b...@m...pl> naskrobał/a w

    > 1. Czy przy składaniu apelacji do wyroku sąd bierze pod uwagę datę
    > wpływu korespondencji do sądu czy datę jej wysłania ?

    Jeżeli wysyłasz pocztą, to datę wysłania.

    > 2. Jeżeli w pozwie mowa była o 25000 pln i sąd zasądza na kozryść
    > małżonki 20000 pln to nie powinien automatycznie nastąpić zwrot kosztów
    > sądowch ponoszonych przy składaniu pozwu (ok 2000 pln)?

    Z urzędu sąd o tym decyduje, tylko gdy strona działa bez adwokaata, radcy
    prawnego lub rzecznika patentowego.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak wygenerowac ciag znakow o bardzo dobrej losowosci? Posadzic usera przed vi i
    kazac mu wyjsc.

  • 3. Data: 2005-04-09 09:29:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "eMZet" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy przy składaniu apelacji do wyroku sąd bierze pod uwagę datę
    > wpływu korespondencji do sądu czy datę jej wysłania ?

    Wływu, jesli osobiście zanosisz. Potwierdzenia wysłania, jeśli wysyłasz
    pocztą - stempel pocztowy.

> [...]
    kosztów
    > sądowch ponoszonych przy składaniu pozwu (ok 2000 pln) ?

    Nie, bo w pozostałej części sprawe przegraliście.

> [...]
    > możliwość odzyskania poniesionych kosztów sądowych.
    > Na dzień dzisiejszy PZU nie złożyło apelacji od powyższego wyroku.

    I oczekujesz, że my nie znając sparwy będziemy odmiennej opinii?

  • 4. Data: 2005-04-09 09:40:12
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > 1. Czy przy składaniu apelacji do wyroku sąd bierze pod uwagę datę
    > wpływu korespondencji do sądu czy datę jej wysłania ?

    zasadniczo date stempla na kopercie ( nie ma znaczenia czy list polecony ),
    ale pod istotnym warunkiem, ze skierowano apelacje do sadu wlasciwego, tj.
    sadu, ktory wydal zaskarzony wyrok, a nie od razu do sadu, ktory bedzie
    rozpoznawal apelacje, wtedy znaczenie ma data nadania blednie skierowanej
    apelacji do sadu wlasciwego przez sad do ktorego omylkowo ja skierowano

    > 2. Jeżeli w pozwie mowa była o 25000 pln i sąd zasądza na kozryść
    > małżonki 20000 pln to nie powinien automatycznie nastąpić zwrot kosztów
    > sądowch ponoszonych przy składaniu pozwu (ok 2000 pln) ?

    no jak byl adwokat to nie powinien automatycznie, ale adwokat musi
    wypowiedziec sakramentalna formulke "staje i licze koszty". wtedy sad
    zasadzi zwrot...wydaje sie ze w sprawie twojej sz. malzonki adwokat o tym
    ..hm..zapomanial albo co jest mozliwe sad nie zasadzil kosztow procesu, bo
    uznal ze z uwagi na to ze sprawa nie zotala wygrana w calosci ( 20.000
    zamiast 25.000 ) nalezalo wzajemnie zniesc koszty etc.

> [...]
    > możliwość odzyskania poniesionych kosztów sądowych.
    > Na dzień dzisiejszy PZU nie złożyło apelacji od powyższego wyroku.

    raczej klamie, bo zauwazyl, ze zapomnial zadac zwrotu albo ma racje, sad nie
    orzekl o kosztach stosujac ww zasady i nalezy to skarzyc w apelacji
    rownoczesnie domagajac sie tych 5.000

    > Na samym początku małżonka otrzymała informację, iż w przypadku wyroku
    > na jej korzyść i otrzymania kwoty powyżej 50% zawrtej w pozwie to
    > następuje zwrot kosztów sądowych. Tego sąd nie zasądził.

    faktycznie powinna otrzymac calosc, bo zgodnie z 100 kpc w takiej sytuacji
    ( odszkodowanie trudne do ustalenia w dokladnej kwocie ) raczej powinna
    otrzymac wszystko ...wniosek : raczej adwokat zapomnial zadac zwrotu wpisu ,
    choc to troche dziwne...

    co robic ?

    w sytuacji gdy nie bedziecie skladac apelacji o te 5.000 radze przenalizowac
    szybko akta sprawy i zobaczyc, czy adwokat w toku procesu domagal sie zwrotu
    kosztow, jezeli tak to szybko w terminie 7 dni od ogloszenia wyroku zlozyc
    zazalenie na brak zwrotu kosztow albo ew. wniosek o uzasadnienie wyroku i
    potem zazalenie na koszty ( najlepiej we wniosku o uzasadnienie zaznaczyc ze
    chodzi o zapowiedz zazalenia na koszty, bo sad cos o tym napisal ) w wyroku
    tez w terminie 7 dni , w innym przypadku - gdy nie zadal - juz za pozno.

  • 5. Data: 2005-04-09 12:27:59
    Od: "eMZet" <b...@m...pl>

    Dziękuję wszystkim za udzielone odpowiedzi i rady na zadane przeze mnie
    pytania.

    --
    Pozdrawiam, eMZet.

  • 6. Data: 2005-04-10 19:15:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Konrad vel Legislator napisał(a):
> [...]
    > tez w terminie 7 dni , w innym przypadku - gdy nie zadal - juz za pozno.

    Mylisz się. Jak sąd nie orzekł o kosztach to nie można tego skarżyć w
    drodze apelacji czy zażalenia - brak substratu zaskarżenia. Nie można
    sie odwoływać od czegoś o czym sąd nie orzekł. Tak środek odwoławczy
    zostanie odrzucony w tej cześci.
    O ile złożył wniosek o koszty to można żądać uzupełnienia wyroku.
    Jeśli nie złożył wniosku o zasądzenie kosztów - to roszczenie o to
    wygasa i nic nie można zrobić.
    Tak czy inaczej kretyn adwokat. Ja bym takiego nie słuchał.
    A ten termin 7 dniowy to wziąłeś z księżyca.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 7. Data: 2005-04-11 14:13:08
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > wygasa i nic nie można zrobić.
    > Tak czy inaczej kretyn adwokat. Ja bym takiego nie słuchał.
    > A ten termin 7 dniowy to wziąłeś z księżyca.

    To ty sie mylisz kolego. Orzecznie o kosztach , lub raczej jego brak,
    zawiera, jako jedyne w wyroku, domniemanie, ze sad w tym zakresie wniosek
    oddalil a nie o tym nie orzekl. Rzuc okiem na orzeczenie SN w tej kwesti i
    praktyke wym. spr. Jezeli chciales np. 1000 za wpis i dal ci 500 to nie musi
    "dalej idacego wniosku" czy "dalej idacego zadania kosztow" oddalac... Takie
    zazalenie czy apelacja w tym zakresie nie bedzie odrzucona z uwagi na brak
    przedmiotu zaskarzenia. Doradzajac wniosek o uzupelnienie jedynie narazasz
    strone na to, ze jej termin minie.

    A co do terminu to tym bardziej cie nie rozumiem. Jezeli nie chcesz
    uzasadnienia to na zazalenie jest przeciez 7 dni. Jezeli chcesz to tez - po
    otrzymaniu uzasadnienia. No chyba ze sie myle...

    konrad

  • 8. Data: 2005-04-11 14:54:46
    Od: Johnson <j...@n...pl>

> [...]

    > przedmiotu zaskarzenia. Doradzajac wniosek o uzupelnienie jedynie narazasz

    Jak dał coś, żądałeś więcej to od biedy mogę się zgodzić, choć uważam że
    to też dyskusyjne. Choć nawet w takim wypadku zgłoszenie wniosku o
    uzupełnienie wyroku nie naraża strony na nic. Bo wtedy sąd musi sie
    wyraźnie opowiedzieć i od tego służy zażalenie.
    Ale jak nie dał nic - tak jak tu było - to trzeba żądać uzupełniania
    wyroku wynika to choćby z samej treści art. 351 paragraf 2 kpc - przy
    twoim rozumieniu przepis ten byłby całkiem zbędny, bo wyrok według
    ciebie zawsze zawiera rozstrzygnięcie o kosztach (jak to nie ma to
    znaczy że oddalił).
    Pomijając już to że jestem pewny że mam rację, to na nic strony nie
    narażam. W końcu ma niezbyt mądrego adwokata :), któremu płaci. Mi nie
    płaci i nie musi mnie słuchać.

    > A co do terminu to tym bardziej cie nie rozumiem. Jezeli nie chcesz
    > uzasadnienia to na zazalenie jest przeciez 7 dni. Jezeli chcesz to tez - po
    > otrzymaniu uzasadnienia. No chyba ze sie myle...

    Termin jest bezsensowny bo:
    - zażalenie nie służy;
    - termin od wniesienia wniosku o uzupełnienie wyroku biegnie od
    ogłoszenia wyroku, a nie od doręczenia wyroku z uzasadnieniem. Złożenie
    wniosku o uzasadnienie nie przedłuża tego terminu. Termin ten wynosi 14 dni.

  • 9. Data: 2005-04-11 19:35:11
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@p...onet.pl>

    SN:
    Każde orzeczenie o kosztach procesu, choćby nie uwzględniało w całości
    zgłoszonego wniosku, zawiera w sobie domniemanie oddalenia nie uwzględnionej
    części W związku z tym podstawa do żądania uzupełnienia wyroku w części
    dotyczącej kosztów zachodzi tylko wtedy, gdy wyrok nie zawiera ani
    pozytywnego, ani negatywnego rozstrzygnięcia w tym zakresie.(uchwała SN z 11
    lipca 1972 r., III PZP 14/72, OSNCP 1972, nr 12, poz. 215).

    a wiec w czesci przyznaje racje

    konrad