  • 1. Data: 2010-03-09 14:38:36
    Temat: Problem z nieuczciwym wynajmującym
    Od: "marek" <m...@o...pl>

    Witam serdecznie w marcu tamtego roku znajomy mojego kolegi wiedząc ze
    wyjeżdzam na kilka miesięcy poprosił mnie aby pod moją nieobecność mógł
    zamieszkać w moim mieszkaniu wraz ze swoją żoną. Nie bardzo chciałem sie
    zgodzić ale wreszcie sie zgodziłem. Na kawałku papieru napisałem że pobrałem
    600 zl na poczet mieszkania tj czynsz. Na myśli miałem normalny czynsz który
    się wpłaca do Spółdzielni mieszkaniowej. Miałem rachunki i wyliczyłem że nie
    będzie mnie 4 mc. Tak sie złożyło ze pobyt mi sie przedłużył i postanowiłem
    podpisać umowę z tymi ludźmi. Niestety cały czas mnie zwodzili prosili i w
    ogóle nie bardzo wiedziałem czemu nie chcą podpisać umowy. Od września wreszcie
    zacząłem płacić podatek od najmu tj. ryczałt nie dostając ani złotówki od
    wynajmujących. Wreszcie w grudni kompletnie zdenerwowany wymusiłem na nich aby
    sie wyprowadzili. Ostatecznie wyprowadzili sie końcem stycznia. Zapłacili mi za
    cały czas który mieszkali. Do końca stycznia złożyłem pit 28 do skarbówki. Po
    otrzymaniu ksero pitu od księgowej nie wiem jakim cudem sie pomyliła
    stwierdziłem ze zamiast wpisać na picie kwotę 3500 wpisała 350 Natychmiast
    udałem sie do US i złożyłem korektę pitu 28 na odpowiednia kwotę. Po ok
    miesiącu dostałem wezwanie do urzędu skarbowego. Jak sie okazało moi
    wynajmujący złożyli na mnie donos że nie płaciłem podatku od marca. A oni mi
    płacili co miesiąc co jest kłamstwem.Urząd skarbowy przyjął że jeśli pobrałem
    tą zaliczkę na czynsz to powinienem już wtedy wybrać formę opodatkowania a tak
    de facto ja nic nie zarobiłem dopiero pod koniec roku otrzymałem od nich cała
    zapłatę za odstępne. US sporządził protokół w którym odbierają mi formę
    ryczałtu a wchodzę na formę opodatkowania ogólną. Dodatkowo kazano mi złozyc
    pit 36 z moimi zarobkami i zony i tam wpisać uzyskany dochód z najmu. Mam
    pytanie czy us mógł potraktować ta kartkę jako dowód ze ja brałem co miesiąc
    kase choć to nie jest prawda. Dodatkowo Panie które mnie kontrolowały
    powiedziały ze moja korekta sie nie liczy. Za pomoc serdecznie dziękuję

  • 2. Data: 2010-03-09 15:40:42
    Temat: Re: Problem z nieuczciwym wynajmującym
    Od: "f...@g...com" <f...@g...com>

    On Mar 9, 2:38 pm, "marek" <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    > kase choć to nie jest prawda. Dodatkowo Panie które mnie kontrolowały
    > powiedziały ze moja korekta sie nie liczy. Za pomoc serdecznie dziękuję

    HAHAHAHA, "a ta korekta sie NIE LICZY bo wypadla reszka".

  • 3. Data: 2010-03-09 16:03:28
    Od: m...@o...pl

    > HAHAHAHA, "a ta korekta sie NIE LICZY bo wypadla reszka".

    ??????????????????

    Wg us sie nie liczy ponieważ otrzymując zadatek na czynsz juz wtedy powinienem
    wybrać formę opodatkowania.

  • 4. Data: 2010-03-09 17:35:45
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-03-09 17:03, m...@o...pl pisze:

    > ????????????????????????????????????????????????????
    ??????????????????

    > Wg us sie nie liczy ponieważ otrzymując zadatek na czynsz juz wtedy powinienem
    > wybrać formę opodatkowania.

    Zasadniczo z tym zadatkiem to prawda. Jednakże pozostaje kwestia
    udowodnienia że to faktycznie był zadatek na czynsz. Trochę dałeś ciała,
    ale możesz jeszcze z tego wyjść.
    Z drugiej strony jednak obowiązek podatkowy powstaje w momencie zawarcia
    umowy najmu a czas wpłynięcia opłaty ma się tutaj nijak (niech mnie ktoś
    poprawi jeśli się mylę). Chociaż trochę mętnie zeznajesz, ale zakładam w
    dobrej wierze że rzeczywiście to była tylko pomyłka księgowej. W
    cywilizowanym kraju uznaliby.
    W Polce - patrz post wyżej, czyli "HAHAHAHA, a teraz panu dowalimy bo
    kierownik US wstał lewą nogą a pana papiery spadły z biurka". Odwoływać
    się, odwoływać.
    --
    MZ

  • 5. Data: 2010-03-09 17:57:27
    Od: "markosi" <m...@o...pl>

    Odwoływać
    > się, odwoływać.
    ????????????????????????????????????????

    Ale co wpisać w pismo odwoławcze proszę podsuń mi wątek. Najgorsze to, że to
    szczera prawda. Wynajmujący nie chcieli podpisać ze mną umowy to i tak zacząłem
    opłacać podatek zryczałtowany. Mogłem od pobranego zadatku ale poza tym nie
    dostałem złamanego grosza.

  • 6. Data: 2010-03-09 18:36:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 09 Mar 2010 18:35:45 +0100, MZ napisał(a):

    > Z drugiej strony jednak obowiązek podatkowy powstaje w momencie zawarcia
    > umowy najmu a czas wpłynięcia opłaty ma się tutaj nijak (niech mnie ktoś
    > poprawi jeśli się mylę).

    Oczywiście, że się mylisz. W wypadku najmu jest dokładnie odwrotnie.

  • 7. Data: 2010-03-09 18:48:35
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-03-09 19:36, jureq pisze:

    > Oczywiście, że się mylisz. W wypadku najmu jest dokładnie odwrotnie.
    Hmmm..a jakaś podstawa prawna? Bo zgodnie chociażby z tym dość
    wyczerpującym tekstem to jednak mam rację. Kolega który rozpoczął wątek
    powinien zgłosić do US fakt uzyskiwania dochodów z najmu i że wybiera
    ryczałt. Niejasna pozostaje kwestia umowy pisemnej (a raczej jej braku.

    http://nieruchomosci.wieszjak.pl/podatki/69594,Jak-r
    ozliczyc-ryczaltowo--wynajem-mieszkania--.html
    --
    MZ

  • 8. Data: 2010-03-09 23:16:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Mar 2010, MZ wrote:

    > Hmmm..a jakaś podstawa prawna?

    +++
    Art. 11.
    1. Przychodami,
    z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    art. 19 i art. 20 ust. 3,
    sš otrzymane lub postawione do dyspozycji
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    podatnika w roku kalendarzowym pienišdze i wartoœci pieniężne
    oraz wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze i innych nieodpłatnych
    œwiadczeń.
    ---

    Jak widać, liczą się środki OTRZYMANE - za wyjątkiem listy
    wyłączeń. Najmu na tej liście nie ma, *chyba* że jest to
    najem "w zakresie DG" (i podpada pod art.14).
    Liczy się więc "data otrzymania lub postawienia do dyspozycji"
    (chodi np. o to, że ktoś *nie chciał* wziąć pieniędzy,
    choć *mógł* - np. dla pracownika leżały w kasie).

    > Bo zgodnie chociażby z tym dość
    > wyczerpującym tekstem to jednak mam rację. Kolega który rozpoczął wątek
    > powinien zgłosić do US fakt uzyskiwania dochodów z najmu i że wybiera
    > ryczałt.

    Ale to jest *inna* sprawa - sprawa określenia prawa do wyboru formy.
    Określona jest pewnie w innym miejscu.
    Niemniej, sugeruję że skoro już podajesz link:

    > http://nieruchomosci.wieszjak.pl/podatki/69594,Jak-r
    ozliczyc-ryczaltowo--wynajem-mieszkania--.html

    ...to doczytaj cytat z opinii:
    +++
    Do kiedy należy składać wniosek:
    [...]
    - jeżeli najem rozpoczšł się w trakcie roku podatkowego - nie póŸniej
    niż do otrzymania pierwszej wpłaty czynszu
    ---

    No i tyle - wychodzi ten sam moment.
    Liczy się "pierwsza wpłata".
    A raczej "do pierwszej wpłaty".
    Jak US ma dowody, że przyszedł z "deklaracją wyboru" *PO* otrzymaniu
    wpłaty, to przechlapane, już nic się nie zmieni.
    I powoływanie się na dowód w postaci "świadkowie mówili że płacili
    wcześniej" może być tylko mydleniem oczu - w apelacji w sądzie
    US może sobie przypomnieć ;), że po prawdzie zarzucał opóźnienie
    wpłaty zaliczki, ale nawet jak od tego odstąpi, to przecież *podatnik*
    *sam* zeznał że przylazł z "wyborem" *po* otrzymaniu wynagrodzenia,
    czyli za późno, więc ryczałt mu i tak nie przysługuje, więc o co
    chodzi, pieniaczy się i tyle ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-03-10 09:08:15
    Od: m...@o...pl

    > czyli za późno, więc ryczałt mu i tak nie przysługuje, więc o co
    > chodzi, pieniaczy się i tyle ;)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    ????????????????????????????????????????????????
    To rozumiem US "wyrzuca" mnie z ryczałtu i wpadam na zasady ogólne. Wybór
    opodatkowania trzeba złożyć do 20 stycznia czy w takim razie mogę zwrócić sie
    do US oto aby pozwolić mi za ten rok czyli 2010 kontynuować ryczałt mam umowę
    odprowadziłem składki. Umowa jest z inną osobą. Rozumiem że w 2009 popełniłem
    błąd ale będąc już zgodnie z prawem czy Naczelnik może sie przychylić do tego
    aby 2010 rok pozwolić mi być na ryczałcie? Mam tez inne pytanie teraz do końca
    kwietnia mam złożyć pit 36 z dochodami moimi mojej małżonki oraz uzyskanymi za
    najem. Czy w takim razie us może dołożyć mi jakaś surową karę za 2009 r za to
    że nie zgłosiłem do us najmu?

  • 10. Data: 2010-03-10 10:06:45
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 10 Mar 2010 10:08:15 +0100, markosi napisał(a):

> [...]
    > trzeba złożyć do 20 stycznia czy w takim razie mogę zwrócić sie do US
    > oto aby pozwolić mi za ten rok czyli 2010 kontynuować ryczałt mam umowę

    Jak możesz kontynuować ryczałt z 2009, jeśli na tym ryczałcie nie byłeś?
    Jak sam piszesz czas na składanie w US był do 20.01.2010. Teraz jest za
    późno i US nie może tego zmienić. Kolejny rok jesteś na zasadach
    ogólnych. Chyba, że w styczniu 2010 nic nie wynajmowałeś. Wtedy można
    dyskutować czy znów termin na wybór nie jest określony jako "do
    pierwszego dochodu"

> [...]
    > mojej małżonki oraz uzyskanymi za najem. Czy w takim razie us może
    > dołożyć mi jakaś surową karę za 2009 r za to że nie zgłosiłem do us

    Nie ma obowiązku zgłaszania najmu. Trzeba tylko płacić zaliczki. Czy
    biorąc pod uwagę zasady ogólne opodatkowania w zeszłym roku wypadała ci
    jakaś zaliczka na PIT z najmu do zapłaty? Piszesz, że jedyny dochód z
    najmu to było te 600 zł zaliczki na czynsz. Jeśli tak to zaliczka na PIT
    od 600 zł wynosi 0 zł i nic nie musiałeś robić a więc nie ma powodu do
    karania.