  • 1. Data: 2005-09-30 18:29:35
    Temat: Prawo do wykorzystania wizerunku witryn WWW
    Od: "EERIE" <e...@g...pl>

    Chcę stworzyć prezentację multimedialną w formie filmu, która ma pokazywać,
    jak - korzystając z wyszukiwarek - można odnaleźć w Internecie pewne treści.
    W tym celu w prezentacji musiałyby się pojawić różne serwisy WWW
    (wyszukiwarki oraz szukane strony). Zastanawiam się, czy jest to dozwolone?
    Na dole każdej witryny znajduje się informacja o prawach autorskich, która
    ogranicza swobodę działania... Gdy patrzę na to z drugiej strony, witryny
    WWW są ogólnodostępne i takie "udokumentowanie" ich użycia powinno być chyba
    legalne?! Podobne materiały pojawiają się często w telewizji... Czy do
    emisji takiego filmu (prezentacji) konieczna jest zgoda właścicieli stron,
    które się w nim pojawiają?

  • 2. Data: 2005-10-01 01:12:39
    Temat: Re: Prawo do wykorzystania wizerunku witryn WWW
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dhk07h$9j4$1@nemesis.news.tpi.pl>, EERIE wrote:
> [...]
    > W tym celu w prezentacji musiałyby się pojawić różne serwisy WWW
    > (wyszukiwarki oraz szukane strony). Zastanawiam się, czy jest to dozwolone?

    Zależy w jakim zakresie. Na ile rozumiem co zamierzasz zrobić to jest to
    dozwolone. Po pierwsze (i to zależy od charakteru twojej prezentacji),
    prawa autorskie nie podlegają egzekucji póki służą twórcy (art.18.)- jak
    komuś pozytywnie rozreklamujesz stronę, to pewnie mu to służy. Po drugie
    mamy art. 29. 1. "Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną
    całóść urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w
    zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub
    prawami gatunku twórczości."

> [...]
    > legalne?! Podobne materiały pojawiają się często w telewizji... Czy do

    Ogólnodostępność poza pewnymi wyjatkami nigdy nie stanowi przyzwolenia.

    > emisji takiego filmu (prezentacji) konieczna jest zgoda właścicieli stron,
    > które się w nim pojawiają?

    MZ nie.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2005-10-01 07:54:58
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 1 Oct 2005 09:12:39 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > całóść urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w
    > zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub

    No to teraz wskaż przesłankę korzystania z części cudzego utworu w taki
    sposób w tym przepisie.

    > MZ nie.

    Oczywiście, że lepiej wystąpić o taką zgodę, jednak to autorowi przysługuje
    prawo do decydowania o sposobie korzystania z utworu. Jest to szczególnie
    oczywiste, jeśli korzystanie ma na celu jakiś cel merkantylny.

    --
    Olgierd
    gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 4. Data: 2005-10-01 08:47:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <yl00o8085wi9$.dlg@olgierd.gov.pl>, Olgierd wrote:
    > No to teraz wskaż przesłankę korzystania z części cudzego utworu w taki
    > sposób w tym przepisie.

    Tzn uważasz że charakter prezentacji multimedialnej gdzie działanie
    wyszukiwarki w celu znalezienia takiej czy innej informacji, ilustrowane
    jest konkretnym przykładem nią nie jest?

    > Oczywiście, że lepiej wystąpić o taką zgodę, jednak to autorowi przysługuje
    > prawo do decydowania o sposobie korzystania z utworu. Jest to szczególnie
    > oczywiste, jeśli korzystanie ma na celu jakiś cel merkantylny.

    Może etycznie, prawnie, w obrębie użytku dozwolonego chyba jednak nie
    zawsze.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2005-10-01 13:15:41
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Sat, 1 Oct 2005 16:47:12 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Tzn uważasz że charakter prezentacji multimedialnej gdzie działanie
    > wyszukiwarki w celu znalezienia takiej czy innej informacji, ilustrowane
    > jest konkretnym przykładem nią nie jest?

    IMHO reklamowanie własnego produktu nie jest gatunkiem twórczości. Przepis
    raczej ma na myśli komentarze, skecze, pastisze etc.

  • 6. Data: 2005-10-01 18:51:13
    Od: "EERIE" <e...@g...pl>

    > IMHO reklamowanie własnego produktu nie jest gatunkiem twórczości. Przepis
    > raczej ma na myśli komentarze, skecze, pastisze etc.

    Wydaje mi się, iż cytat "w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem" (art. 29)
    można podciągnąć pod informacyjny charakter mojej prezentacji. A może inne
    artykuły wprowadzają tu ograniczenia...

    Ps.: Całość ma mieć charakter ogólny. Podaję, że pewną informację można
    znaleźć wpisując jakieś słowo w wyszukiwarkę (nie podaję, jakie to ma być
    słowo). Następnie informuję, iż w wyszukiwarkach można odnaleźć inne strony,
    które pośredniczą w dostarczaniu tego typu informacji za darmo lub w sposób
    odpłatny. Nigdzie nie ma pojawiać się żadna sugestia czy aluzja, aby użyć w
    tym celu tej bądź inne strony, bo jest lepsza lub gorsza. Nie mam zamiaru
    nikogo nakłaniać do skorzystania z usług konkretnego serwisu. Oglądający
    prezentację sam musi dojść do wniosku, iż chce odwiedzić stronę, która
    pojawiła się w materiale w formie przykładu...

  • 7. Data: 2005-10-02 00:13:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <p...@o...gov.pl>, Olgierd wrote:
    > IMHO reklamowanie własnego produktu nie jest gatunkiem twórczości. Przepis
    > raczej ma na myśli komentarze, skecze, pastisze etc.

    MZ może nim być. Dlaczego ograniczenie do wyłącznie do klasycznych form i
    dlaczego nie może to być komercja? A jak klasyczna formie będzie
    jednocześnie towarzyszyła reklama? Zresztą z tego co napisał inicjator
    wątku nie wynika aby było to reklamowanie własnego produktu no i ciągle
    mamy art. 18.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2005-10-02 10:15:53
    Od: "EERIE" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > jednocześnie towarzyszyła reklama? Zresztą z tego co napisał inicjator
    > wątku nie wynika aby było to reklamowanie własnego produktu no i ciągle

    Najbardziej boli mnie w tej ustawie możliwość tak dużej rozbieżności w
    interpretacji. Jeśli nie wynika z niej jednoznacznie, iż moja prezentacja
    narusza prawa autorskie właścicieli stron, to wydaje mi się, iż jej nie
    łamię... Mam nadzieję, że w praktyce nie wygląda to tak, iż wszystko zależy
    od widzi mi się urzędników, którzy egzekwują prawo...