  • 1. Data: 2002-12-23 21:03:37
    Temat: Prawa autorskie
    Od: BeataM <b...@w...pl>

    Czy cytowanie we własnej wypowiedzi czyjegoś tekstu (z podaniem źródła)
    narusza prawo autorskie?

    Pozdrawiam
    Beata

  • 2. Data: 2002-12-23 21:15:42
    Temat: Re: Prawa autorskie
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    BeataM wrote:
    > Czy cytowanie we własnej wypowiedzi czyjegoś tekstu (z podaniem źródła)
    > narusza prawo autorskie?

    Zależy jak duży jest to cytat.
    Jeśli przytoczysz zbyt obszerną lub całą wypowiedź to i podanie źródła
    Cię nie uratuje.

    pozdrawiam
    Arek

  • 3. Data: 2002-12-23 22:38:50
    Od: "B.RItterman" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Elita.pl" <b...@e...pl> napisał w wiadomości

    > Zależy jak duży jest to cytat.
    Bzdura
    Wielkosc cytatu nie ma znaczenia
    Liczy sie cel. Prosze sprawdzic w ustwie, w jakim celu mozna cytowac a zatem
    w celach wskazanych w ustawie mozna przetaczac nawet cale utwory a jezeli
    cytat nie miesci sie w tym celu to nawet jedno zdanie stanowi naruszenie
    praw aut.

    Pozdrawiam
    RT

  • 4. Data: 2002-12-23 23:37:09
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "B.RItterman" wrote:
    > Bzdura. Wielkosc cytatu nie ma znaczenia. Liczy sie cel.

    Art. 25. 1. Wolno rozpowszechniać w celach informacyjnych w
    prasie, radiu i telewizji:
    2) krótkie wyciągi ze sprawozdań i artykułów o których mowa w pkt 1 lit. a) i b),
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    5) krótkie streszczenia rozpowszechnionych utworów.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Art. 26. Wolno w sprawozdaniach o aktualnych wydarzeniach
    przytaczać fragmenty utworów udostępnianych podczas tych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wydarzeń, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji.

    Art. 29. 1. Wolno przytaczać w utworach stanowiących
    samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub
    ********
    drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^

    analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.

    Reasumując - sam sobie najpierw sprawdź, a potem idź i nie
    grzesz więcej.

    Arek

  • 5. Data: 2002-12-24 11:24:17
    Od: "B.RItterman" <b...@w...pl>

> [...]
    >
    > analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.
    >

    > Reasumując - sam sobie najpierw sprawdź, a potem idź i nie
    ahhahaha

    Masz przed oczami tekst przepisu i robisz błedną wykałdnie.
    1. Art. 25 i 26 to nie jest prawo cytatu. W pierwszym poscie pisales o
    prawie cyctau.
    To sa kolejne przepisy dotyczace dozwolonego użytku publicznego. W ramach
    tego dozwolonego - prawo cytatu, licencje ustawową dla prasy i inne bajery.
    Napisaleś, w poprzednij wiadomości "Zależy jak duży jest to cytat". I to
    jest kompletna bzdura. Wielkosc cytatu nie ma znaczenia. np. obraz bitwa
    pod grunwaldem jest dosc sporych rozmiarów (przez krotka chwile w celach
    nauczania wyobrazmy sobie,że obraz ten podlega ochronie autorskoprawnej - co
    jest twierdzeneim nieprawdziwym) . Jezeli zamieszczam go w podreczniku w
    celach analizy krytycznej to moge zamiescic cała fotke obrazu. Wiec
    cytowalem całe dzieło. :) nie musze ograniczac się do 1/2, 1/10 itp.

    Z tekstem jest identycznie wielkośc cytatu nie ma znaczenia. Pozatym
    ostatnia nowelizacja uchyla przepis w zakresie "praw gatunku twórczości".
    Liczy sie cel cytatu ( nauczanei, krytyka) Jezeli w innych celu zamiescisz
    choćby bardzo niewilką część utworu to naruszasz prawo autorskie.
    Natomiast przepis nalezy czytac z art. 35 pr. aut. A zatem najpierw cel
    cytatu, potem art. 35 pr. aut ( i tu ewentualnei mozemy odoływac sie do
    dlugosci cytatu, dopiero na gruncie tego przepisu) a potem jeszcze ocena z
    art. 5 kc.
    Oczywiscie w danym wypadku moga znalezc zastosowanie inne prepisy np. art.
    25, alt to nie jest prawo cytatu....
    Wiec radziłbym zaglebic sie troszke w materie prawa autorskiego a potem
    pisac posty.
    W przeciwnym wypadku moja teza o marnosci pozostaje w mocy.
    Choć licze,ze kiedyś to sei zmieni :)))) czego i Uzytkowniką Grupy w
    nadchodzącym roku życze
    Pozdrawiam
    RT
    grey 27 @wp.pl

  • 6. Data: 2002-12-24 12:13:40
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    "B.RItterman" wrote:
    [..]
    > celach analizy krytycznej to moge zamiescic cała fotke obrazu. Wiec

    Nie było mowy o fotce, lecz o tekście.

    > Z tekstem jest identycznie wielkośc cytatu nie ma znaczenia.

    Bzdura wierutna.

    > Pozatym ostatnia nowelizacja uchyla przepis w zakresie "praw gatunku twórczości".
    > Liczy sie cel cytatu ( nauczanei, krytyka) Jezeli w innych celu zamiescisz

    Bzdura. Podałem cytaty z ustawy po nowelizacji.

    > choćby bardzo niewilką część utworu to naruszasz prawo autorskie.

    Bzdura.

    > Wiec radziłbym zaglebic sie troszke w materie prawa autorskiego a potem
    > pisac posty.

    Wzajemnie.

    pozdrawiam
    Arek

  • 7. Data: 2002-12-25 00:54:20
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel "B.RItterman" <b...@w...pl> ihn
    news:au9frm$eeg$1@news.tpi.pl: takh oblivyn ihn aa'kua pl.soc.prawo

    > Pozatym ostatnia nowelizacja uchyla przepis w zakresie "praw
    > gatunku twórczości". Liczy sie cel cytatu ( nauczanei, krytyka)

    Czekaj, czy dobrze rozumuję?

    Jeśli tworząc niekomercyjną stronę o np. samochodach dostawczych:

    - zeskanuję wszystkie fotki z jakiejś książki o tychże właśnie
    samochodach;

    - opiszę je zgodnie z opisami książkowymi (foto: J. Kowalski, 1956)
    oraz przy każdej fotce podam źródło etc.;

    - opatrzę je własnym komentarzem, uwagami (także krytycznymi) etc.;

    - pozbieram dodatkowo informacje, których w książkach nie ma (czyli
    np. wywiady z konstruktorami itp.) i je sam opracuję;

    to nadal będzie to cytat i nikt nie powinien się przypinać? Bo tak
    całość rozumiem i nie jestem pewien, czy nie nadinterpretuję :o)

    --
    Peter 'Mikolaj' Mikolajski
    "I find your lack of faith disturbing"

  • 8. Data: 2002-12-27 13:32:13
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    Użytkownik "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>
    napisał w wiadomości news:Xns92EF12C90A7F7Doaba.olval.thru@127.0.0.1...
    > Ke'dem guerfel "B.RItterman" <b...@w...pl> ihn
    > news:au9frm$eeg$1@news.tpi.pl: takh oblivyn ihn aa'kua pl.soc.prawo

    > Czekaj, czy dobrze rozumuję?
    <ciach>
    > to nadal będzie to cytat i nikt nie powinien się przypinać? Bo tak
    > całość rozumiem i nie jestem pewien, czy nie nadinterpretuję :o)

    Źle.
    Celem zamieszczenia zdjęcia jest tutaj zilustrowanie Twojego materiału o
    samochodzie. Tak więc de facto nie mamy tutaj w ogóle do czynienia z cytatem
    a po prostu wykorzystaniem czyjejś pracy do własnych celów (nie ma
    znaczenia, czy komercyjnych, czy nie - to może wpływać tylko na wymiar
    kary).
    Cytatem byłoby, gdybyś na stronie o fotografii zamieścił to samo zdjęcie
    samochodu i krytycznie (co obejmuje wskazanie tak jego wad jak i zalet)
    opisał problem prześwietlenia / niedoświetlenia fotografowanego
    przedmiotu...

    Pzdr
    Brodek

  • 9. Data: 2002-12-27 15:12:09
    Od: "Peter 'Mikolaj' Mikolajski" <c...@a...ow.pl>

    Ke'dem guerfel "Brodek" <B...@O...pl> ihn
    news:auhkou$135$1@SunSITE.icm.edu.pl: takh oblivyn ihn aa'kua
    pl.soc.prawo

    > Źle.
    > Celem zamieszczenia zdjęcia jest tutaj zilustrowanie Twojego
    > materiału o samochodzie.

    Czyli jednak dobrze funkcjonuję na codzień nie umieszczając takich
    fotek (a zwłaszcza w ten sposób).

    > Tak więc de facto nie mamy tutaj w ogóle do czynienia z cytatem a
    > po prostu wykorzystaniem czyjejś pracy do własnych celów

    Jak w sumie przy 95% stron WWW. Ale w takim razie co ma zrobić osoba
    (tu już teoretyzuję), która chciałaby ilustrować swój serwis o tych
    samochodach dużą ilością zdjęć z różnych książek, pism etc., które w
    części nie są w ogóle opisane w oryginalnych publikacjach, nie ma
    ich autora, wydawnictwo nie istnieje, lub jest trudno osiągalne
    (choćby wydawnictwo azjatyckie, które nie ma swojej strony WWW, a
    listy na stary adres wracają)? Oczywiście najprostszą wersją jest
    niepublikowanie takich fotek, ale to zubaża serwis. Jest jakieś
    sensowne i "nieinwazyjne" wyjście?

  • 10. Data: 2002-12-27 21:36:14
    Od: "Brodek" <B...@O...pl>

    napisał w wiadomości news:Xns92F19CF05C2DCDoaba.olval.thru@127.0.0.1...
> [...]
    > listy na stary adres wracają)? Oczywiście najprostszą wersją jest
    > niepublikowanie takich fotek, ale to zubaża serwis. Jest jakieś

    Nie.

    Pzdr
    Brodek