  • 21. Data: 2005-07-19 22:10:35
    Temat: Re: Dostałem odpowiedź z kuratorium
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 19/07/2005 14:26, Roman G. wrote :

    [...]
    > 4. Wydruk treści e-maila ponaglającego organ.

    > Może być?

    Wygląda dobrze, tylko mnie martwi ten e-mail ponaglający. Mimo wszystko
    powinno być to na papierze, nie bardzo widzę podstawę prawną wg której
    urzędy miałyby czytać pocztę elektroniczną -- art. 52 § 3 uppsa mówi o
    wezwaniu "na piśmie". Brak zaś prawidłowego ponaglenia to podstawa do
    odrzucenia skargi. Ponadto, całość trzeba sporządzić w dwóch
    egzemplarzach (łącznie z załącznikami) -- tj. odpis dla MENiS. Należy
    wskazać strony i ich adresy:

    Strony:
    1. Roman G.
    Adres
    2. MENiS
    al. Szucha
    Warszawa

    Nadto, jeśli nie załącza się oryginałów załączników to trzeba jeden
    każdy załącznik ekstra (przynajmniej tak rozumiem art. 47 § 1 uppsa).
    Ostrożnościowo dostarczyłbym więc 3 komplety dokumentów -- lepiej za
    dużo niż za mało. Wreszcie kopie trzeba uwierzytelnić -- podpisać za
    zgodność art. 47 § 2 uppsa.
    Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem, ale jakby co to sąd zwróci
    się o uzupełnienie skargi.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 22. Data: 2005-07-20 05:58:59
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 Jul 2005 00:10:35 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a) w wiadomości: news:42dd7a5b$1@news.home.net.pl

> [...]
    > powinno być to na papierze, nie bardzo widzę podstawę prawną wg której
    > urzędy miałyby czytać pocztę elektroniczną -- art. 52 § 3 uppsa mówi o

    Zasugerowałem się tu KPA :-(

    > Brak zaś prawidłowego ponaglenia to podstawa do odrzucenia skargi.

    Może MENiS zareaguje skutecznie bez angażowania sądu.

    > Ponadto, całość trzeba sporządzić w dwóch egzemplarzach (łącznie z załącznikami) --
    tj. odpis dla MENiS. Należy
    > wskazać strony i ich adresy:

    No tak, przeoczyłem.

    > Nadto, jeśli nie załącza się oryginałów załączników to trzeba jeden
    > każdy załącznik ekstra (przynajmniej tak rozumiem art. 47 § 1 uppsa).

    Racja.

    > Wreszcie kopie trzeba uwierzytelnić -- podpisać za zgodność art. 47 § 2 uppsa.

    Gdzie się uwierzytelnia takie kopie?

    --
    Obowiązki i prawa ucznia - forum dyskusyjne:
    zaprasza:

  • 23. Data: 2005-07-20 21:44:47
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 20/07/2005 07:58, Roman G. wrote :

    > Gdzie się uwierzytelnia takie kopie?

    Moim zdaniem wystarczy na każdym odpisie -- kserokopii podpisać się za
    zgodność -- tj. umieścić formułkę: "stwierdzam zgodność z oryginałem --
    podpis" bądź podobną. W końcu ustawa nie mówi ani o odpisie
    uwierzytelnionym urzędowo ani też o odpisie uwierzytelnionym
    notarialnie, a zatem powinno wystarczyć zwykłe, samodzielne
    uwierzytelnienie.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your

  • 24. Data: 2005-07-22 16:11:49
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 20 Jul 2005 07:58:59 +0200, napisałem w wiadomości:

    > Może MENiS zareaguje skutecznie bez angażowania sądu.

    Jest reakcja.

    Minister Edukacji Narodowej i Sportu

    Warszawa, 18.07.2005

    Postanowienie

    Na podst. art. 65 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
    administracyjnego (tu dzienniki ustaw) postanawiam przekazać do Wojewody
    Dolnośląskiego odwołanie Pana Roman Gawrona z dnia 23 maja 2005 r. od
    decyzji Dolnośląskiego Kuratora Oświaty z dnia 11 maja 2005 r. nr
    KO-O/07/076/2005 w sprawie odmowy udostępnienia informacji publicznej.

    Uzasadnienie
    (...)
    Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 7 września o systemie oświaty (Dz. U. itd.)
    kurator oświaty w imieniu wojewody wykonuje zadania i kompetencje w
    zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze
    województwa. Natomiast minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
    sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołami oraz placówkami doskonalenia
    nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b oraz nadzoruje i koordynuje
    wykonywanie nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w szczególności
    nadzoruje działalność kuratorów oświaty w tym zakresie (art. 35 ust. 1 i 2
    ustawy o systemie oświaty). Ustawa o systemie oświaty ogranicza zatem
    zakres nadzoru sprawowanego nad działalnością kuratorów oświaty przez
    ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do nadzoru
    pedagogicznego.

    Sprawa udostępnienia informacji o postępowaniu dyscyplinarnym wobec
    dyrektora i nauczycieli Zespołu Szkół w M. nie należy do kategorii spraw
    nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez ministra właściwego do spraw
    oświaty i wychowania.

    (...)
    Sprawa rozpoznania odwołania od decyzji kuratora oświaty odmawiającej
    udostępnienia informacji publicznej była przedmiotem sporu kompetencyjnego
    rozstrzygniętego w dniu 28 lipca 2004 r. przez Prezesa Rady Ministrów (RCL
    1606-40/04), który orzekł, iż organem właściwym do rozpatrzenia odwołania
    od decyzji kuratora oświaty w sprawie odmowy udostępnienia informacji
    publicznej jest właściwy wojewoda.

    Biorąc powyższe pod uwagę, uznając się za niewłaściwy w tej sprawie,
    zgodnie z art. 65 § 1 w związku z art. 17 pkt. 3 kpa przekazuję odwołanie
    wraz z całością akt sprawy.

    Zgodnie z art. 127 § 3 w związku z art. 144 kpa strona może złożyć wniosek
    o ponowne rozpatrzenie sprawy. Wniosek taki należy złożyć do Ministra
    Edukacji Narodowej i Sportu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego
    postanowienia.

    wz. Ministra
    Podsekretarz Stanu
    Anna Radziwił

    Otrzymują:
    1. Wojewoda Dolnośląski (+ akta sprawy)
    2. Dolnośląski Kurator Oświaty
    3. Pan Roman Gawron

    Moje pytania:
    1. Jak dotrzeć do przywoływanego rozstrzygnięcia Prezesa RM ((RCL
    1606-40/04)?
    2. Czy składać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy iczy termin 7 dni jest
    na pewno prawidłowy?
    3. Czy warto składać skargę na Ministra z związku przekroczeniem terminów?
    Nie mówię już tylko o 14-dniowym terminie z art. 16 ust. 2 pkt. 1 ustawy o
    dostępie do informacji publicznej, ale i o 30-dniowym terminie w
    postępowaniu odwoławczym z art. 35 § 3 kpa.

  • 25. Data: 2005-07-22 21:03:40
    Temat: Re: ?
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 22/07/2005 18:11, Roman G. wrote :

> [...]
    > postanowienia.

    > Moje pytania:
    > 1. Jak dotrzeć do przywoływanego rozstrzygnięcia Prezesa RM ((RCL

    W trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Istnieje pewna
    szansa, że kopia tego rozstrzygnięcia jest w aktach postępowania - a
    wtedy dostęp do niej byłby możliwy w trybie art. 73 § 1 kpa

    > 2. Czy składać wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy iczy termin 7 dni jest
    > na pewno prawidłowy?

    Można składać wniosek, tylko nie bardzo jest po co. MENiS powołał się na
    dawny spór kompetencyjny i przekazał sprawę do rozpoznania Wojewodzie
    Dolnośląskiemu. Odwołanie od decyzji Kuratora powinien rozpatrzeć w
    terminie ustawowym (14 dni) Wojewoda.

    Wniosek o ponowne rozpatrzenie dotyczyć może wyłącznie postanowienia
    ministra o przekazaniu sprawy wojewodzie dolnośląskiemu. Termin 7 dni
    jest poprawny -- art. 65 § 1 kpa mówi, że na postanowienie o przekazaniu
    służy zażalenie, z kolei art. 141 § 2 kpa wskazuje termin 7 dniowy na
    zażalenie a dalej art. 144 kpa odsyła do przepisów o odwołaniach i
    wreszcie wśród przepisów o odwołaniach jest art. 127 § 3 kpa mówiący o
    decyzjach (i postanowieniach) wydanych w pierwszej instancji przez Ministra.

> [...]
    > dostępie do informacji publicznej, ale i o 30-dniowym terminie w
    > postępowaniu odwoławczym z art. 35 § 3 kpa.

    Jedyny termin jaki został przekroczony to termin do przekazania sprawy
    według właściwości o którym mowa w art. 65 § 1 kpa -- "niezwłocznie".
    Wiem, że miesiąc to nie jest niezwłocznie, ale złożywszy skargę i nawet
    wygrawszy sprawę, nic się nie zyska poza satysfakcją. Ponadto, w wypadku
    skargi na bezczynność sąd zobowiązuje organ do dokonania czynności --
    art. 149 uppsa; zaś skoro czynność została już wykonana to postępowanie
    jest bezprzedmiotowe i należy je umorzyć -- art. 161 § 1 pkt 3 uppsa.

    W obecnej sytuacji cała zabawa z czekaniem zaczyna się od nowa. Przy
    założeniu, że Wojewoda akta otrzyma około 1 sierpnia to w okolicach 1
    września znowu będziemy mogli rozważać złożenie skargi na bezczynność --
    tym razem wojewody.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 26. Data: 2005-08-05 19:25:39
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Tue, 05 Jul 2005 00:01:28 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a) w wiadomości: news:42c9b1b7$1@news.home.net.pl

    > Czekamy dalszych raportów :-).

    Dziś otrzymałem z Policji informację, że 6 lipca 2005 r. zostało wszczęte
    dochodzenie o przestępstwo określone w art. 23 ustawy o dostępie do
    informacji publicznej.

  • 27. Data: 2005-08-05 21:45:19
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 05/08/2005 21:25, Roman G. wrote :
> [...]
    >

    > Dziś otrzymałem z Policji informację, że 6 lipca 2005 r. zostało wszczęte
    > dochodzenie o przestępstwo określone w art. 23 ustawy o dostępie do

    Jako pokrzywdzony czy jako zawiadamiający?

    --
    Przemysław Płaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 28. Data: 2005-08-06 05:46:10
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 05 Aug 2005 23:45:19 +0200, Przemysław Płaskowicki napisał(a) w
    wiadomości: news:42f3ddf0$1@news.home.net.pl

    > Jako pokrzywdzony czy jako zawiadamiający?

    Nie jest to sprecyzowane.

    W rubryce "imię i nazwisko pokrzywdzonego/zwiadamiającego/nazwa
    instytucji*" nie jest skreślone nic.

    Potem jest formułka:
    "Równocześnie informuję, że pokrzywdzonemu przysługują uprawnienia
    wynikające z przepisw kpk, wymienione w pouczeniu, którego egzemplarz
    przekazano w dniu [to skreślone] / zostanie przekazany przy pierwszym
    przesłuchaniu*.

    O wynikach śledztwa [skreślone] / dochodzenia poinformuję po jego
    zakończeniu."

  • 29. Data: 2005-08-09 16:27:16
    Od: "Roman G." <r...@g...pl>

    Dnia Fri, 22 Jul 2005 23:03:40 +0200, Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    napisał(a) w wiadomości: news:42e15f2c@news.home.net.pl

> [...]
    > założeniu, że Wojewoda akta otrzyma około 1 sierpnia to w okolicach 1
    > września znowu będziemy mogli rozważać złożenie skargi na bezczynność --

    Nie jest bezczynny :)

    Wrocław 29.07.05

    W związku z przekazaniem (...)odwołania (...)pragnę zauważyć, co następuje:

    1. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej i
    art. 61 Konstytucji informację publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona
    przez szeroko rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcję, a
    także inne podmioty, które władzę realizują lub gospodarują mieniem
    komunalnym lub majątkiem skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji.
    Tak więc informacją publiczną w tym przypadku jest sam fakt postępowania
    dyscyplinarnego, natomiast informacje dotyczące toku postępowania
    dysycplinarnego względem dyrektora szkoły i nauczycieli to dobra osobiste
    chronione prawem.
    Ochrona dóbr osobistych w tym przypadku przejawia się w zasadzie
    Preasumptio Boni Viri - zasada domniemania niewinności, wyrażonej w art. 42
    ust. 3 Konstytucji, która mówi, że nikt nie może być uznany za winnego
    zarzucanego mu czynu, dopóki przeciwko niemu nie zapadnie prawomocny wyrok.
    Każdy więc powinien powstrzymać się od takiego zachowania, które
    odowoływałoby się do faktu popełnienia przestępstwa przez daną osobę.

    2. Podzielam w całości stanowisko Pani Kurator Teresy Kalety co do formy
    odpowiedzi na Pana wniosek.
    W odpowiedzi uzyskuje Pan informację, że przedmiot wniosku nie stanowi
    informacji publicznej. Tak więc informacja taka ma charakter czynności
    materialno-technicznej, a nie decyzji. Tylko odmowne załatwienie wniosku
    (odmówienie udzielenia informacji publicznej) ma charakter decyzji
    administracyjnej.

    Mając powyższe na uwadze nalezy stwierdzić, iz w przedmiotowej sprawie nie
    mogła być wydana decyzja, w związku z powyższym nie przysługuje Panu
    odowołanie w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

    Z poważaniem
    z up. Wojewody Dolnośląskiego
    Andrzej Kubica
    Dyrektor Wydziału
    Prawnego i Nadzoru

  • 30. Data: 2005-08-20 21:25:17
    Temat: Skarga do WSA (było: Dostałem odpowiedź z Kuratorium)
    Od: "Przemysław Płaskowicki" <p...@d...pl>

    "Roman G." <r...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > mogła być wydana decyzja, w związku z powyższym nie przysługuje Panu
    > odowołanie w trybie Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

    Witam,

    Tak jak pisałem w prywatnym mailu, błędem mogło okazać się potraktowanie
    pisma Kuratora Oświaty jako decyzji administracyjnej, podczas gdy
    rzeczywiście mogłaby być czymś co zwane jest czynnością
    materialno-techniczną. Aby był dochowany termin do wniesienia skargi na
    czynność materialno-techniczną należy w ciągu 14 dni wezwać organ do
    usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 uppsa), a następnie w terminie 30
    dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu należy złożyć skargę. My niestety,
    przyjęliśmy że to co otrzymaliśmy od Kuratora jest decyzją administracyjną.
    Jak wynika z orzecznictwa, za tym, że odpowiedź w stylu: "ustawy nie
    stosuje się do tego co było w piśmie -- spadaj na drzewo" jest czynnością
    materialno-techniczną (Orzeczenie:
    2003.03.25 wyrok NSA II SA 4059/02 M.Prawn. 2003/10/436 w Warszawie
    Zgodnie z art. 16 ust. 1 DostInfU decyzja wydawana jest wówczas, gdy organ
    odmawia udostępnienia informacji publicznej lub umarza postępowanie w
    przypadku określonym w art. 14 ust. 2 DostInfU. Decyzja wydawana jest więc
    gdy istnieje możliwość zastosowania ustawy. W przeciwnym razie, jeżeli
    żądanie nie dotyczy informacji publicznej, organ powiadamia jedynie
    wnoszącego, że jego wniosek nie znajduje podstaw w przepisach prawa.

    inne orzeczenie:
    2002.12.11 wyrok NSA II SA 2867/02 Wokanda 2003/6/33 w Warszawie
    Odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga wydania decyzji
    administracyjnej tylko wtedy, gdy chodzi o informację publiczną w
    rozumieniu ustawy z dnia 16 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej.
    )

    Na tej podstawie słusznie (jak się teraz wydaje) Wojewoda napisał nam, że
    odwołanie nie przysługuje. Pytanie teraz jaki w obecnej sytuacji należy
    podjąć dalsze kroki, skoro istnieje pewne ryzyko, że dostaniemy od WSA
    odrzucenie skargi wobec faktu, że została wniesiona po terminie.

    Możemy stosunkowo łatwo termin przywrócić poprzez złożenie ponowne wniosku
    o dostęp do naszych akt, a następnie po otrzymaniu materialno-techniczego
    pisma postępować tak jak przy takim rodzaju czynności (tj. w ciągu 14 dni
    wezwanie do naruszenia prawa, a następnie w ciągu 30 dni od odpowiedzi na
    to wezwanie złożyć skargę).

    Powstaje zatem pytanie, czy lepiej jest ponownie zażądać informacji (tym
    razem na przykład przez Fundację) i nie ryzykować zwrotu skargi, czy może
    lepiej złożyć skargę i przynajmniej mieć w odpowiedzi jakieś interesujące
    orzeczenie -- piszę interesujące, bo w skardze postarałbym się dowieść, że
    odwołanie od czynności materialno-technicznej jest wezwaniem organu do
    usunięcia naruszenia prawa o którym mowa w art. 52 § 3 uppsa. To byłoby o
    tyle wskazane, że rozpatrzenie skargi musi (zgodnie z art. 21 pkt 3 uoddip)
    nastąpić w terminie 30 dni. Strata czasu nie byłaby więc tak bardzo duża (a
    w zasadzie można by niezależnie od skargi -- zarządać przez inną osobę tej
    samej informacji).

    Nie wchodzi w grę też rozwiązanie o którym mowa w art. 22 uoddip tj. pozew
    do sądu powszechnego -- przysługuje on bowiem wyłącznie wtedy gdy odmówiono
    dostępu do informacji ze względu na wyłączenie jawności, ochronę danych
    osobowych etc. Odmowa ta musi nastąpić w drodze decyzji i musi być
    uzasadniona przesłankami o których mówi ten artykuł. (Orzeczenie:
    2003.07.08 wyrok NSA II SA 1306/03 M.Prawn. 2003/19/868 w Warszawie
    Jeżeli podstawą odmowy udostępnienia informacji jest prawo do prywatności
    osoby fizycznej, stronie ubiegającej się o taką informację nie przysługuje
    skarga do NSA na decyzję ostateczną organu, odmawiającą jej udostępnienia,
    gdyż sąd ten nie jest właściwy do rozpoznawania takiej sprawy. Może ona
    jedynie wystąpić zgodnie z art. 22 ust. 3 UdostInfU do właściwego sądu
    powszechnego z powództwem o udostępnienie tej informacji.)

    Wreszcie ze środków nam dostępnych, można próbować sprawą zainteresować
    prokuratora prowadzącego postępowanie w sprawie nie udzielenia informacji
    publicznej -- co więcej prokuratora obowiązuje termin 6 miesięczny, więc
    mógłby, niezależnie od pozostałych faktów bezpośrednio zaskarżyć
    materialno-techniczną czynność kuratora z 11 maja 2005 r. Można to uczynić
    poprzez napisanie odpowiedniego pisma (z sygnaturą postępowania),
    załączając odpowiednie dokumenty i prosząc o wszczęcie odpowiednich kroków
    w trybie art. 53 § 3 uppsa.

    Tyle tytułem wstępu. A teraz poniżej projekt skargi do WSA -- przy czym
    istnieje szansa, że zostanie ona odrzucona. Jeśli skarga zostanie odrzucona
    to istnieje pewna szansa, że wpis zostanie zwrócony w całości -- art. 232 §
    1 pkt 1 lit. a. Wpis wynosi 200 zł -- § 2 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia RM w
    sprawie wysokości wpisu... w postępowaniach przed sądami administracyjnymi
    (lub ewentualnie § 2 ust 6 tego rozporządzenia, ale to i tak jest 200 zł).
    Liczyć się jednak należy z utratą tych pieniędzy. Na szczęście, zgodnie z
    art. 134 § 1 uppsa, sąd administracyjny nie jest związany zarzutami i
    wnioskami skargi, a zatem można spokojnie traktować wszystkie pisma
    otrzymane dotychczas jako decyzje administracyjne -- a w razie gdyby
    okazało się że jednak one nie są decyzjami administracyjnymi, ale
    czynnościami materialno-technicznymi, to sąd być może potraktuje ją jako
    złożoną w odpowiednim terminie. Z tych względów, będę traktował tą skargę
    jako skargę na decyzję ostateczną -- bo tak jest łatwiej i sam wojewoda
    pisząc, że skarga nie przysługuje de facto chyba wydał decyzję -- zamiast
    pisma wydać powinien moim postanowienie o niedopuszczalności odwołania. No
    nic, zobaczymy.

    Dane skarżącego, miejscowość, dnia....
    Wojewódzki Sąd Administracyjny
    we Wrocławiu
    za pośrednictwem Wojewody Dolnośląskiego

    Strony:
    1. Roman Gawron
    (adres)
    2. Wojewoda Dolnośląski
    (adres)

    SKARGA

    Na podstawie art. 3 § 2 pkt 2, art. 50 § 1, art 52 § 1 ustawy o
    postępowaniu przed sądami administracyjnymi, składam skargę na decyzję
    Wojewody Dolnośląskiego z dnia 29 lipca 2005 r. (sygn. _______)
    odmawiającej dostępu do informacji publicznej.
    Na podstawie art. 57 § 1 pkt 3 ustawy o postępowaniu przed sądami
    administracyjnymi decyzji tej zarzucam obrazę prawa materialnego, tj. art.
    6 ustawy o dostępie do informacji publicznej poprzez przyjęcie, że akta
    postępowania dyscyplinarnego dyrektora szkoły nie stanowią informacji
    publicznej.

    UZASADNIENIE

    <fragmenty przekopiowuję z Twojego wcześniejszego postu :-)>
    Dnia 9 maja 2005 r. w osobistej rozmowie z Rzecznikiem Dyscyplinarnym
    wnioskowałem o zapoznanie mnie z zarzutami postawionymi dyrektorowi i
    nauczycielom Zespołu Szkół w M. w ramach prowadzonego przeciw nim
    postępowania dyscyplinarnego. Rzecznik odmówił mi, wbrew postanowieniom
    art. 10 § 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.).
    Tego samego dnia złożyłem pisemny wniosek, o dostęp już do wszelkich
    informacji dotyczących prowadzonego postępowania, mając na myśli możliwość
    zapoznania się z aktami spraw. Dnia 11 maja 2005 r. otrzymałem pisemną
    odpowiedź Dolnośląskiego Kuratora Oświaty (KO-O/07/076/76/2005), której
    kopię załączam. Uznając, że pismo kuratora, jako rozstrzygające co do
    istoty sprawy, jest decyzją administracyjną, oraz wobec braku przeciwnego
    pouczenia, w dniu <wpisać kiedy> wniosłem odwołanie od tej decyzji do
    Ministra Edukacji Narodowej i Sportu jako organu nadrzędnego. W dniu 18
    lipca 2005 r. Minister przekazał odwołanie zgodnie z właściwością do
    Wojewody Dolnośląskiego, który pismem z dnia 29 lipca 2005 roku podtrzymał
    stanowisko Kuratora Oświaty, jednocześnie wskazując odmiennie od stanowiska
    Kuratora, że nie można udzielić informacji publicznej ze względu na ochronę
    dóbr osobistych oraz ze względu na zasadę domniemania niewinności.
    Jednocześnie Wojewoda poinformował, że wobec faktu, że odmowa udzielenia
    informacji publicznej nastąpiła w trybie czynności materialno-technicznej
    odwołanie nie przyługuje. Wobec faktu, że Wojewoda ustosunkował się
    merytorycznie do treści pisma Dolnośląskiego Kuratora Oświaty, a ponadto
    nie wydał postanowienia o niedopuszczalności odwołania w trybie art. 134
    kpa, przyjąłem że pismo Wojewody jest ostateczną decyzją w sprawie, a w
    konsekwencji wyczerpano dostępną drogę odwoławczą i dopuszczalna jest
    skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

    Wykładnia ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
    publicznej (Dz. U. nr 112, poz. 1198 ze zm.) dokonana przez Kuratora
    Oświaty a następnie przez Wojewodę Dolnośląskiego jest wadliwa. Jakkolwiek
    słusznie Kurator zauważył, że sprawą publiczną jest każdy przejaw
    działalności władzy publicznej to ograniczenie
    jej wyłącznie do: "wykonywania zadań publicznych przy jednoczesnym
    dysponowaniu majątkiem publicznym" nie jest poparte przepisami ustawy.
    Ograniczenie to bowiem dotyczy wyłącznie tych podmiotów, które nie są
    podmiotami władzy publicznej, Kuratorium Oświaty, jak nie ulega
    wątpliwości, jest takim podmiotem. (por. wyrok NSA II SA 4059/02:
    "Informacją publiczną w rozumieniu art. 6 ustawy z 2001 r. o dostępie do
    informacji publicznej będzie każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do
    władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów
    wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań
    władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu
    Państwa."). Stwierdzenie, że "informacja pozostająca w posiadaniu władz
    publicznych a dotycząca spraw innych niż publiczne nie jest informacją
    publiczną", jest bezpodstawne. Wprost przeciwnie bowiem, każda informacja
    będąca w posiadaniu władzy publicznej jest informacją publiczną (vide
    decyzja SKO we Wrocławiu SKO 4541/1/02: "Informacja publiczna to każda
    informacja związana z funkcjonowaniem (rozumianym szeroko) władzy
    publicznej i innych podmiotów wykonujących zadania publiczne (w praktyce
    będzie to każda informacja znajdująca się, zgodnie z prawem, w posiadaniu
    tych podmiotów).").Ponadto organ błędnie wskazał, że akta postępowania
    dyscyplinarnego nie są dokumentami urzędowymi w rozumieniu art. 6 ust. 1
    pkt 4 ustawy. Wskazany przepis stanowi, że informacją publiczną jest treść
    dokumentów urzędowych, zaś dokumentem urzędowym w rozumieniu ustawy jest
    (art. 6 ust. 2 ustawy: "treść oświadczenia woli lub wiedzy, utrwalona i
    podpisana w dowolnej formie przez funkcjonariusza publicznego w rozumieniu
    przepisów Kodeksu karnego, w ramach jego kompetencji, skierowana do innego
    podmiotu lub złożona do akt sprawy.") Nie ulega wątpliwości, że akta
    postępowania dyscyplinarnego składają się w większości, jeśli nie w
    całości, z dokumentów urzędowych - nadzór dyscyplinarny nad dyrektorem
    szkoły jest bowiem kompetencją kuratora oświaty wynikającą bezpośrednio z
    ustawy o systemie oświaty.
    Wykładnia zaś przepisów ustawy dokonana przez Wojewodę Dolnośląskiego, jest
    wewnętrznie niespójna. Wojewoda najpierw wskazuje, że: "informację
    publiczną stanowi każda wiadomość wytworzona
    przez szeroko rozumiane władze publiczne (...)" a następnie na tej
    podstawie wywodzi, że wyłącznie sam fakt postępowania dyscyplinarnego jest
    informacją publiczną, nie zaś informacje wytworzone przez władze publiczne
    w toku samego postępowania. Dalej wojewoda wskazuje zasadę domniemania
    niewinności (która jest przecież instycją wyłącznie prawa karnego) oraz
    zasadę ochrony dóbr osobistych jako podstawę do odmowy udzielenia
    informacji. Zastosowanie obu tych zasad w przedmiotowej sprawie nie
    znajduje podstaw prawnych w ustawie o dostępie do informacji publicznych.
    Wojewoda nie wskazał też, czyje dobra osobiste, względnie domniemanie
    niewinności miałoby być naruszone.

    Mając powyższe na uwadze, złożenie niniejszej skargi jest uzasadnione.
    Załączniki:
    1. Pisma od kuratora, wojewody, ministra
    2. 2 odpisy skargi wraz z załącznikami
    3. Kserokopia dowodu wpisu.

    <koniec skargi>
    Przy wnoszeniu należy pamiętać, że odpisy muszą być potwierdzone za
    zgodność (patrz wcześniejsze moje posty na ten temat) oraz, że należy
    wnieść wpis sądowy. Co do zasady można pominąć załączenie pism od kuratora
    i wojewody (te są w aktach), ale lepiej wnieść za dużo niż za mało. Termin
    do wniesienia skargi upływa w ciągu 30 dni od dnia otrzymania decyzji
    ostatecznej. To tyle, pozdrawiam i oczekuję dalszych informacji :-),

    Ps. Zmieniłem temat wątku, więc aby nie zginęło wysyłam kopie materiałów na
    maila prywatnego.
    --
    Przemysław Płaskowicki