  • 1. Data: 2012-05-29 17:24:18
    Temat: Placi sie podatek pcc od kredytu?
    Od: "Majka" <m...@g...pl>

    Jestem po rozwodzie, ale dopiero po kilku latach od rozwodu przeprowadzimy z
    eksmężem podział.
    Wszystko u notariusza ustalone, dokumenty spiane, ale dziś zaskoczenie:
    Pani rejent stwierdziła, że będzie musiała pobrać (około) 2000 złotych na
    opłacenie podatku PCC od... przepisania kredytu z "mąż+żona" na "tylkożona".

    Czy to jest prawidłowe?
    Czy od długu, który przejmuję na siebie muszę zapłacić podatek?
    W banku z przeniesieniem kredytu z dwojga małżonków na 'tylkomnie' związana
    jest opłata (chyba 50pln), nie wspominali nic o konieczności opłacania PCC.

    Czy notariusz się nie pomylił?

  • 2. Data: 2012-05-30 01:07:37
    Temat: Re: Placi sie podatek pcc od kredytu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 May 2012, Majka wrote:

> [...]
    > opłacenie podatku PCC od... przepisania kredytu z "mąż+żona" na "tylkożona".

    Nie wiem, w jaki sposób nastapiło "pokrycie" tej kwoty, która
    przekraczała udział żony (czy to była "zamiana", "darowizna"
    czy "zniesienie współwłasnosci"), w ustawie jest tak:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,22,57,460,44
    613,20110205,przedmiot-opodatkowania.html
    +++
    Art. 1.
    1. Podatkowi podlegajš:
    1) następujšce czynnoœci cywilnoprawne:
    a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majštkowych,
    [...]
    d) umowy darowizny - w częœci dotyczšcej przejęcia przez obdarowanego
    długów i ciężarów albo zobowišzań darczyńcy,
    [...]
    f) umowy o [...] oraz umowy o zniesienie współwłasnoœci
    - w częœci dotyczšcej spłat lub dopłat,
    ---

    > Czy od długu, który przejmuję na siebie muszę zapłacić podatek?

    Własnie się zastanawiam, do której kategorii wyżej "pasuje" Twój
    przypadek.
    IMVHO - "mało danych". Ale spróbuję poszukać dziury w całym.
    Co do zasady, pod PCC podlegaja tylko zdarzenia prawne wymienione
    (scisle) w ustawie, wiec "gołe" przejecie długu nie powinno podlegać,
    zeznania z googla:
    http://www.google.pl/search?num=100&hl=pl&safe=off&q
    =pcc+przej%C4%99cia+po%C5%BCyczki
    ...w zupełnosci zgadzaja się z tym pogladem.

    Pytaniem jednak pozostaje, czy razem z "przejeciem" nie wystapiła *inna*
    opodatkowana operacja.
    Bo jak, zona tak wot postanowiła spłacać kredyt (co wzbudza podejrzenie,
    że to były pieniadze "celowe", w rodzaju "na mieszkanie", "na samochód"
    itede, a nie "po prostu pieniadze i robta z nimi co chceta"), ale
    przedmiot, na ktory wzięto kredyt, nadal zostaje we współwłasnosci
    (jej i byłego męża)? Tak "za friko"?
    Bo jesli nie, to może *kwota* niespłaconego kredytu została użyta,
    ale do okreslenia ułamka wartosci *rzeczy*, która żona nabędzie
    "ponad udział wynikły ze współwłasnosci małżeńskiej"?
    Na zasadzie takiej, że "40 tysięcy już spłacono, ale 60 tysięcy
    kredytu jest do spłaty, z czego 30 tysięcy zostanie pokryte
    dopłata".
    Albo jakos podobnie.
    (a dopłata do zniesienia współwłasnosci, upchnięta jakos w umowę,
    już podlega pod PCC, patrz wyżej).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-12 10:09:53
    Od: "Majka" <m...@g...pl>

> [...]
    > dopłata".
    > Albo jakos podobnie.
    > (a dopłata do zniesienia współwłasnosci, upchnięta jakos w umowę,

    Zagubiłam wątek, prsepraszam, że tak późno odpisuję.
    Rejent wycofała się z pomysłu pobierania PCC.
    Wyjasnienie sytuacji:
    u niotariusza przeprowadzany był podział majątku, żona wykupiła udziały męża
    w budynku/domu, oraz przepisała na siebie kredyt na ten dom. Pozostałe
    rzeczy, drobiazgi, ruchomości uzgodnione zostały poza aktem.

    Pozostał tylko problem z samochodem - wciąż w dowodzie oboje małżonków jest
    właścicielami. Czy wystarczy spisać umowę między mężem i żoną by jedno z
    dwojga w pełni dysponowała pojazdem? Czy też lepiej w momencie sprzedaży by
    oboje podpisali/sprzedawali samochód?

    Majka

  • 4. Data: 2012-06-12 19:24:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Jun 2012, Majka wrote:

    > Pozostał tylko problem z samochodem - wciąż w dowodzie oboje małżonków jest
    > właścicielami. Czy wystarczy spisać umowę między mężem i żoną by jedno
    > z dwojga w pełni dysponowała pojazdem?

    Jesli *byłym* mężem i (była) żona, to dla podatku sa to obce osoby.
    Wypada sprawdzić czy i jakie podatki wynikna z takiej umowy.
    Nie piszesz czy to ma być zniesienie współwłasnosci z dopłata czy bez
    na przykład.

    > Czy też lepiej w momencie sprzedaży by
    > oboje podpisali/sprzedawali samochód?

    Jak chca go sprzedac "niezwłocznie", to chyba prosciej w ten sposób?

    pzdr, Gotfryd