  • 1. Data: 2010-09-29 15:11:09
    Temat: Obowiązek zgłoszenia przestępstwa, a tajemnica spowiedzi.
    Od: "Marian Paździoch" <n...@n...pl>

    Witam,
    czy prawo obowiazujące w Polsce zwalnia w jakiś sposób księży od
    niezawiadomienia organów ścigania o przestępstwach, o których powiadomić
    trzeba (np. zabójstwo)? Czy znane są Wam przypadki gdy wyszło na jaw, że
    księża niedopełnili tego obowiązku, a mimo tego unikneli odpowiedzialności
    tylko ze zwzględu na tejmnicę spowiedzi?

    Pzdr.
    M.

  • 2. Data: 2010-09-29 16:49:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-29 17:11, Marian Paździoch pisze:
> [...]
    > księża niedopełnili tego obowiązku, a mimo tego unikneli odpowiedzialności
    > tylko ze zwzględu na tejmnicę spowiedzi?

    kpk
    art. 178
    Nie wolno przesłuchiwać jako świadków:

    1) obrońcy lub adwokata działającego na podstawie art. 245 § 1, co do
    faktów, o których dowiedział się udzielając porady prawnej lub prowadząc
    sprawę,

    2) duchownego co do faktów, o których dowiedział się przy spowiedzi.

    kpc
    art. 261
    § 2. Świadek może odmówić odpowiedzi na zadane mu pytanie, jeżeli
    zeznanie mogłoby narazić jego lub jego bliskich, wymienionych w
    paragrafie poprzedzającym, na odpowiedzialność karną, hańbę lub dotkliwą
    i bezpośrednią szkodę majątkową albo jeżeli zeznanie miałoby być
    połączone z pogwałceniem istotnej tajemnicy zawodowej. Duchowny może
    odmówić zeznań co do faktów powierzonych mu na spowiedzi.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-09-29 17:00:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > połączone z pogwałceniem istotnej tajemnicy zawodowej. Duchowny może
    > odmówić zeznań co do faktów powierzonych mu na spowiedzi.

    Ale ta odpowiedź jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie i
    zeznawaniem w charakterze świadka ma związek dość luźny. Uważam, ze bardzo
    ciekawy temat i na chwilę obecną nie znam odpowiedzi.

  • 4. Data: 2010-09-29 18:13:44
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał

    > Ale ta odpowiedź jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie
    > i zeznawaniem w charakterze świadka ma związek dość luźny.

    Nie taki znów luźny. Zawiadamiający zwykle jest pierwszym świadkiem do
    przesłuchania.

  • 5. Data: 2010-09-29 18:28:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Ale ta odpowiedź jest nie na temat. Zawiadomienie, to zawiadomienie i
    > zeznawaniem w charakterze świadka ma związek dość luźny. Uważam, ze bardzo
    > ciekawy temat i na chwilę obecną nie znam odpowiedzi.

    To raczej typowy problem, w obecnym stanie prawnym rozwiazywalny tylko na
    gruncie orzecznictwa.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-09-30 08:47:08
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 29.09.2010 18:49, Liwiusz pisze:

> [...]
    > połączone z pogwałceniem istotnej tajemnicy zawodowej. Duchowny może
    > odmówić zeznań co do faktów powierzonych mu na spowiedzi.

    Co moim zdanie nie oznacza że taki morderca po spowiedzi może czuć się
    bezpiecznie. Prawo może nie zezwala na przesłuchanie księdza, ale nie
    zabrania mu zawiadomienia przykładowo że u Kowalskiego w domu leży trup.
    Zeznawać nie będzie, ale organy państwowe już się do Kowalskiego dobiorą.
    Inna sprawa że złamał tajemnice przysięgi, ale to tu by było trzeba z
    kimś od przepisów kościelnych czy są jakieś wyjątki odnośnie tej tajemnicy.

    Kiedyś był taki przypadek, może w filmie, albo w jakiejś legendzie.. że
    morderca po fakcie zobaczył że zdarzenie przyuważył jakiś ksiądz, aby
    nie dokonać kolejnego morderstwa postanowił się u tego właśnie księdza
    wyspowiadać.

  • 7. Data: 2010-09-30 10:05:09
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Co moim zdanie nie oznacza że taki morderca po spowiedzi może czuć się
    > bezpiecznie. Prawo może nie zezwala na przesłuchanie księdza, ale nie

    Nie chodzi o to, czy morderca bedzie sie czul bezpiecznie, ale czy ksiadz
    (duchowny) bedzi emogl sie czuc bezpiecznie, jesli jednak NIE POINFORMUJE
    organow o tym trupie, a organy sie dowiedza w taki czy inny sposob, ze
    ksiadz "wiedzial nie powiedzial".

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2010-09-30 11:59:24
    Temat: Re: Obowi?zek zg?oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (09/30/2010 12:05 PM), SDD wrote:
> [...]
    > (duchowny) bedzi emogl sie czuc bezpiecznie, jesli jednak NIE POINFORMUJE
    > organow o tym trupie, a organy sie dowiedza w taki czy inny sposob, ze

    A jest w ogóle obowiązek informowania organów? Zawsze myślałem że to
    obowiązek z tych obywatelskich - tj. zazwyczaj powinno się, ale nie ma
    obowiązku.

    p. m.

  • 9. Data: 2010-09-30 13:14:06
    Temat: Re: Obowi?zek zg3oszenia przestepstwa, a tajemnica spowiedzi.
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > A jest w ogóle obowiązek informowania organów? Zawsze myślałem że to
    > obowiązek z tych obywatelskich - tj. zazwyczaj powinno się, ale nie ma
    > obowiązku.

    Co do zasady nie ma, ale sa wyjatki.

    Art. 240. § 1. Kto, mając wiarygodną wiadomość o karalnym przygotowaniu albo
    usiłowaniu lub dokonaniu czynu zabronionego określonego w art. 118, 127,
    128, 130, 134, 140, 148, 163, 166 lub 252, nie zawiadamia niezwłocznie
    organu powołanego do ścigania przestępstw,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2010-09-30 13:33:34
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > organu powołanego do ścigania przestępstw,
    > podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.

    Rozpatrzmy inny przypadek:
    Ktoś idzie do księdza i spowiada sie np z wymyslonego morderstwa.
    Ksiądz to zgłasza na policje - i zonk.