  • 1. Data: 2004-03-30 11:21:26
    Temat: Kazus do rozwiazania.
    Od: Minon <minon<kasuj_to>@o2.pl>

    Witam!

    Mam do rozwiazania kazus z prawa. Brzmi nastepujaco:

    Karol N. przyjechal samochodem dostawczym VW do Opola, do
    zakladu mechaniki samochodowej "Auto Service" Marka B. Karol N.
    przedstawil sie Markowi B. jako przedsiebiorca zajmujacy sie handlem
    artykuami samochodowymi, proponujac nabycie calkiem nowych opon
    Michelin do ciagnika po okazyjnej cenie 300 zl za sztuke. Opony
    wygladaly jak nowe, kosiadaly w kilku miejscach nalepki firmowe
    Michelin oraz warstwe substancji ochronnej (talku). Karol N.
    przekonywal marka B., iz niska cena opon wynika z uplywu okresu
    gwarancji, a opony nie posiadaja wad. Marek B., widzac stan ogumienia,
    oznakowania fabryczne Michelin zgodzil sie nabyc 4 opony za ogolna
    kwote 1200 zl. Opony mialy zostac przeznaczone do dalszej odsprzedazy
    klientom zakladu "Auto Service". Mezczyzni udali sie do pomieszczenia
    biurowego zakladu "Auto Service", gdzie w obecnosci zony Marka B.
    Karol N. wystawil fakture VAT nr 12/03 na umowiona kwote, na ktorej
    zlozyl podpis.
    Po dokonaniu transakcji i zakonczeniu wyladunku mezczyzni
    umowili sie, ze kolejna dostawe opon, tym razem tzw. "zimowych" do
    samochodow osobowych Karol N. dostarczy pod koniec tygodnia.
    Nastepnego dnia Marek B. sprzedal dwie z zakupionych opon
    podczas serwisowania ciagnikow rolniczych. Wkrotce po transakcji
    zglosili sie do Marka B. klienci, podnoszac, iz opony sa uszkodzone.
    Po dokladnym obejrzeniu opon Marek B. stwierdzil, ze opony zostaly
    spreparowane i pokryte warstwa imitujaca stan fabrycznej nowosci, a w
    miejscach ubytkow (defektow) posiadaly naklejone oznaczenia Michelin.
    Zwrocil klienta pieniadze za wadliwe opony. Probowal rowniez
    skontaktowac sie z Karolem N. jednak numer telefonu, jaki od niego
    otrzymal, nie odpowiadal. Marek B. zglosil zdarzenie na Policje.

    1. Czy transakcja pomiedzy Markiem B. i Karolem N. oraz wady
    przedmiotu sprzedazy moga zostac ocenione jedynie z punktu widzenia
    rekojmi za wady rzeczy sprzedanej?

    2. Czy w przedstawionej sytuacji doszlo do popelnienia przestepstwa
    (przestepstw)? Na czym ono (one) polegalo (y)?

    Prosze o wskazowki jak rozwiazac to zadanie.

    Pozdrawiam
    Minon

  • 2. Data: 2004-03-30 17:12:14
    Temat: Re: Kazus do rozwiazania.
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    Minon <minon<kasuj_to>@o2.pl> naskrobał/a w

    > 1. Czy transakcja pomiedzy Markiem B. i Karolem N. oraz wady
    > przedmiotu sprzedazy moga zostac ocenione jedynie z punktu widzenia
    > rekojmi za wady rzeczy sprzedanej?

    Nie, raczej z

    KC
    Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić
    się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak
    oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego
    skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany
    przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie
    lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy
    czynności prawnej nieodpłatnej.
    § 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że
    gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i
    oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd
    istotny).

    Art. 86. § 1. Jeżeli błąd wywołała druga strona podstępnie, uchylenie się
    od skutków prawnych oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu może
    nastąpić także wtedy, gdy błąd nie był istotny, jak również wtedy, gdy
    nie dotyczył treści czynności prawnej.

    > 2. Czy w przedstawionej sytuacji doszlo do popelnienia przestepstwa
    > (przestepstw)? Na czym ono (one) polegalo (y)?

    Oszustwo.

    KK
    Art. 286. § 1. Kto, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, doprowadza
    inną osobę do niekorzystnego rozporządzenia własnym lub cudzym mieniem za
    pomocą wprowadzenia jej w błąd albo wyzyskania błędu lub niezdolności do
    należytego pojmowania przedsiębranego działania,
    § 2. Tej samej karze podlega, kto żąda korzyści majątkowej w zamian za
    zwrot bezprawnie zabranej rzeczy.
    § 3. W wypadku mniejszej wagi, sprawca
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.
    § 4. Jeżeli czyn określony w § 1-3 popełniono na szkodę osoby
    najbliższej, ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Szowinisci wszystkich krajów laczcie sie.

  • 3. Data: 2004-03-30 19:37:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > 1. Czy transakcja pomiedzy Markiem B. i Karolem N. oraz wady
    > przedmiotu sprzedazy moga zostac ocenione jedynie z punktu widzenia
    > rekojmi za wady rzeczy sprzedanej?

    Sprzeciw mój budzi slowo "jedynie". Wada rzeczy sprzedanej nie ulega
    watpliwosci, no ale mozna to rozpatrywac równiez w kategoriach oszustwa, a
    wiec nie jedynie w kategoriach wady.

    > 2. Czy w przedstawionej sytuacji doszlo do popelnienia przestepstwa
    > (przestepstw)? Na czym ono (one) polegalo (y)?

    Tak. Popelniono oszustwo - 286 kk. Karol N. dokonujac podstepnych zabiegów
    wywolal u Marka B. przeswiadczenie, ze sprzedawane mu opony sa nowe. A
    nastepnie wykorzystujac to przeswiadczenie doprowadzil go do
    niekorzystnego rozporzadzenia mieniem poprzez zakup rzeczonych opon. I ich
    wartosc nie ma tu znaczenia, bo Karol N. sprzedawal opony jako nowe. Jesli
    nawet cena, która wzial byla na tyle niska, ze odpowiadala faktycznej
    wartosci opony (uzywane tez wystepuja w obrocie), to i tak Marek B. mógl
    nie byc zainteresowany uzywanymi. W wypadku oszustwa wysokosc strat nie ma
    znaczenia.