  • 1. Data: 2008-10-24 10:08:11
    Temat: Jak wygrać z developerem-współwłaścicielem ?
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Rzecz ma się na nowo budowanym osiedlu domów jednorodzinnych. Osiedle
    składa się generalnie z drogi oraz przyległych do niej domów. Docelowo
    ma być 50 domów, wybudowanych i sprzedanych jest 10. Droga jest drogą
    wewnętrzną i stanowi współwłasność wszystkich właścicieli domów, w
    częściach równych. Obecnie, ze względu na to że pozostałe 40 domów nie
    istnieje i pewnie jeszcze dużo czasu minie nim powstaną i zostaną
    sprzedane, 40 udziałów w drodze posiada developer a pozostałe 10 należy
    do właścicieli domów. Developer jest więc ma większość udziałów w prawie
    własności drogi, jednocześnie mniejszość należy do 100% mieszkańców osiedla.

    Obecna sytuacja jest taka, że wszyscy mieszkańcy chcą ustanowić na
    odcinku drogi przed ich domami strefę zamieszkania. Ma to na celu
    uregulowanie i zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego przed ich
    domami. Niestety, developer nie wyraża zgody.

    Czy jest wyjście z tej sytuacji ? Developer mówi "nie bo nie".
    Mieszkańcy chcą bezpiecznej drogi przed swoimi domami. Czy można tu
    zastosować art. 203 ? Jeśli tak, kogo sąd może wyznaczyć zarządcą ? Czy
    ustanowienie strefy zamieszkania na odcinku drogi wewnętrznej wykracza
    poza zakres zwykłego zarządu ? Co jeszcze można zrobić ?

    W chwili obecnej istnieje duża dysproporcja - developer nie ma interesu
    w takim czy innym uregulowaniu ruchu na drodze ale ma większość
    udziałów, mieszkańcy mają istotny interes w uregulowaniu ruchu na drodze
    przed ich domami ale nie mają wymaganej większości udziałów.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2008-10-24 11:14:12
    Temat: Re: Jak wygrać z developerem-współwłaścicielem ?
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Jeżeli jesteście wspólnotą mieszkaniową (co nie jest pewne, ale możliwe) to
    zastosować głosowanie 1 właściciel = 1 głos.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-10-24 18:46:25
    Od: "Anax WRC" <h...@i...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
    > Jeżeli jesteście wspólnotą mieszkaniową (co nie jest pewne, ale możliwe)
    > to zastosować głosowanie 1 właściciel = 1 głos.
    > JaC

    a we wspolnocie to nie jest tak ze np jedno mieszkanie to jeden glos? dlaej
    pozostalaby dysproporcja:(
    pzdr
    Anax

  • 4. Data: 2008-10-24 20:25:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Oct 2008, Anax WRC wrote:

    > Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał
    >
    > a we wspolnocie to nie jest tak ze np jedno mieszkanie to jeden glos? dlaej
    > pozostalaby dysproporcja:(

    Jest, ale MOŻNA ZMIENIĆ - 666 napisał wyraźnie, na zasadę "jeden
    właściciel - jeden głos". Problem w słowie "mieszkanie".
    Pic w tym, że ten przepis jest w ustawie o własnosci LOKALI.
    Jak rozumiałem, chodzi o decyzję podejmowaną przez właścicieli
    odrębnych BUDYNKÓW i najpierw trzeba by dojść do ładu z opisem
    stanu prawnego, aby móc dedukować czy ten przepis moze tu mieć
    zastosowanie, bo mi z tekstu "budynki jednorodzinne" wychodziło
    że nie :)
    Zauważ zastrzeżenie 666 - "jeśli jesteście wspólnotą".
    Sądzę, że nie są, nawet jeśli wewnątrz grupy/zbioru właścicieli
    znajdują się wspólnoty, to jako całość RACZEJ nie są wspólnotą.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-10-25 11:58:34
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nie (orzecznictwo).
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-10-26 17:32:38
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    666 pisze:

    > Jeżeli jesteście wspólnotą mieszkaniową (co nie jest pewne, ale możliwe) to
    zastosować głosowanie 1 właściciel = 1 głos.

    Nie jesteśmy, bo nie możemy być - jak napisałem, mowa o domach
    jednorodzinnych a nie lokalach w domach wielorodzinnych. Poza tym nie
    chodzi tu o domy lecz o problem w zarządzie drogi będącej
    współwłasnością właścicieli domów przy tej drodze zbudowanych oraz
    developera, który je zbudował. Większość udziałów ma developer który
    mówi "nie" w odpowiedzi na wszelkie inicjatywy reszty współwłaścicieli,
    którzy obecnie są jedynymi jej użytkownikami.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 7. Data: 2008-10-26 21:34:02
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Skoro to nie wspólnota mieszkaniowa, to dlaczego współwłaściciele mieliby głosować
    udziałami?
    Macie na to jakąś umowę, "statut" itp.?
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2008-10-27 11:00:39
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    666 pisze:

    > Skoro to nie wspólnota mieszkaniowa, to dlaczego współwłaściciele mieliby głosować
    udziałami?

    Bo kodeks cywilny tak mówi ?

    > Macie na to jakąś umowę, "statut" itp.?

    Mamy. Akty notarialne i zapisy o udziale w prawie własności drogi
    uwidocznione w księdze wieczystej.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 9. Data: 2008-10-27 12:04:52
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Twój?
    Bo mój mówi o zgodzie wszystkich współwłaścicieli.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2008-10-27 14:15:42
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    666 pisze:

    > Twój?
    > Bo mój mówi o zgodzie wszystkich współwłaścicieli.

    Mój też i wróć do mojego pierwszego postu w wątku :)) Ja piszę o
    stosunku głosów po to, by przedstawić stan prawny. Gdybyśmy mieli
    większość głosów, moglibyśmy żądać sądownego rozstrzygnięcia sporu.

    Pytałem jakie mamy możliwości w przedstawionej sytuacji.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio