  • 1. Data: 2004-03-03 11:55:50
    Temat: Jak odzyskać kasę?
    Od: Michal Jonik <m...@b...spamu.onet.pl>

    Witam

    Mam następujący problem:

    Będąc studentem kilka lat pracowałem na umowy o odzieło dla dużej firmy
    poprzez pewną małą firmę "krzak". Niestety taki był układ.
    Firma "krzak" robiła mi przelewy a tak przy końcu roku podpisywaliśmy
    umowy i rachunki za cały kończący się rok.

    W ostatnim roku regularność przelewów "nieco" się zachwiała. Coś
    przychodziło z opóźnieniem, później jakieś wyrówniania, ogólnie duże
    zamieszanie. Roboty byłu mnóstwo więc nie bardzo kontrolowałem finanse.
    Pod koniec roku okazało się, że po zestawieniu należności i wpłat
    różnica jest dość pokaźna. Właściciel firmy zawsze był trudno uchwytny,
    teraz tym bardziej żadko odpowiada na telefony i maile. Czasem się
    odzywa i coś ściemnia, że wszysto wyrówna ale czeka na zwrot podatku z
    US i takie tam. Spóżniony PIT za ubiegły rok dostałem ale kwota jest
    kilkakrotnie mniejsza niż powinna być.

    Generalnie sytuacja jest beznadziejna. Nie mam umów, kasy mało, na
    PITcie jeszcze mniej.

    Czy da się coś z tym fantem zrobić?

    Dodam, że obie firmy nie współpracują już więc nie ma mowy o nacisku "z
    góry".

    Z góry dzięki za wszlkie sugestie.

    Michał

  • 2. Data: 2004-03-03 20:12:14
    Temat: Re: Jak odzyskać kasę?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Jonik" <m...@b...spamu.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:c24h89$d08$1@news.onet.pl...

    Możesz spróbować nacisku z dołu i postraszyć go, że ujawnisz ile
    faktycznie zarobiłeś. Skoro to szło przelewali, to kwotę będzie łatwo
    ustalić. Piszesz, że na PIT-ie jest jeszcze mniej, więc może gość się
    ugnie. Ale ten kij ma dwa końce, bo on dostanie pewnie grzywnę, a Ty
    będzie musiał zapłacić od tego podatek dochodowy.

    Nie napisałeś nic o charakterze pracy. To, ze nie ma umów może się uda
    obejść poprzez udowodnienie, że Ty wykonałeś te dzieła. Jest to zawsze
    jakaś tam możliwość do rozważenia. Jeśli to miało charakter twórczy, to
    możesz próbować gościa połaskotać z prawa autorskiego na tej zasadzie, że
    naruszył Twoje prawo sprzedając Twoje dzieło w sytuacji, gdy nie miał do
    niego praw, bo nie było umowy. Wówczas możesz na przykład spróbować
    nacisku również "z góry" imputując molochowi paserkę, że kupił Twoje
    dzieło od nieuprawnionego. Molochowi wiele pewnie się zrobić nie da, ale
    może nie będą chcieli tego sprawdzać w praktyce?

  • 3. Data: 2004-03-04 07:52:38
    Od: Michal Jonik <m...@b...spamu.onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ugnie. Ale ten kij ma dwa końce, bo on dostanie pewnie grzywnę, a Ty
    > będzie musiał zapłacić od tego podatek dochodowy.

    Tak, to jest problem.

> [...]
    > dzieło od nieuprawnionego. Molochowi wiele pewnie się zrobić nie da, ale
    > może nie będą chcieli tego sprawdzać w praktyce?

    Fakt, jest to praca twórcza (software) i chyba nie byłoby problemu z
    udowodnieniem autorstwa (z pomocą "góry").

    Wielkie dzięki za te sugestiee.

    Michał