  • 1. Data: 2022-11-09 20:00:38
    Temat: Droga poprzeczna i opuszczana
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    Jakie skutki dla przepisu:

    "1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu
    rowerem (...) jadącym na wprost po (...) drodze dla rowerów lub innej części
    drogi, którą zamierza opuścić."

    ma przebudowanie klasycznego skrzyżowania na tzw. rondo?
    Czy pojęcia "droga poprzeczna" i "droga, którą zamierza się opuścić" ciągle
    będą miały zastosowanie do tych samych dróg?

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 2. Data: 2022-11-09 22:14:47
    Temat: Re: Droga poprzeczna i opuszczana
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 09.11.2022 o 20:00, rowerex rowerex pisze:
    > Czy pojęcia "droga poprzeczna" i "droga, którą zamierza się opuścić" ciągle
    > będą miały zastosowanie do tych samych dróg?
    Wydaje mi sie, że będzie miało znaczenie to, w jaki sposób zostanie to
    skrzyżowanie wykonane. U mnie na jednym skrzyżowaniu zrobili
    warszawocentryczną drogę dla rowerów po zewnątrz. I teraz pytanie, czy
    ta współcentryczna droga jest częścią tej drogi w rondzie, czy częścią
    skrzyżowania.
    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2022-11-09 22:56:25
    Od: rowerex rowerex <r...@o...pl>

    środa, 9 listopada 2022 o 22:14:51 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > warszawocentryczną drogę dla rowerów po zewnątrz. I teraz pytanie, czy
    > ta współcentryczna droga jest częścią tej drogi w rondzie, czy częścią

    Ja mam jeden wniosek i dwie koncepcje (rondo symetryczne, bez wydziwiań).

    Wniosek: stare zasady nie mogą obowiązywać, bo droga dookoła wyspy to
    dodatkowa droga, a do tego wszystkie drogi dojazdowe stają się równorzędne.

    Koncepcja 1: każdy zjazd jest drogą na którą się wjeżdża (zwaną "poprzeczną"),
    a drogą "którą się opuszcza" jest doga dookoła wyspy.

    Koncepcja 2: żadnej drogi się nie opuszcza, więc na żadną się nie wjeżdża,
    bo droga dookoła wyspy jest przedłużeniem dróg wlotowych niezależnie od
    wyboru zjazdu.

    Ad. 1) Zjeżdżający z ronda muszą ustępować rowerzystom jadącym na zewnątrz
    ronda (czasem jest osobne rowerowe rondo zewnętrzne), ale może się pojawić
    paradoks, jeżeli wjeżdżającym na rondo ustawi się znak A-7 za przejazdem dla
    rowerów, bo wtedy zjeżdżający musieliby ustępować, ale wjeżdżający już nie bardzo.

    Ad.2) To by było sprzeczne z "duchem przepisu", bo zezwalałoby na zajeżdżanie
    drogi przy skręcaniu, a ten przepis miał tego zabraniać (zabronić wyprzedzania
    i skrętu tuż przed jadącym po prawej rowerem)....

    Nie wiem czy to jest właściwy tok myślenia, mało tego, podczas niedawnej "burzy
    medialnej" odnośnie pierwszeństwa rowerzystów, którą śledziłem, nie spotkałem
    się z tym, by gdzieś takie przypadek wyjaśniano...

    Pozdr-
    -Rowerex