  • 1. Data: 2005-07-03 17:24:51
    Temat: Dom - testament czy darowizna
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Witam,
    sytuacja wygląda tak - moi dziadkowie posiadają dom, a ponieważ są już
    starzy to chcą uregulować sprawy z nim związane. Chcą, aby dom
    otrzymały ich dwie córki. I teraz pytanie, czy lepiej aby spisali
    testament i w nim zawarli swoją ostatnią wolę, czy już teraz dali dom
    w darowiźnie.
    Definicja lepiej to w tym momencie mniejsze opłaty notarialne/podatki
    no i mniej kłopotu. Tylko tyle. Dziadkowie są bardzo zapobiegliwi i
    chcą to załatwić jak najlepiej. Będę wdzięczny za porady.

    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Rozstrzelania nie można uznać za rodzaj kary, jest to po prostu

  • 2. Data: 2005-07-03 18:03:13
    Temat: Re: Dom - testament czy darowizna
    Od: "Jano1" <j...@p...pl>

    Użytkownik "Tomasz Matuszewski" <t...@n...artcom.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > "Rozstrzelania nie można uznać za rodzaj kary, jest to po prostu
    > sposób fizycznej likwidacji wroga klasy robotniczej." Daniszewski

    Z mojej praktyki lepsza darowizna.m.in. przebiega szybciej

  • 3. Data: 2005-07-03 18:46:29
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Jano1 <j...@p...pl> wrote:

    > Użytkownik "Tomasz Matuszewski" <t...@n...artcom.pl> napisał w wiadomości

    > Z mojej praktyki lepsza darowizna.m.in. przebiega szybciej

    a może lepiej lipna transakcja kupna-sprzedaży? 2% podatek tylko
    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Słowa donosiciela są jak smaczne kąski: zapadają do głebii

  • 4. Data: 2005-07-03 19:21:20
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomasz Matuszewski wrote:

    > a może lepiej lipna transakcja kupna-sprzedaży? 2% podatek tylko

    ta, a potem US się zapyta skąd miały kasę na kupno.
    Od nieujawnionych dochodów wypada po 75% podatku.

  • 5. Data: 2005-07-03 19:43:35
    Od: Piotrek <m...@N...gazeta.pl>

    witek napisał(a):

    > ta, a potem US się zapyta skąd miały kasę na kupno.
    > Od nieujawnionych dochodów wypada po 75% podatku.

    I jest to bardzo uciążliwe choć łatwe do wybronienia jeśli ma się dużą
    rodzinę z którą żyje się w zgodzie. Jednak jest to postępowanie karno
    skarbowe i sytuacja dość stresująca. Lepiej przygotować wszystkie
    papiery dokumentujące posiadanie środków na zakup domu (darowizny,
    udokumentowana możliwość posiadania oszczędności). Przechodziłem przez
    to i jest to mało komfortowa sytuacja i zdarza się nie tak rzadko.

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 6. Data: 2005-07-04 13:19:36
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> wrote:

    > ta, a potem US się zapyta skąd miały kasę na kupno.
    > Od nieujawnionych dochodów wypada po 75% podatku.

    ale załóżmy, że kase na kupno dałoby się udowodnić, to czy bardziej
    się opłaca lipna transakcja kupna sprzedaży?
    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Gdy czlowiek na poczatku jest pewny, konczy na watpliwosci, a gdy

  • 7. Data: 2005-07-04 15:22:18
    Od: Tomasz Matuszewski <t...@n...artcom.pl>

    Piotrek <m...@n...gazeta.pl> wrote:

> [...]
    > udokumentowana możliwość posiadania oszczędności). Przechodziłem przez
    > to i jest to mało komfortowa sytuacja i zdarza się nie tak rzadko.

    a jakby zapisać w umowie kupna sprzedaży, że spłata będzie w ratach po
    powiedzmy 100 zł miesięcznie - jest coś takiego możliwe, no i jak to
    wygląda w tym wypadku?
    --
    Tomasz Matuszewski, thom(at)artcom.pl
    "Historia magistra vitae - historia nauczycielką życia." Cyceron

  • 8. Data: 2005-07-05 08:35:31
    Od: Aleks <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik Tomasz Matuszewski napisał:

> [...]
    > no i mniej kłopotu. Tylko tyle. Dziadkowie są bardzo zapobiegliwi i
    > chcą to załatwić jak najlepiej. Będę wdzięczny za porady.

    W tym wypadku najlepsza jest darowizna, punki dziadkowie żyją (i np. z
    zastrzeżeniem dożywocia -dla dziadków) .
    Darowiznę można/trzeba dokonać aktem notarialnym - tok działania jest
    szybszy i odpada postępowanie sądowe jak przy testamencie ( a tym samym
    dodatkowe koszty ).
    Proszę nie kombinować ze sztucznym sposobem kupno-sprzedaż, podatki od
    spadków i darowizn są niewygórowane - zwłaszcza w sytuacji pokrewieństwa
    bezpośredniego - rodzice-dzieci, dziadkowie-wnukowie ( kwoty do około
    9tys są zwolnione z podatku -przy darowiznie rodzinnej - szczegóły w
    ustawie ).
    pzdr
    aleks