  • 1. Data: 2009-10-29 08:41:07
    Temat: Darowizna / odsprzedaz zadluzonej nieruchomosci
    Od: "RK" <s...@a...biz>

    Dzień dobry, witam wszystkich i proszę o pomoc.

    Jestem współwłaścicielem nieruchomości: działki o udziale ok. 3/5 oraz
    domu (właścicielem całego piętra i piwnicy w 1/2). Pozostała część
    domu należy do drugiego współwłaściciela.

    Moja współwłasność obciążona jest pożyczką hipoteczną.

    Chciałbym dokonać darowizny lub sprzedaży części nieruchomości mojej
    siostrze (około 1/2). W jaki sposób mogę to wykonać, tak aby nie
    przejęła ona zadłużenia? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy powinienem
    zobowiązać się oddzielnym dokumentem do spłacenia zadłużenia? Proszę o
    wszelkie cenne informacje jakie możecie mi udzielić.

    Dzieki, pzdr.
    RK

  • 2. Data: 2009-10-29 08:53:23
    Od: spp <s...@o...pl>

    RK pisze:

> [...]
    > zobowiązać się oddzielnym dokumentem do spłacenia zadłużenia? Proszę o
    > wszelkie cenne informacje jakie możecie mi udzielić.

    To temat na rozmowę wyłącznie z wierzycielem.

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-10-29 09:31:23
    Od: kuba <p...@o...pl>

    RK pisze:
> [...]
    > zobowiązać się oddzielnym dokumentem do spłacenia zadłużenia? Proszę o
    > wszelkie cenne informacje jakie możecie mi udzielić.

    Jeżeli nieruchomość jest obciążona hipoteką, wierzyciel może dochodzić z
    niej zaspokojenia niezależnie od tego, czyją stała się własnością.

    Fakt zbycia nieruchomości Twojej siostrze nie spowoduje przejęcia przez
    nią zadłużenia.

    W przypadku sprzedaży będziesz wobec siostry odpowiedzialny, jeżeli
    zabiorą jej nieruchomość egzekwując Twoje zadłużenie, przy darowiźnie
    taka odpowiedzialność nie powstanie.

    Odpowiedzialność przy sprzedaży można wyłączyć w umowie. Dzieje się tak
    szczególnie w przypadkach, gdy z powodu wady prawnej rzeczy obniżona
    zostaje jej cena.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 4. Data: 2009-10-29 13:33:14
    Od: "Robert Krassowski. Alkortrade" <s...@a...biz>

    > Jeżeli nieruchomość jest obciążona hipoteką, wierzyciel może dochodzić z
    > niej zaspokojenia niezależnie od tego, czyją stała się własnością.

    Czy z punktu widzenia wierzyciela, a konkretnie banku, nie bedzie zadnych
    problemow? Czy nie nastapi np. zadanie splacenia czesci zadluznia?

    > Fakt zbycia nieruchomości Twojej siostrze nie spowoduje przejęcia przez
    > nią zadłużenia.

    I to jest najlepsza wiadomosc w tej sytuacji

    > W przypadku sprzedaży będziesz wobec siostry odpowiedzialny, jeżeli
    > zabiorą jej nieruchomość egzekwując Twoje zadłużenie, przy darowiźnie taka
    > odpowiedzialność nie powstanie.

    W jakim sensie odpowiedzialny?

    > Odpowiedzialność przy sprzedaży można wyłączyć w umowie. Dzieje się tak
    > szczególnie w przypadkach, gdy z powodu wady prawnej rzeczy obniżona
    > zostaje jej cena.

    Sprzedaż / darowizna / wspolwlasnosc - bedzie to wymagalo wpisow w KW. Czy
    nie bedzie problemow? Czy nie zrobi ich bank?

    Dzieki!
    RK

  • 5. Data: 2009-10-30 12:13:26
    Od: "kuba " <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Robert Krassowski. Alkortrade <s...@a...biz> napisał(a):

    > Czy z punktu widzenia wierzyciela, a konkretnie banku, nie bedzie zadnych
    > problemow? Czy nie nastapi np. zadanie splacenia czesci zadluznia?

    Nie wiem, banki mogą robić różne dziwne problemy, ale z punktu widzenia prawa
    wszelkie postanowienia umów ograniczające możliwość rozporządzania
    nieruchomością obciążoną hipoteką są nieważne.

    > W jakim sensie odpowiedzialny?

    Odpowiedzialność za wady prawne rzeczy sprzedanej - 572(1) i następne Kodeksu
    cywilnego. Zwróć uwagę w szczególności na art. 575.

    > Sprzedaż / darowizna / wspolwlasnosc - bedzie to wymagalo wpisow w KW. Czy
    > nie bedzie problemow? Czy nie zrobi ich bank?

    W przypadku jeśli będziemy mieli do czynienia z ważną umową sąd
    wieczystoksięgowy dokona wpisu. Bank nie ma nic do gadania.

    pozdrawiam
    kuba

  • 6. Data: 2009-10-30 12:59:57
    Od: "Robert Krassowski. Alkortrade" <s...@a...biz>

    Dziękuję za wszelkei wyjaśnienia!
    Pzdr
    RK

  • 7. Data: 2009-10-31 09:53:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009, Robert Krassowski. Alkortrade wrote:

    > I to jest najlepsza wiadomosc w tej sytuacji

    Nie wiem, czy prawidłowo interpretujesz powyższy tekst.
    Ale oznacza on tyle i *tylko* tyle, że bank nie będzie mógł przyjść do
    Twojej siostry po pieniądze.
    Ale jak czegoś-tam nie spłacisz, to będzie mógł przyjść po dom.
    Dług (pieniężny) jest na *osobę* - Ciebie, więc się nie przeniesie.
    Ale *zabezpieczenie* jest na *nieruchomość*, a nie na osobę, więc
    w razie czego zabierze się (nieruchomość) aktualnemu właścicielowi.
    Propozycja, że zamiast domu dostaną pieniądze, będzie do rozważenia :|

    > W jakim sensie odpowiedzialny?

    Jak jej zabiorą dom, będziesz zobowiązany jej zapłacić równowartość
    (minus to, co bank zwróci z pozostałości po zlicytowaniu i potrąceniu
    kosztów oczywiscie).

    pzdr, Gotfryd