  • 1. Data: 2005-12-15 22:35:42
    Temat: Co oznacza "zakloca SPOKOJ" w art. 51 k.w.?
    Od: "m m" <m...@g...pl>

    Czy ktos z was dysponuje orzeczeniem jakiegokolwiek sadu ktory interpretuje
    ten wyraz?
    W szczegolnosci: Czy jest jakies orzeczenie, ktore wyklada ten wyraz jako
    spokoj konkretnych osob w ich mieszkaniu?
    Pytam bo pewien sedzia powiedzal ze jestem winna zaklocania spokoju pani/pana
    X, Y, Z, K, J w porze dziennej, ktorzy sobie przebywali w mieszkaniu czyli
    popelnilam czyn z art. 51 k.w. bo stukalam w kaloryfer dlatego ze dresy nade
    mna czestowali mnie hiphopem a wzywana policja umywala rece bo to kwestia
    sasiedzka, nie podczas ciszy nocnej itp.
    Uprzedzajac z gory dziekuje wszystkim za komentarze Bojarskiego i Radeckiego z
    2005 r. (Becka) za 150 zl, w ktorych jest jakby nieco inaczej. Ze niby to o
    spokoj PUBLICZNY chodzi.
    Kotowskiego tez cytowalam a nawet wskazywalam ze art. 51 kw jest w rozdziale
    zatytulowanym
    "Wykroczenia przeciwko porządkowi i SPOKOJOWI PUBLICZNEMU"
    ale sedzia na to ze on sie z tymi wykladniami nie zgadza bo ustawodawca gdyby
    chcial penalizowac tylko spokoj publiczny to napisalby to w przepisie. HOWK

  • 2. Data: 2005-12-16 00:12:30
    Temat: Re: Co oznacza
    Od: " " <j...@W...gazeta.pl>

    > ale sedzia na to ze on sie z tymi wykladniami nie zgadza bo ustawodawca gdyby
    > chcial penalizowac tylko spokoj publiczny to napisalby to w przepisie. HOWK

    No i ma prawo. Doktryna nie jest w Polsce obowiązującym źródłem prawa.

  • 3. Data: 2005-12-16 01:04:09
    Temat: Re: Co oznacza * zakloca SPOKOJ * w art. 51 k.w.?
    Od: "m m" <m...@N...gazeta.pl>

    <j...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > No i ma prawo. Doktryna nie jest w Polsce obowiązującym źródłem prawa.

    Zgoda ale sedzia stosuje prawo a nie tworzy je.
    Powinien poprawnie odtwarzac normy prawne z przepisów.
    A jak to robić? No coz tu chyba sedzia nie moze byc slepy na jednolite i
    utrwalone poglady doktryny.

    prof. Maciej Zieliński &#8222;WYKŁADNIA PRAWA Zasady. Reguły. Wskazówki&#8221;,
    Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2002, (str. 101):
    W literaturze polskiej wystąpiła pewna kontrowersja między stanowiskiem, że
    wszystkie elementy tekstu prawnego mają charakter normatywny a stanowiskiem
    odmawiającym niektórym elementom waloru normatywności. W gruncie rzeczy spór
    ten nie negował istoty sprawy, mianowicie tego, że wszystkie elementy tekstu
    współuczestniczą w wyznaczaniu treści zawartych w przepisach dotyczących norm
    postępowania, tyle że:
    &#8226; jedne &#8211; wprost jako wyrażające normy (lub ich fragmenty syntaktyczne
    względnie treściowe),
    &#8226; a inne realizując swoją doniosłość przez to, że stanowią różnoraki materiał
    dla odtworzenia wiążących reguł interpretacyjnych.

    Nie ma wątpliwości w naszej kulturze prawnej, że zarówno tytuł ustawy, jak i
    tytuły wewnętrzne tekstu są istotnym materiałem interpretacyjnym, a ponieważ w
    tekście nie są zdaniami, więc problem ich bezpośredniej normatywności w ogóle
    nie bywa brany pod uwagę.
    Koniec cytatu.
    Przypominam tytul rozdzialu z k.w.:
    Wykroczenia przeciwko porządkowi i SPOKOJOWI PUBLICZNEMU
    Czy na taką tresc w zrodle prawa sedzia moze byc obojetny?
    A moze ustawodawca cos pochrzanil???

  • 4. Data: 2005-12-16 09:09:26
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Użytkownik "m m" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    gdyby
    > chcial penalizowac tylko spokoj publiczny to napisalby to w przepisie.

    http://www.gazeta.pl/usenet/

    Jest słownik języka polskiego:
    Skoro "spokoj" to stan równowagi psychicznej lub fizycznej; brak oznak
    zdenerwowania, niepokoju, to zaklocanie spokoju bedzie oznaczac tyle co
    wyprowadzać z równowagi, denerwować, niepokoić. Zatem, jezeli doprowadzilas
    do wyprowadzenia z rownowagi, zdenerwowania, niepokoju sasiada w sposob
    halasliwy, tudziez "innym wybrykiem" to popelnilas to wykroczenie. Inna
    sprawa to brak sprawiedliwosci formalnej w stosowaniu tego samego prawa
    wzgledem hiphopowcow.

    Pozdrawiam,

    F.

  • 5. Data: 2005-12-16 11:09:00
    Od: "m m" <m...@W...gazeta.pl>

    Fil <f...@b...pl> napisał(a):

    ..
> [...]
    > halasliwy, tudziez "innym wybrykiem" to popelnilas to wykroczenie. Inna
    > sprawa to brak sprawiedliwosci formalnej w stosowaniu tego samego prawa

    To prawda, wg wykladni jezykowej, ktorej Sąd Najwyzszy
    daje priorytet powinno się odczytywać przepis ze znaczenia
    językowego uzytych zwrotow ale...
    Wiekszosc (jesli nie calosc) zwrotow /slow jest mocno rozmytych/wieloznacznych.
    I co wtedy?
    Przykladowo jest taki art. 156. § 1. K.P.A.
    wg ktorego "Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która:
    ..
    2)wydana została bez podstawy prawnej lub z rażącym naruszeniem prawa,

    Ty wiesz jakim orzecnictwem i komentarzami obrosl
    zwrot "rażącym naruszeniem prawa"?
    I to orzecznictwo, ze wzgledu na autorytet SN i NSA
    a chyba najbardziej grozbe powtorki,
    ma pierwszenstwo przed Twoja def. slownika j. polskiego.

    Komplet dyrektyw interpretacyjnych jest w:
    http://www.ksiegarnia.lexisnexis.pl/produkt.asp?pid=
    PA-K-0103%2F02&cid=62
    Powtorze wiec jeszcze raz tyt. rozdzialu:
    "Wykroczenia przeciwko porządkowi i SPOKOJOWI PUBLICZNEMU"
    Gdyby ustawodawca chcial penalizowac zaklucanie wszelkiego spokoju
    jak niektorzy wywodza z brzmienia art. 51 kw.
    to tytul powinien brzmiec:
    "Wykroczenia przeciwko porządkowi PUBLICZNEMU i SPOKOJOWI"
    bo tekst prawny to nie poezja i legislatorzy
    w najmniejszym stopni powini kierowac sie gladkoscia tekstu.

    W kazdym razie widze tu mozliwosc zastosowania
    Art. 7. § 1. KW
    Nieświadomość tego, że czyn jest zagrożony karą, nie wyłącza
    odpowiedzialności, chyba że nieświadomość była usprawiedliwiona.
    § 2. Nie popełnia wykroczenia umyślnego, kto pozostaje w błędzie co do
    okoliczności stanowiącej znamię czynu zabronionego.

    Czyli smerfy, ktore wzywalam z powodu "muzyki" dresow
    powiedzieli ze to sprawa sasiedzka (KC)
    a takze komentarze Bojarskiego i Kotowskiego
    wprowadzily mnie w blad.

    Śmieszne?
    Ale niestety prawdziwe.

  • 6. Data: 2005-12-16 13:12:48
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Użytkownik "m m" <m...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bo tekst prawny to nie poezja i legislatorzy
    > w najmniejszym stopni powini kierowac sie gladkoscia tekstu.

    Hola, hola!
    Starasz sie zastosowac wykladnie systemowa za szybko! Pragne przypomniec, iz
    w pierwszej kolejnosci stosuje sie wykladnie jezykowa, dopiero gdy powstana
    watpliwosci interpretacyjne, stosujemy wykladnie systemowa i funkcjonalna. W
    omawianym przez Ciebie przypadku watpliwosci sa wywolywane wbrew
    paradygmatowi interpretacyjnemu.

    Odnosnie klauzuli generalnej "razacego naruszenia prawa", tak jak w wypadku
    innych klauzul generalnych, nie mozna nic wyinterpretowac z pomoca wykladni
    jezykowej, oprocz tego, ze sedzia jest zobowiazany do dokonania oceny. Ocena
    ta jest juz kazdorazowo dokonywana w oparciu o kontekst systemowy i
    funkcjonalny.

    Pozdrawiam,

    F.

  • 7. Data: 2005-12-16 13:41:09
    Od: "m m" <m...@N...gazeta.pl>

    Fil <f...@b...pl> napisał(a):

> [...]
    > jezykowej, oprocz tego, ze sedzia jest zobowiazany do dokonania oceny. Ocena
    > ta jest juz kazdorazowo dokonywana w oparciu o kontekst systemowy i

    I co? Bo niestety nie rozumiem.
    Dla mnie natomiast jest jasne poniżej.

    Wyrok Sądu Okręgowego w Tarnowie z dnia 29 sierpnia 2002 r.
    II Waz 122/2002
    Krakowskie Zeszyty Sądowe 2003/4 poz. 82

    Wykroczenie z art. 51 § 1 kw można popełnić tylko umyślnie, bo penalizacji
    podlegają wybryki zakłócające ___spokój publiczny___, porządek bądź spoczynek,
    polegające na krzykach, hałasach, alarmach i innych podobnych zachowaniach.
    Nie każda emisja hałasu przekraczająca dopuszczalne normy podpada pod ten
    przepis, jeżeli działaniu sprawcy nie można przypisać umyślności.

    Ale to zaledwie Sąd Okręgowy.
    Myslisz ze coś pomylili?

  • 8. Data: 2005-12-16 13:59:36
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Użytkownik "m m" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Nie każda emisja hałasu przekraczająca dopuszczalne normy podpada pod ten
    > przepis, jeżeli działaniu sprawcy nie można przypisać umyślności.

    Mialas zamiar lomotac w rury, tak by wywolaly halas? Ewentualnie godzilas
    sie na to, ze lomotanie w rury wywola halas, ktory zostanie odebrany przez
    innych wspollokatorow? Z Twoich wypowiedzi wynika, ze tak. Zatem, popelnilas
    wykroczenie umyslnie.

    Myslisz, ze sady sie nie myla? Ani okregowe, ani nawet SN? To niby skad
    uchwaly o nadaniu uchwale mocy zasady prawnej? Skad zmiany interpretacji?
    He?

    Sprobuj tez sobie dokonac definicji zwrotow:
    a) spokoj publiczny,
    b) spokoj niepubliczny
    Jak wyniki?

    Poza tym, co ma piernik...