Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze
projekt dotyczy rozszerzenia kręgu podmiotów uprawnionych do zwolnienia od kosztów sądowych na wszystkich dłużników mających zdolność upadłościową, zgodnie z sugestią Trybunału Konstytucyjnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 965
- Data wpłynięcia: 2012-10-25
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo upadłościowe i naprawcze
- data uchwalenia: 2013-01-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 355
965
nie jest w stanie ich ponieść bez uszczerbku utrzymania koniecznego dla siebie i rodziny.
Natomiast zgodnie z art. 103 tej ustawy sąd może przyznać zwolnienie od kosztów
sądowych osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której
ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli wykazała, że nie ma dostatecznych środków na
ich uiszczenie.
Przesłanka zwolnienia od kosztów sądowych w przypadku osób prawnych jest inna niż w
przypadku osób fizycznych i zakłada większy rygor, gdyż wymaga udowodnienia braku
środków na uiszczenie kosztów, a nie jedynie złożenia oświadczenia tak jak to jest
przewidziane w przypadku osób fizycznych.
4. Skutki finansowe, społeczne i gospodarcze.
Wykonanie projektowanej ustawy spowoduje skutki finansowe dla budżetu państwa
w postaci konieczności, co najmniej tymczasowego, ponoszenia części kosztów
postępowania upadłościowego przez Skarb Państwa.
Ponadto, ustawodawca normując zwolnienie od kosztów sądowych dłużnika -
wnioskodawcy zrealizuje także interes gospodarczy państwa polegający na ochronie ładu
prawnego i pewności obrotu gospodarczego.
5. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
6. Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 regulaminu
Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
Warszawa, 2 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2863/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Wojciech Szarama)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje uchylenie ustępu 1 w art. 32 ustawy z dnia 28
lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112).
Uchylany przepis wyłącza stosowanie w odniesieniu do dłużnika przepisów
o zwolnieniu od kosztów sądowych. Proponowana regulacja jest związana
z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 maja 2012 r. (sygn. akt P
11/10; Dz. U. poz. 578; OTK Z.U. Nr 5A, poz. 50), stwierdzającego niezgodność
z Konstytucją RP art. 32 ust. 1 zmienianej ustawy w zakresie, w jakim dotyczy
dłużników będących spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot regulacji, której dotyczy projekt (prawo
upadłościowe) należy wskazać rozporządzenie Rady (WE) nr 1346/2000 z dnia
29 maja 2000 r. w sprawie postępowania upadłościowego (Dz. Urz. WE L 160
z 30.6.2000 r., str. 1, ze zmianami; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne
rozdz. 19, t. 1, str. 191).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1346/2000 stosuje się do zbiorowych
postępowań przewidujących niewypłacalność dłużnika, które obejmują
całkowite lub częściowe zajęcie majątku dłużnika oraz powołanie zarządcy.
Rozporządzenie reguluje kwestie dotyczące właściwości w zakresie
wszczynania postępowań upadłościowych oraz wydawania orzeczeń
bezpośrednio na podstawie postępowań upadłościowych i ściśle związanych
z takimi postępowaniami. Zawiera także przepisy dotyczące uznawania
orzeczeń oraz zasad ustalania prawa właściwego dla postępowania
upadłościowego. Rozporządzenie nie wprowadza jednolitego postępowania
upadłościowego na terytorium Unii Europejskiej, pozostawiając państwom
członkowskim swobodę w tej dziedzinie. W zakresie dotyczącym właściwości
terytorialnej organów, uznawania orzeczeń oraz ustalania prawa właściwego,
rozporządzenie wprowadza zasady, które stosuje się wprost na terytorium
państw członkowskich UE. W szczególności art. 4 ust. 1 rozporządzenia
stanowi, że dla postępowania upadłościowego i jego skutków właściwe jest co
do zasady prawo państwa członkowskiego, w którym zostaje wszczęte
postępowanie. Prawo tego państwa określa przesłanki wszczęcia postępowania
upadłościowego, sposób jego prowadzenia i ukończenia; w szczególności
określa kto ponosi koszty postępowania upadłościowego łącznie z poniesionymi
wydatkami (art. 4 ust. 2 lit. l rozporządzenia).
Projekt nie zawiera postanowień dotyczących transgranicznych
aspektów postępowania upadłościowego. Biorąc pod uwagę fakt bezpośredniego
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1346/2000, będzie ono miało
zastosowanie w postępowaniach upadłościowych o charakterze
transgranicznym.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe
i naprawcze nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
2
Warszawa, 2 listopada 2012 r.
BAS-WAPEiM-2864/12
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe
i naprawcze (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Wojciech Szarama)
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
Projekt ustawy przewiduje uchylenie ustępu 1 w art. 32 ustawy z dnia 28
lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1112).
Uchylany przepis wyłącza stosowanie w odniesieniu do dłużnika przepisów
o zwolnieniu od kosztów sądowych. Proponowana regulacja jest związana
z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 maja 2012 r. (sygn. akt P
11/10; Dz. U. poz. 578; OTK Z.U. Nr 5A, poz. 50), stwierdzającego niezgodność
z Konstytucją RP art. 32 ust. 1 zmienianej ustawy w zakresie, w jakim dotyczy
dłużników będących spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze nie
jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych
Zbigniew Wrona
Dokumenty związane z tym projektem:
-
965
› Pobierz plik