eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie ustawy o transporcie drogowym

projekt dotyczy wprowadzenia obowiązku podpisywania przez samorządy województw umowy ze wszystkimi przewoźnikami posiadającymi lub występującymi o zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, pod rygorem utraty zezwolenia

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 937
  • Data wpłynięcia: 2012-10-15
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

937


Warszawa, 29 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2769/12

Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie ustawy
o transporcie drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Sławomir
Zawiślak)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje dodanie ustępu 4a w artykule 8a ustawy z dnia 20
czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, ze
zmianami) oraz zmianę art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r.
o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, ze zmianami).
Zmiana dotyczy obowiązku zawierania przez samorządy województw umów
określających zasady przekazywania przewoźnikom wykonującym krajowe
autobusowe przewozy pasażerskie dopłat do tych przewozów z tytułu
stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich.
Umowy mają być zawierane ze wszystkimi przewoźnikami posiadającymi
zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym
transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy o transporcie
drogowym. Odmowa podpisania umowy przez przewoźnika ma skutkować
cofnięciem tego zezwolenia.
W odniesieniu do projektowanej zmiany art. 8a ustawy o uprawnieniach
do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego należy
zauważyć, że ustępy 1a–6 tego artykułu zostały uchylone na podstawie art. 68
pkt 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
Uchylone przepisy tracą moc z dniem 1 stycznia 2017 r.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać
rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23
października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego
i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady
(EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70 (Dz. Urz. UE L 315 z 3.12.2007 r., str.
1). Rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 ma zastosowanie m.in. do usług
publicznych świadczonych w kraju lub na skalę międzynarodową w sektorze
transportu drogowego. Określa sposób, w jaki właściwe organy mogą
podejmować działania w sektorze pasażerskiego transportu publicznego
w celu zapewnienia świadczenia usług użyteczności publicznej, które m.in.
odznaczałyby się niższą ceną niż usługi świadczone tylko na zasadzie
swobodnej gry sił rynkowych. Rozporządzenie określa warunki, na podstawie
których właściwe organy, nakładając zobowiązania do świadczenia usług
publicznych lub zawierając umowy dotyczące wykonywania tych zobowiązań,
rekompensują poniesione koszty podmiotom świadczącym usługi publiczne.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Projekt zakłada jednoznaczne określenie obowiązku samorządów
wojewódzkich do zawierania – ze wszystkimi przewoźnikami posiadającymi
zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym
transporcie drogowym – umów określających zasady przekazywania
przewoźnikom dopłat. Obowiązek zawarcia umowy będzie dotyczył także
przewoźników, ponieważ odmowa podpisania przez nich umowy ma skutkować
cofnięciem tego zezwolenia.
W odniesieniu do zasad przyznawania rekompensat podmiotom
zobowiązanym do świadczenia usług publicznych w zakresie transportu
pasażerskiego należy wskazać na art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1370/2007.
Zgodnie z ustępem 1 tego artykułu, w przypadku gdy właściwy organ podejmuje
decyzję o przyznaniu wybranemu podmiotowi rekompensaty, w zamian za
realizację zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, następuje to
w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W drodze odstępstwa od
tego przepisu, art. 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zobowiązania z tytułu
świadczenia usług publicznych, które mają na celu określenie taryf
maksymalnych dla wszystkich lub niektórych kategorii pasażerów, mogą także
stanowić przedmiot zasad ogólnych.

1 Zgodnie z art. 2 lit. l rozporządzenia określenie „zasada ogólna” oznacza w rozumieniu
rozporządzenia środek mający zastosowanie w sposób niedyskryminujący do wszystkich
usług publicznych tego samego rodzaju w zakresie transportu pasażerskiego na danym
obszarze geograficznym, objętym właściwością miejscową właściwego organu.

2
Przepisy projektu nie naruszają przepisów rozporządzenia (WE) nr
1370/2007.

4. Konkluzja

Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie ustawy
o transporcie drogowym nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona


3

Warszawa, 29 października 2012 r.
BAS-WAPEiM-2770/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie
ustawy o transporcie drogowym (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Sławomir Zawiślak) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej



Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r.
o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu
zbiorowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, ze zmianami) oraz ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz.
874, ze zmianami). Zmiana dotyczy obowiązku zawierania przez samorządy
województw umów określających zasady przekazywania przewoźnikom
wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłat do tych
przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach
pasażerskich. Umowy mają być zawierane ze wszystkimi przewoźnikami
posiadającymi zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w
krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy o
transporcie drogowym. Odmowa podpisania umowy przez przewoźnika ma
skutkować cofnięciem tego zezwolenia.
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych
przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego oraz o zmianie ustawy

o transporcie drogowym nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.


Dyrektor
Biura Analiz Sejmowych


Zbigniew Wrona
2

strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: