eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie dwóch ustaw: 1) ustawy odowodach osobistych, 2) ustawy o ewidencji ludności na 1 stycznia 2015 r.; zmiany obejmują usunięcie wszystkich artkułów definiujących warstwę elektroniczną dowodu osobistego i związane są z utworzeniem jedlitego rynku cyfrowego oraz zniesienia od 1 stycznia 2016 r. obowiązku meldunkowego a także likwidację niektórych przepisów towarzyszących zameldowaniu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 835
  • Data wpłynięcia: 2012-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1407

835

(Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.)
w części dotyczącej ewidencji ludności.”;
11) art. 80 otrzymuje brzmienie:
„Art. 80. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.,
z wyjątkiem art. 62, który wchodzi w życie z dniem
1 stycznia 2013 r.”.

Art. 5. Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy obywateli
polskich oraz cudzoziemców, o których mowa w art. 24 ust. 1 i 2 ustawy z dnia
10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych, dokonane na
podstawie tej ustawy wygasa z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 6. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 51
ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do czasu wejścia w życie
przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 51 ust. 1 ustawy, o której mowa
w ust. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 3 miesiące
od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 7. Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2012 r.





1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku
obrony Rzeczypospolitej Polskiej, ustawę z dnia 20 lipca 1971 r. – Kodeks wykroczeń, ustawę z dnia
10 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych, ustawę z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144,
poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198
i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 39, poz. 306, Nr 69, poz. 595 i Nr 223, poz. 1777,
z 2010 r. Nr 239, poz. 1539, z 2011 r. Nr 133, poz. 768 i Nr 204, poz. 1195 oraz z 2012 r. poz. 161
i 921.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 49, poz. 509,
z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 170,
25


poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682 i Nr 181, poz. 1524,
z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501 i Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230,
Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r. Nr 6, poz.18, Nr 34, poz. 173, Nr
106, poz. 622 i Nr 186, poz. 1100 oraz z 2012 r. poz. 1101.
4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 214, poz. 1344
i Nr 237, poz. 1651, z 2009 r. Nr 178, poz. 1375, Nr 190, poz. 1474 i Nr 206, poz. 1589, z 2010 r.
Nr 182, poz. 1288, Nr 197, poz. 1307 i Nr 225, poz. 1466, z 2011 r. Nr 217, poz. 1280, Nr 240,
poz. 1431 i Nr 244, poz. 1454 oraz z 2012 r. poz. 1101.
5) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 239, poz. 1593, z 2011 r. Nr 133,
poz. 768, Nr 204, poz. 1195 i Nr 288, poz. 1689 oraz z 2012 r. poz. 921.
6) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 144,
poz. 1043, z 2007 r. Nr 21, poz. 125, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 171, poz. 1056, Nr 195, poz. 1198
i Nr 220, poz. 1414, z 2009 r. Nr 22, poz. 120, Nr 39, poz. 306, Nr 69, poz. 595 i Nr 223, poz. 1777,
z 2010 r. Nr 239, poz. 1539, z 2011 r. Nr 133, poz. 768 i Nr 204, poz. 1195 oraz z 2012 r. poz. 161
i 921.
7) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1971 r. Nr 27, poz. 252,
z 1976 r. Nr 19, poz. 122, z 1982 r. Nr 11, poz. 81, Nr 19, poz. 147 i Nr 30, poz. 210, z 1984 r. Nr 45,
poz. 242, z 1985 r. Nr 22, poz. 99, z 1989 r. Nr 3, poz. 11, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, Nr 55, poz. 321
i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 107, poz. 464 i Nr 115, poz. 496, z 1993 r. Nr 17, poz. 78, z 1994 r.
Nr 27, poz. 96, Nr 85, poz. 388 i Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 83, poz. 417, z 1996 r. Nr 114,
poz. 542, Nr 139, poz. 646 i Nr 149, poz. 703, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 115, poz. 741, Nr 117,
poz. 751 i Nr 157, poz. 1040, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 117, poz. 758, z 1999 r. Nr 52, poz. 532,
z 2000 r. Nr 22, poz. 271, Nr 74, poz. 855 i 857, Nr 88, poz. 983 i Nr 114, poz. 1191, z 2001 r. Nr 11,
poz. 91, Nr 71, poz. 733, Nr 130, poz. 1450 i Nr 145, poz. 1638, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 141,
poz. 1176, z 2003 r. Nr 49, poz. 408, Nr 60, poz. 535, Nr 64, poz. 592 i Nr 124, poz. 1151, z 2004 r.
Nr 91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 162, poz. 1692, Nr 172, poz. 1804 i Nr 281, poz. 2783, z 2005 r.
Nr 48, poz. 462, Nr 157, poz. 1316 i Nr 172, poz. 1438, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 164, poz. 1166,
z 2007 r. Nr 80, poz. 538, Nr 82, poz. 557 i Nr 181, poz. 1287, z 2008 r. Nr 116, poz. 731, Nr 163,
poz. 1012, Nr 220, poz. 1425 i 1431 i Nr 228, poz. 1506, z 2009 r. Nr 42, poz. 341, Nr 79, poz. 662
i Nr 131, poz. 1075, z 2010 r. Nr 40, poz. 222 i Nr 155, poz. 1037 oraz z 2011 r. Nr 80, poz. 432, Nr 85,
poz. 458 i Nr 230, poz. 1370.



















10/49rch
26

UZASADNIENIE

1. Zakres i istota nowelizacji
Istotą niniejszego projektu ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności
i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw jest przesunięcie terminu
wejścia w życie ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U.
Nr 167, poz. 1131, z późn. zm.) wraz z rezygnacją z warstwy elektronicznej
dowodu osobistego, przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy z dnia
24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. Nr 217, poz. 1427, z późn. zm.)
oraz zmiana ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
osobistych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993, z późn. zm.) likwidująca niektóre
uciążliwości przy realizacji obowiązku meldunkowego.
2. Zależność projektu ustawy od realizacji projektu pl.ID
Wejście w życie ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych oraz
ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności jest ściśle powiązane
z projektem pl.ID – polska ID karta, prowadzonym w ramach 7. osi priorytetowej
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zgodnie z Planem
Informatyzacji Państwa (PIP) na lata 2007 – 2010 projekt zdefiniowany został jako
kontynuacja działań rozpoczętych w ramach projektu PESEL2, przy wykorzystaniu
rezultatów i doświadczeń wynikających z tego projektu. Realizacja projektu
rozpoczęła się w 2008 r., natomiast jego zamknięcie planowane było na 2013 r.
Projekt miał na celu przebudowę systemu rejestrów państwowych, obejmującą
m.in. modernizację rejestru PESEL oraz integrację z nim rejestrów centralnych,
budowę i integrację z rejestrem PESEL Rejestru Dowodów Osobistych, budowę
Centralnego Rejestru Aktów Stanu Cywilnego oraz opracowanie elektronicznego
dowodu osobistego. Ponadto rezultatem projektu miało być doposażenie jednostek
gmin w sprzęt zapewniający łączność z rejestrem PESEL oraz opracowanie
i instalację aplikacji wspomagającej pracę urzędników gminnych w zakresie
prowadzenia ewidencji ludności oraz wydawania dowodów osobistych. Realizacja
projektu w zakresie przebudowy systemu rejestrów państwowych, tj. modernizacji
rejestru PESEL, integracji z nim rejestrów centralnych oraz budowy i integracji
z rejestrem PESEL Rejestru Dowodów Osobistych stanowi warunek niezbędny do
wejścia w życie wskazanych ustaw.
Zakończenie projektu pl.ID – polska ID karta planowane było pierwotnie na koniec
2013 r., jednakże w toku jego realizacji zdiagnozowano istotne problemy natury
wewnętrznej, związane z założeniami samego projektu, oraz zewnętrznej, związane
z przejściowym wstrzymaniem finansowania pl.ID oraz rozwojem rynku usług
elektronicznych na obszarze Unii Europejskiej. W wyniku zdiagnozowania tych
problemów podjęto działania naprawcze, których dotychczasowym efektem są
m.in. następujące decyzje lub dokumenty:
− raport Państwo 2.0 – Nowy start dla e-administracji opracowany przez
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w kwietniu 2012 r.,
− plan działań naprawczych w celu poprawy zarządzania i kontroli projektów
powstających w ramach 7. osi priorytetowej Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka (Remedial Action Plan) opracowany 4 czerwca
2012 r. przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz Ministerstwo
Rozwoju Regionalnego,
− rekomendacje dotyczące analizy oczekiwań i potrzeb administracji publicznej
w zakresie wprowadzenia nowego dowodu osobistego oraz zakresu
zaimplementowanych w nim funkcjonalności, przyjęte przez Komitet Rady
Ministrów ds. Cyfryzacji 21 marca 2012 r.,
− rekomendacja dotycząca dalszego kształtu i zakresu pl.ID – polska ID karta,
przyjęta przez Komitet Projektu pl.ID – polska ID karta 9 lipca 2012 r.,
uaktualniona na posiedzeniu tego Komitetu w dniu 13 września br.
W kwietniu 2012 r. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji opublikowało raport
Państwo 2.0. – Nowy start dla e-administracji, który analizuje dotychczasową
realizację przez administrację publiczną projektów informatycznych, w tym
projektu pl.ID – polska ID karta. Najważniejsze zdiagnozowane przez Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji problemy związane z procedowaną ustawą, to: brak
pełnego zabezpieczenia środków budżetowych państwa w związku z koniecznością
wydawania nowych elektronicznych dowodów osobistych, niewłaściwie przyjęta
sekwencja prac realizacyjnych (nie uwzględniono priorytetów realizacji i integracji
2

rejestrów państwowych), nierealnie zdefiniowane rezultaty projektu. Raport
wskazuje również na wady wspólne dla wielu projektów informatycznych
realizowanych w administracji publicznej, jak np. brak logicznej sekwencyjności
w opracowywaniu i realizacji projektu, która pozwoliłaby dokonywać niezbędnych
korekt dostosowawczych w odpowiednim czasie i fazie realizacji projektu, tak aby
adekwatnie odpowiadać na pojawiające się ryzyka i zagrożenia oraz reagować na
rozwój technologii oraz zmienne otoczenie prawne i instytucjonalne, wymuszające
częste zmiany w systemach informatycznych.
Najważniejszym problemem, którym skutkowałaby realizacja projektu pl.ID –
polska ID karta w jego dotychczasowym kształcie, byłyby wysokie koszty
utrzymania systemu rejestrów państwowych i lokalnej infrastruktury
informatycznej służącej potrzebom ewidencji ludności. Struktura finansowania
projektu nie mogła zawierać środków na utrzymanie systemu rejestrów
państwowych (środki takie muszą być pokrywane z budżetu państwa), niemniej
niezależnie od tej zasady koszty utrzymania rezultatów projektu nie zostały
kompleksowo oszacowane. Wykonane na obecnym etapie analizy stanu projektu
dwie odrębne estymacje tych kosztów wykazały, że budżet państwa musiałby
w ciągu najbliższych pięciu lat, w okresie od stycznia 2013 r. do grudnia 2017 r.,
ponieść z tego tytułu wydatki w wysokości około 250 – 290 milionów złotych.
W związku z powyższym jednym z najważniejszych kierunków podjętych działań
naprawczych jest optymalizacja kosztów utrzymania systemu rejestrów
państwowych. Wstępne analizy struktury informatycznej systemu rejestrów
państwowych,
przygotowane
niezależnie
przez
Centrum
Projektów
Informatycznych oraz Centralny Ośrodek Informatyki, sugerują, że można w niej
wprowadzić zmiany wynikające z postępu technologicznego, który nastąpił
w ostatnich latach. Nowe rozwiązania, niedostępne na etapie tworzenia projektu
lub niedostatecznie wówczas zweryfikowane pozwolą na realizację celów projektu
i uzyskanie porównywalnych efektów przy niższych nakładach finansowych.
Przebudowa architektury systemu jest krokiem w kierunku zabezpieczenia się
przed koniecznością ponoszenia przez budżet kosztów utrzymania, które nie zostały
uwzględnione na etapie konstruowania i uruchamiania projektu. Zaniechanie tych
działań mogłoby skutkować długofalowym wydatkowaniem środków publicznych
3

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: