eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie dwóch ustaw: 1) ustawy odowodach osobistych, 2) ustawy o ewidencji ludności na 1 stycznia 2015 r.; zmiany obejmują usunięcie wszystkich artkułów definiujących warstwę elektroniczną dowodu osobistego i związane są z utworzeniem jedlitego rynku cyfrowego oraz zniesienia od 1 stycznia 2016 r. obowiązku meldunkowego a także likwidację niektórych przepisów towarzyszących zameldowaniu

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 835
  • Data wpłynięcia: 2012-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2012-12-07
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1407

835

ZAŁĄCZNIK NR 5
WNIOSEK O NADANIE NUMERU PESEL



I.
WNIOSKODAWCA...................................................................................................................................................


(imię i nazwisko osoby składającej wniosek/ nazwa podmiotu)

......................................................................................................................................................................
(adres do korespondencji )
II.
DANE OSOBY, KTÓREJ WNIOSEK ODTYCZY:

1. NUMER PESEL*








2. PŁEĆ**












K
M

3. NAZWISKO


























































4. IMIĘ PIERWSZE

























5. IMIĘ DRUGIE

























6 .IMIONA KOLEJNE

























7. DATA URODZENIA (dzień, miesiąc, rok):


-


-






8. OBYWATELSTWO





























9. RODZAJ DOKUMENTU STWIERDZAJĄCEGO TOŻSAMOŚĆ ORAZ OZNACZENIE ORGANU WYDAJĄCEGO DOKUMENT

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………….


SERIA I NUMER DOKUMENTU STWIERDZAJĄCEGO TOŻSAMOŚĆ


















III.
DODATKOWE DANE OSOBY, KTÓREJ WNIOSEK DOTYCZY ORAZ DANE JEJ RODZICÓW:

1. NAZWISKO RODOWE


























































2 . MIEJSCE URODZENIA (nazwa miejscowości)

























3. IMIĘ OJCA

























4. IMIĘ MATKI

























5. NAZWISKO RODOWE MATKI





























IV. ADRES ZAMELDOWANIA NA POBYT STAŁY LUB CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIEISĄCE :***

1. RODZAJ ZAMELDOWANIA**
NA POBYT STAŁY
NA POBYT CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIESIĄCE

2.KOD TERYTORIALNY****








3.WOJEWÓDZTWO





























4. GMINA


























5. KOD POCZTOWY


-



11


6. MIEJSCOWOŚĆ

























7. ULICA































8. NUMER DOMU







9. NUMER LOKALU































10. DATA ZAMELDOWANIA (dzień-miesiąc-rok):


-


-





11. OKRES ZAMELDOWANIA NA POBYT CZASOWY (dzień, miesiąc, rok):

OD









DO



-


-












-


-





12. KRAJ MIEJSCA POBYTU STAŁEGO*****


























































V.

Podstawa prawna upoważniająca do otrzymania numeru PESEL – wskazanie konkretnego przepisu, z którego
wynika obowiązek posiadania numeru PESEL:

….....................................................................................................................................................................................................

….....................................................................................................................................................................................................

….....................................................................................................................................................................................................

VI. Powód zmiany numeru PESEL**

sprostowanie daty urodzenia osoby, dla której był nadany;

sprostowanie oznaczenia lub zmiany płci osoby, dla której był nadany;

sporządzenie nowego aktu urodzenia stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 września 1986r.
– Prawo o aktach stanu cywilnego(Dz. U. z 2004r. Nr 161, poz. 1688);

stwierdzenie faktu wprowadzenia w błąd organu co do tożsamości osoby, dla której był nadany

VII. Forma przekazania wnioskodawcy powiadomienia o nadaniu numeru PESEL******


FORMA POWIADOMIENIA*

PISEMNA
DOKUMENT ELEKTRONICZNY


…………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………..



Podpis wnioskodawcy / podpis i pieczęć podmiotu wnioskującego o nadanie numeru
PESEL







Data złożenia wniosku (dzień-miesiąc-rok)







-

-










POUCZENIE
Zgłoszenie należy wypełnić komputerowo (maszynowo) lub pismem odręcznym, kolorem niebieskim lub czarnym,
drukowanymi literami.

* Wypełnić w przypadku zmiany numeru PESEL.

** Właściwe zaznaczyć.
*** Dotyczy osób zameldowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
**** Nie dotyczy osoby składającej wniosek w trybie art. 31b ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych.
***** Wypełnia osoba niezameldowana na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
****** Dotyczy płatnika składek ubezpieczeniowych oraz osoby, o której mowa w art. 31b ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i
dowodach osobistych.


12

U Z A S A D N I E N I E

Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie zgłaszania
i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania oraz prowadzania
ewidencji ludności i ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych stanowi
wykonanie art. 51 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
osobistych, zmienianego mocą art. 1 pkt 21 ustawy z dnia … 2012 r. o zmianie ustawy
o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U… poz. …).

Zakres, oczekiwanych społecznie, zmian wprowadzonych w ustawie o ewidencji
ludności i dowodach osobistych, łagodzących uciążliwości związane z realizacją obowiązku
meldunkowego rodzi konieczność przygotowania nowego rozporządzenia regulującego
sprawy dotyczące zgłoszeń meldunkowych i prowadzenia ewidencji ludności.
Projektowane rozporządzenie
wprowadza zmiany w sposobie zgłaszania
i przyjmowania danych niezbędnych do zameldowania i wymeldowania, określając sposób
wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad
3 miesiące przy zameldowaniu na pobyt stały w nowym miejscu, a także wymeldowania
z pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące przy zameldowaniu w nowym miejscu
pobytu czasowego (§13 projektu). Dla organu gminy dokonującego wymeldowania
z dotychczasowego miejsca pobytu wprowadzono dodatkową podstawę do aktualizacji
gminnych zbiorów meldunkowych, tj. zawiadomienie przekazane przez organ gminy
przyjmujący zgłoszenie zameldowania w nowym miejscu. W konsekwencji zniesienia
obowiązku zameldowania obywateli polskich, obywateli UE, obywateli państw EFTA – stron
EOG oraz obywateli Konfederacji Szwajcarskiej na pobyt czasowy nie przekraczający trzech
miesięcy; dotychczasowy sposób zgłaszania i przyjmowania danych niezbędnych do
zameldowania na pobyt czasowy trwający do trzech miesięcy ograniczono wyłącznie do
cudzoziemców będących obywatelami państw trzecich (rozdział czwarty projektu). Ponadto
w związku z przewidzianą w ustawie likwidacją obowiązku meldunkowego wczasowiczów
i turystów usunięto zapisy określające sposób meldowania w domach wczasowych,
pensjonatach, hotelach, pokojach gościnnych, campingach itp., a także określające sposób
prowadzenia zbiorów danych osób przebywających w tych miejscach.
Jednocześnie zaproponowano doprecyzowanie, wynikającego z dotychczasowego
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych, sposobu zgłaszania i przyjmowania danych
niezbędnych do wymeldowania osób zmarłych (§12 projektu). Zgodnie z projektem
na podstawie odpisu skróconego aktu zgonu organ gminy będzie dokonywał wymeldowania
z pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące. Zaproponowany zapis stanowi
dostosowanie do treści art. 14 ust. 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
nakładającego na kierownika urzędu stanu cywilnego obowiązek przekazania danych
dotyczących zmiany w aktach stanu cywilnego do organu właściwego ze względu na miejsce
pobytu stałego, a w przypadku braku takiego miejsca – do organu właściwego ze względu na
ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące.

Przedmiotowy projekt dostosowuje także dotychczasowe wzory formularzy
meldunkowych, stanowiące załączniki nr 1 – 4 do rozporządzenia, do zmienianego mocą
ustawy z dnia… o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz
niektórych innych ustaw zakresu danych zgłaszanych przy dopełnianiu obowiązku
meldunkowego. Zaproponowane wzory formularzy nie przewidują danych o wykształceniu
i obowiązku wojskowym, zawierają rubrykę dotyczącą zgłaszania wyjazdu za granicę na
pobyt dłuższy niż 6 miesięcy oraz informacji niezbędnych do dopełnienia obowiązku
meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika.
Ponadto mając na względzie uniknięcie dodatkowych kosztów po stronie administracji
publicznej przyjęto, iż formularze według dotychczasowych wzorów mogą być stosowane do
wyczerpania zapasów nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. (§ 30 projektu).
Dotychczasowy, określony rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji z dnia 27 grudnia 2010 r., sposób prowadzenia ewidencji wydanych
i unieważnionych dowodów osobistych oraz wzór wniosku o nadanie numeru PESEL,
stanowiący załącznik nr 5 do niniejszego rozporządzenia, nie uległ zmianie.

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej, zgodnie
z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 i z 2004 r. Nr 65, poz. 597).








14

OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje projekt aktu prawnego

Regulacje zawarte w projekcie rozporządzenia bezpośrednio dotyczyć będą:
1) obywateli polskich oraz cudzoziemców – w zakresie wykonywania obowiązku
meldunkowego;
2) Ministra Spraw Wewnętrznych – w zakresie aktualizacji zbioru PESEL;
3) wojewodów – w zakresie aktualizacji wojewódzkich zbiorów meldunkowych;
4) organów gmin – w zakresie przyjmowania zgłoszeń dotyczących obowiązku
meldunkowego oraz aktualizowania zbiorów ewidencji ludności.

2. Przeprowadzenie konsultacji społecznych

Projektowane rozporządzenie zostanie zamieszczone, zgodnie z wymogami art. 5 ustawy
z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn.zm.), w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach
internetowych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Ponadto, projekt będzie zamieszczony w
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy proces
legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia
19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.).

Projektowana regulacja zostanie przedłożona również do zaopiniowania przez Komisję
Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, wojewodów oraz Generalnego Inspektora
Ochrony Danych Osobowych.

3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych

Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie generowało żadnych obciążeń dla
budżetu państwa. Nie będzie także skutkowało, w stosunku do obowiązujących przepisów,
zwiększeniem wydatków ani zmniejszeniem dochodów jednostek sektora finansów
publicznych.


4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki

i przedsiębiorczość

Projektowane rozporządzenie nie będzie wywierać wpływu na konkurencyjność gospodarki
15

strony : 1 ... 13 . [ 14 ] . 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: