eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

Rządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

Rządowy projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 815
  • Data wpłynięcia: 2012-10-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 888

815

Obja nienia:
W sprawozdaniu należy podawać odpowiednio z dokładno cią do:
1) 1 kg – masę opakowań oraz odpadów opakowaniowych;
2) pełnych złotych – należną opłatę produktową, zaokrągloną zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r.
– Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749);
3) 0,01% – osiągniętą wielko ć odzysku i recyklingu w %.


Dział 1. Masa wprowadzonych do obrotu produktów w opakowaniach oraz
osiągnięte
poziomy odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych


1. Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad (kolumna 1) – należy podać zgodnie
z rodzajami opakowań wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy z dnia…
o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. …). Jako
poszczególny rodzaj opakowania należy traktować rodzaje opakowań, dla których stawki
opłat produktowych okre lają przepisy w sprawie stawek opłat produktowych. Należy
podać tylko te rodzaje opakowań, które zostały przez wprowadzającego produkty
w opakowaniach wprowadzone do obrotu, w kolejno ci okre lonej w załączniku nr 1 do
ustawy z dnia
... o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi
i w przepisach w sprawie stawek opłat produktowych.
2. Masa wprowadzonych do obrotu produktów w opakowaniach ogółem (kolumna 2)
– należy podać łączną masę wprowadzonych na rynek krajowy opakowań
z podziałem na poszczególne ich rodzaje.
3. Masa wprowadzonych do obrotu produktów w opakowaniach podlegających
obowiązkowi odzysku, podlegających obowiązkowi łącznego recyklingu lub
podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 3, 4 i 5) – w przypadku opakowań
podlegających obowiązkowi odzysku (kolumna 3) należy podać łączną masę dla
wszystkich rodzajów opakowań, która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego
poziomu odzysku. W przypadku opakowań podlegających obowiązkowi łącznego
recyklingu (kolumna 4) należy podać łączną masę dla wszystkich rodzajów opakowań,
która stanowi podstawę do wyliczenia wymaganego łącznego poziomu recyklingu.
W przypadku opakowań podlegających obowiązkowi recyklingu (kolumna 5) należy
podać masę opakowań z podziałem na poszczególne ich rodzaje, która stanowi podstawę
do wyliczenia wymaganego poziomu recyklingu odpadów opakowaniowych.

W kolumnach tych nie uwzględnia się opakowań, których wprowadzenie na rynek nie
powoduje powstania obowiązku odzysku oraz obowiązków recyklingu odpadów
opakowaniowych z nich powstających, na przykład: opakowań mających bezpo redni
kontakt z produktami leczniczymi okre lonymi w przepisach Prawa farmaceutycznego.
4. Masa odpadów opakowaniowych poddanych w roku sprawozdawczym odzyskowi,
łącznemu recyklingowi i recyklingowi z podziałem na poszczególne rodzaje opakowań
(kolumny 6, 7, 8, 9 i 10 ) – należy podać masę faktycznie przekazanych w danym roku
sprawozdawczym odpadów opakowaniowych do odzysku i recyklingu (w tym odpadów
opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych). Zgodnie z przepisami ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.),
przez recykling rozumie się taki odzysk, który polega na powtórnym przetwarzaniu
substancji lub materiałów zawartych w odpadach w procesie produkcyjnym w celu
uzyskania substancji lub materiału o przeznaczeniu pierwotnym lub o innym
przeznaczeniu, w tym też recykling organiczny, z wyjątkiem odzysku energii.
5. Wymagany poziom odzysku, łącznego recyklingu i recyklingu w % (kolumny 11, 12 i 13)
– należy podać poziom odzysku, łącznego recyklingu i recyklingu dla danego rodzaju
8

opakowania okre lonego w przepisach w sprawie rocznych poziomów odzysku
i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych.
6. Osiągnięty poziom odzysku, łącznego recyklingu i recyklingu w % (kolumny 14, 15 i 16)
– należy wyliczyć na podstawie masy odpadów opakowaniowych poddanych w danym
roku sprawozdawczym odzyskowi, łącznego recyklingowi i recyklingowi (kolumny 6, 8
i 10) oraz masy wprowadzonych do obrotu opakowań podlegających obowiązkowi
odzysku, łącznego recyklingu i recyklingu (kolumny 3, 4 i 5) w danym roku
sprawozdawczym. Wielko ć ta stanowi rzeczywi cie osiągnięty procentowy poziom
odzysku, łącznego recyklingu i recyklingu odpadów.
7. Kolumny dotyczące odzysku oraz łącznego recyklingu odpadów opakowaniowych
z opakowań (kolumny 3, 4, 6, 8, 11, 12, 14 i 15) – należy wypełnić wyłącznie
w odniesieniu odpowiednio do łącznej masy wszystkich rodzajów wprowadzonych do
obrotu produktów w opakowaniach, wprowadzonych przez wprowadzających produkty
w
opakowaniach oraz organizacje odzysku opakowań i łącznej masy odpadów
opakowaniowych poddanych odzyskowi i łącznemu recyklingowi.


Dział 2. Rodzaj oraz masa odpadów opakowaniowych poddanych odzyskowi,


w tym termicznemu przekształceniu w spalarniach i współspalarniach odpadów
z odzyskiem energii


1. Pola białe: przy wypełnianiu można podać dane szacunkowe, o ile są one oparte na danych
empirycznych i i wyja nione w opisie metodologii.
2. Pola szare: przy wypełnianiu można podać przybliżone szacunki, o ile można je wyja nić
w opisie metodologii.
3.
Przekazane do odzysku odpady (kolumna 2) – należy podać masę odpadów
opakowaniowych wykazaną w dokumencie potwierdzającym recykling odpadów
opakowaniowych lub inne niż recykling procesy odzysku odpadów opakowaniowych.
4. Dane dotyczące recyklingu materiału (kolumna 3) obejmują wyłącznie recykling,
w wyniku którego powstaje produkt wykonany z tego samego rodzaju materiału,
z którego powstał odpad przekazany do recyklingu, np. recykling materiału dla tworzyw
sztucznych obejmuje wyłącznie recykling, w wyniku którego otrzymuje się produkt
wykonany z tworzywa sztucznego.
5. Kolumna 4 obejmuje wszystkie sposoby recyklingu, w tym recykling organiczny,
z wyjątkiem recyklingu materiału. Sposób recyklingu należy rozumieć jako proces,
o
którym mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.

o odpadach.
6. Kolumna 5 zawiera sumę danych z kolumn 3 i 4.
7. Kolumna 6 obejmuje odpady przekazane do termicznego przekształcania w celu odzysku
energii.
8. Kolumna 7 obejmuje odpady przekazane do termicznego przekształcania, którego
głównym celem jest unieszkodliwienie odpadów, a dodatkowym efektem jest odzysk
energii.
9. Kolumna 8 obejmuje wszystkie sposoby odzysku, z wyłączeniem recyklingu

i odzysku energii.
10. Kolumna 9 zawiera sumę danych z kolumn 5 – 8.




9

Dział 3. Wysoko ć należnej opłaty produktowej

1. Rodzaj opakowania, z którego powstał odpad (kolumna 1) – należy podać zgodnie
z rodzajami opakowań wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy z dnia ...
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Należy podać tylko te rodzaje
opakowań, które zostały przez wprowadzającego produkty w opakowaniach
wprowadzone do obrotu, w kolejno ci okre lonej w załączniku nr 1 do ustawy z dnia ...
o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i w przepisach w sprawie
stawek opłat produktowych.
2. Wysoko ć należnej opłaty produktowej
w przypadku nieosiągnięcia wymaganego
poziomu odzysku oraz łącznego recyklingu (kolumna 4 i 5) – należy obliczyć dla różnicy
pomiędzy wymaganym a osiągniętym w danym roku poziomem odzysku oraz łącznego
recyklingu, według wzoru okre lonego w załączniku nr 2 do ustawy z dnia ...
o
gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Opłata ta liczona jest
w odniesieniu do łącznej masy wszystkich opakowań wprowadzonych przez
wprowadzającego produkty w opakowaniach do obrotu, podlegających obowiązkowi
odzysku i łącznego recyklingu, bez podziału na poszczególne ich rodzaje.

































10

UZASADNIENIE



Przedmiotowy projekt rozporządzenia Ministra rodowiska stanowi wykonanie
upoważnienia zwartego podstawie art. 65 ust. 3 ustawy z dnia … o gospodarce opakowaniami
i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. …).
Projekt rozporządzenia uwzględnia obowiązki wynikające z decyzji Komisji
2005/270/WE z dnia 22 marca 2005 r. ustanawiającej formaty w odniesieniu do systemu baz
danych zgodnie z dyrektywą 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie
opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz. Urz. WE L 86 z 25.04.2005, str. 6).
Zgodnie
z
powyższą decyzją Komisji państwa członkowskie zobowiązane są do
dostarczania danych, m.in. w zakresie odpadów opakowaniowych wytworzonych w państwie
członkowskim i poddanych odzyskowi lub termicznemu przekształcaniu z odzyskiem energii
na terenie państwa członkowskiego lub poza nim, w oparciu

o formaty ustanowione w decyzji Komisji. W związku z tym w przedmiotowym
rozporządzeniu uwzględniono dane okre lające masy odpadów opakowaniowych według
sposobu poddania ich recyklingowi i odzyskowi.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt rozporządzenia zostanie notyfikowany Komisji Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalno ci lobbingowej

w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia
z chwilą przekazania do uzgodnień międzyresortowych zostanie zamieszczony w Biuletynie
Informacji Publicznej.










11

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt
rozporządzenia dotyczy wprowadzających produkty w opakowaniach
oraz organizacji odzysku opakowań.


2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami, stowarzyszeń zrzeszających
przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych poniżej:
1) wojewodowie,
2) marszałkowie województw,
3) Główny Urząd Statystyczny,
4) Główny Inspektor Ochrony rodowiska,
5) Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej,
6) NSZZ „Solidarno ć”,
7) Forum Związków Zawodowych,
8) OPZZ,
9) Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego,
10) Państwowa Rada Ochrony rodowiska,
11) Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
12) Konfederacja Pracodawców Polskich,
13) Business Centre Club – Związek Pracodawców,
14) Związek Rzemiosła Polskiego,
15) Centrum Prawa Ekologicznego,
16) Polski Klub Ekologiczny,
17) Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców Gospodarki Odpadami,
18) Krajowa Izba Gospodarcza,
19) Izba Przemysłowo-Handlowa Gospodarki Złomem,
20) Hutnicza Izba Przemysłowo-Handlowa,
21) Izba Gospodarcza Metali Nieżelaznych,
22) Polska Izba Ekologii,
23) Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklingu,
24) Polska Izba Gospodarki Odpadami,
25) Krajowa Izba Gospodarki Odpadam,
26) Instytut na Rzecz Ekorozwoju,
27) Instytut Metali Nieżelaznych w Gliwicach,
28) Instytut Ochrony rodowiska,
29) POLSKA GRUPA RECYKLINGU PROEKO, ul. Sikorskiego 5, 05-119 Legionowo,
30) EKOLA Organizacja Odzysku S.A.,
31) DOL-EKO – Organizacja Odzysku S.A.,
32) EUROBAC Organizacja Odzysku S.A.,
33) Oiler Organizacja Odzysku S.A.,
34) Organizacja Odzysku i Recyklingu REBIS S.A.,
12

strony : 1 ... 10 ... 50 ... 54 . [ 55 ] . 56 ... 58

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: