eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 812
  • Data wpłynięcia: 2012-10-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców
  • data uchwalenia: 2013-04-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 567

812

1) wyższe ekonomiczne, techniczne lub prawnicze i co najmniej 6-letnią praktykę zawodową
w zakresie transportu drogowego albo
2) średnie i co najmniej:
a) 6-letnią praktykę zawodową w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportu drogowego
albo
b) 8-letni staż pracy w administracji publicznej na stanowisku związanym z transportem
drogowym.
2. Komisja egzaminacyjna składa się z następujących osób:
1) przewodniczącego komisji,
2) członków komisji:
a) pracownika jednostki certyfikującej, przy której działają komisje egzaminacyjne,
b) przedstawiciela polskiej organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej
przewoźników drogowych.
3. Minister właściwy do spraw transportu ustala listę osób, spełniających kryteria określone
w ust. 1, wyznaczonych do przewodniczenia komisjom egzaminacyjnym.
4. Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego ustala listę osób, spełniających kryteria
określone w ust. 1, będących przedstawicielami:
1) jednostki, o której mowa w art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie
drogowym,
2) polskiej organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszającej przewoźników drogowych
– z których następnie wyznacza członków komisji egzaminacyjnej.
5. Lista zawierająca wykaz osób będących przedstawicielami polskich organizacji o zasięgu
ogólnokrajowym zrzeszających przewoźników drogowych jest sporządzana na podstawie
pisemnego zgłoszenia dokonanego przez te organizacje.
6. Dyrektor Instytutu transportu Samochodowego powołuje komisję egzaminacyjną na egzamin
w danym dniu i miejscu.
§ 4. Certyfikat kompetencji zawodowych, zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE)
nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dotyczące
warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylającego dyrektywę Rady
96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm.), jest zabezpieczony poprzez:
specjalne włókna w papierze widoczne w świetle ultrafioletowym, mikrodruk oraz wyczuwalne
w dotyku litery „PL”.

2
§ 5. 1. Zwolnienie kandydata z całości albo z części egzaminu pisemnego następuje na podstawie
dołączonych do wniosku:
1) oryginału lub poświadczonej notarialnie kopii dyplomu lub świadectwa ukończenia
studiów podyplomowych oraz
2) oryginału lub poświadczonej za zgodność z oryginałem, zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa, kopii suplementu do dyplomu lub dokumentu potwierdzającego
program studiów ukończonych przez kandydata.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, mogą być poświadczone przez Instytut Transportu
Samochodowego na podstawie przedstawionych oryginałów tych dokumentów.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.)


MINISTER
TRANSPORTU, BUDOWNICTWA
I GOSPODARKI MORSKIEJ















3) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej z dnia 10 stycznia 2012 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych
w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 96), które na podstawie art. 8 ustawy z dnia ... o zmianie ustawy
o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. . .) traci moc z dniem wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia.

3
UZASADNIENIE

Niniejszy projekt rozporządzenia w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji
zawodowych w transporcie drogowym jest wykonaniem upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 39 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.
Od dnia 4 grudnia 2011 r. stosowane jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 1071/2009 z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady
dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego i uchylające dyrektywę
Rady 96/26/WE (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 51, z późn. zm.), które obowiązuje
bezpośrednio. Rozporządzenie to określa m.in. warunki związane z wymogiem kompetencji
zawodowych,
w tym zakres wiedzy, która jest sprawdzana w trakcie egzaminu pisemnego na certyfikat
kompetencji zawodowych, organizację ww. egzaminu oraz wzór certyfikatu kompetencji
zawodowych.
Projektowane rozporządzenie przewiduje uregulowanie tylko tych kwestii dotyczących
uzyskiwania certyfikatów kompetencji zawodowych, które nie zostały określone w przepisach
unijnych.

Projektowane rozporządzenie określa: jednostki certyfikujące, przy których działają
komisje egzaminacyjne, wymagania kwalifikacyjne dotyczące członków komisji egzaminacyjnej
i tryb ustalania jej składu, rodzaje zabezpieczeń certyfikatu kompetencji zawodowych oraz tryb
zwalniania z egzaminu pisemnego, o którym mowa w art. 37 ustawy o transporcie drogowym.
Obowiązujące aktualnie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej z dnia 10 stycznia 2012 r. w sprawie uzyskiwania certyfikatów kompetencji
zawodowych w transporcie drogowym (Dz. U. poz. 96) przewiduje, że jednostką certyfikującą
kompetencje zawodowe w transporcie drogowym jest Instytut Transportu Samochodowego
w Warszawie. Projektowane rozporządzenie nie przewiduje wprowadzenia zmian w tym
zakresie.
Rozporządzenie usystematyzowało wymagania kwalifikacyjne dotyczące członków komisji
egzaminacyjnej. Skład komisji egzaminacyjnej nie uległ zmianie w porównaniu
z obowiązującymi obecnie przepisami.
Rozporządzenie przewiduje, że minister właściwy do spraw transportu ustala listę osób
spełniających wymagania kwalifikacyjne, wyznaczonych do przewodniczenia komisjom
egzaminacyjnym. Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego ustala listę osób,
spełniających wymagania kwalifikacyjne, będących przedstawicielami jednostki certyfikującej
oraz polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających przewoźników drogowych
z których następnie wyznacza członków komisji egzaminacyjnej. Lista zawierająca wykaz
osób będących przedstawicielami polskich organizacji o zasięgu ogólnokrajowym zrzeszających
przewoźników drogowych jest sporządzana przez Dyrektora Instytutu Transportu
Samochodowego na podstawie pisemnego zgłoszenia dokonanego przez te organizacje. Dyrektor
Instytutu transportu Samochodowego powołuje komisję egzaminacyjną na egzamin w danym
dniu i miejscu. Tryb ustalania składu komisji egzaminacyjnej dotychczas był określony
w opracowanym przez Instytut Transportu Samochodowego Regulaminie dotyczącym trybu
i sposobu przeprowadzania egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie
drogowym.
Regulacje znajdujące się w projektowanym rozporządzeniu stanowią powtórzenie
odpowiednich zapisów ww. regulaminu.
Wzór certyfikatu kompetencji zawodowych w drogowym transporcie osób i rzeczy
określa załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Certyfikat kompetencji
zawodowych, zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, jest
zabezpieczony poprzez: specjalne włókna w papierze widoczne w świetle ultrafioletowym,

4
mikrodruk oraz wyczuwalne w dotyku litery „PL”. W stosunku do obowiązującego stanu
prawnego projektowane rozporządzenie nie przewiduje wprowadzenia zmian w tym zakresie.

Zwolnienie kandydata z egzaminu albo z części egzaminu pisemnego następuje na
podstawie dołączonych do wniosku: oryginału lub poświadczonej notarialnie kopii dyplomu lub
świadectwa ukończenia studiów podyplomowych oraz oryginału lub poświadczonej za zgodność
z oryginałem, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, podmioty kopii suplementu do
dyplomu lub dokumentu potwierdzającego program studiów ukończonych przez kandydata.
Projekt rozporządzenia przewiduje, że ww. dokumenty mogą być poświadczone przez Instytut
Transportu Samochodowego na podstawie przedstawionych oryginałów tych dokumentów. Tryb
zwalniania z całości lub części egzaminu dotychczas był określony w opracowanym przez
Instytut Transportu Samochodowego Regulaminie dotyczącym trybu i sposobu przeprowadzania
egzaminu na certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie drogowym.
Regulacje znajdujące
się w projektowanym rozporządzeniu stanowią powtórzenie odpowiednich zapisów ww.
regulaminu.
Zgodnie z art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt rozporządzenia
z chwilą przekazania do uzgodnień z członkami Rady Ministrów zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Transportu,
Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych,
w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), w związku z tym nie podlega notyfikacji.
Projektowana regulacja jest zgodna z przepisami prawa Unii Europejskiej.



























5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt będzie oddziaływał na rynek transportu drogowego:
1) przedsiębiorców wykonujących transport drogowy osób lub rzeczy oraz osoby, które będą
miały zamiar podjąć taką działalność gospodarczą,
2) osoby, które będą ubiegały się o pracę w charakterze osoby zarządzającej transportem
w przedsiębiorstwie transportowym,
3) jednostkę certyfikującą kompetencje zawodowe przewoźników.

2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym z następującymi
organizacjami:
1) Instytut Transportu Samochodowego,
2) Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji,
3) Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych,
4) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego,
5) Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Samochodowego,
6) Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wypływu na budżet państwa, jak również na
budżety jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny

Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.













12/09/BS

6
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ] . 30 ... 32

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: