Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 809
- Data wpłynięcia: 2012-10-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2012-12-07
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1456
809
13) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121,
poz. 1264 i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r. Nr 104, poz. 708
i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 559, z 2008 r. Nr 208, poz. 1308, z 2009 r. Nr 24, poz. 145, Nr 79,
poz. 669, Nr 95, poz. 785 i Nr 161, poz. 1278, z 2010 r. Nr 27, poz. 141, Nr 36, poz. 204, Nr 113,
poz. 745 i Nr 167, poz. 1130 oraz z 2012 r. poz. 664.
14) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 121,
poz. 1264 i Nr 191, poz. 1954, z 2005 r. Nr 10, poz. 65, Nr 90, poz. 757 i Nr 130, poz. 1085, z 2006 r.
Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 66, poz. 402 i 409 i Nr 220, poz. 1410,
z 2009 r. Nr 24, poz. 145 i Nr 95, poz. 786, z 2010 r. Nr 113, poz. 745, z 2011 r. Nr 205, poz. 1203
oraz z 2012 r. poz. 637 i 664.
15) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 127, poz. 857 oraz z 2011 r.
Nr 106, poz. 622 i Nr 134, poz. 779.
16) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887, Nr 174,
poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092 oraz z 2012 r. poz. 742.
17) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45,
poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r.
Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112,
Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 62,
poz. 504, Nr 72, poz. 619, Nr 79, poz. 666, Nr 157, poz. 1241 i Nr 161, poz. 1277.
10/33rch
35
UZASADNIENIE
W celu zapewnienia stabilności finansów publicznych niezbędne jest podjęcie kroków
umożliwiających zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego w Polsce, który niesie
za sobą ryzyko przekroczenia drugiego progu ostrożnościowego (55%).
W tym celu, poza zastosowaniem przy tworzeniu projektu ustawy budżetowej na rok 2013
tzw. dyscyplinującej reguły wydatkowej, niezbędne jest podjęcie szeregu działań, których
efekty nie pozwolą przekroczyć poziomu deficytu budżetowego państwa określonego
w projekcie ustawy budżetowej na rok 2013 oraz przyczynią się do nieprzekroczenia
kolejnego progu ostrożnościowego relacji długu publicznego do PKB.
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy
budżetowej jest ściśle związany z rządowym projektem ustawy budżetowej na rok 2013.
Regulacje przedmiotowego projektu ustawy, które w skrócie można określić mianem „ustawy
okołobudżetowej”, są działaniami komplementarnymi i dopełniającymi do przyjętego przez
Radę Ministrów w dniu 27 września 2012 r. projektu planu finansowego państwa na rok
2013.
Przedłożone propozycje zmian niektórych ustaw mają swoje odzwierciedlenie i wymierną
korelację w kwotach ujętych w projekcie budżetu państwa na przyszły rok.
I. Zmiany związane z niepowiększaniem świadczeń oraz wynagrodzeń
w sektorze finansów publicznych
(art. 1, art. 4, art. 5, art. 16 – 22, art. 28 i art. 29)
W projekcie ustawy proponuje się:
1) „zamrożenie” maksymalnych wynagrodzeń osób wymienionych w art. 2 ustawy z dnia
3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi
(Dz. U. Nr 26, poz. 306, z późn. zm.) – art. 5 projektu ustawy; projektowane przepisy
obejmują także członków organów nadzorczych w agencjach państwowych, w tym:
w agencjach wykonawczych; dotychczas do tych osób nie miały zastosowania
przedmiotowe przepisy, dlatego też, w celu zachowania w 2013 r. tym osobom
wynagrodzeń na poziomie roku 2012 zastosowano relacjonowanie maksymalnej
wysokości wynagrodzenia miesięcznego do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia
w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku
poprzedniego, tj. z 2011 r.,
2) „zamrożenie” na poziomie roku 2012 wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych
sektora finansów publicznych – art. 4, art. 16, art. 17, art. 20, art. 21 i art. 22 projektu
ustawy,
3) „zamrożenie” na poziomie roku 2012 wynagrodzeń bezosobowych w jednostkach
i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych – art. 18, art. 19, art. 22 projektu
ustawy oraz
4) „zamrożenie” na poziomie obowiązującym w roku 2012 funduszu świadczeń socjalnych –
art. 1, art. 28 i art. 29 projektu ustawy; w przypadku zakładowego funduszu świadczeń
socjalnych podstawą będzie kwota w wysokości 2 917,14 zł.
Proponowane zwiększenie wielkości wynagrodzeń osobowych w części 08 – Rzecznik Praw
Obywatelskich o 667 tys. zł (art. 16 ust. 4 pkt 1 lit. a) związane jest z realizacją zadań
nałożonych na RPO, w tym zadań wynikających z Konwencji ONZ o Prawach Osób
Niepełnosprawnych.
Z kolei przekazany przez Radę Ministrów do Sejmu RP w dniu 5 września 2012 r. projekt
ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji implementujący dyrektywę Parlamentu
Europejskiego i Rady 2010/13/UE z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie koordynacji niektórych
przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich,
dotyczących wykonywania telewizyjnej działalności transmisyjnej (dyrektywa
o audiowizualnych usługach medialnych), nakłada na Krajową Radę Radiofonii i Telewizji
obowiązek prowadzenia badań rynku audiowizualnych usług medialnych na żądanie oraz do
monitorowania zgodności świadczonych usług z ustawą. W celu prawidłowej realizacji
powierzonych nowych zadań niezbędne będzie zatrudnienie dodatkowych osób i związany
z tym wzrost wynagrodzeń w części 09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Zgodnie
z art. 3 ust. 1 projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji w latach 2013 – 2022
maksymalny limit wydatków na wynagrodzenia w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji
wraz z opłaconymi przez pracodawcę składkami na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy
z tytułu realizacji zadań wynikających z ustawy, wynosi 5 804 000 zł, w tym w roku
2013 – 539 000 zł (art. 16 ust. 4 pkt 1 lit. b).
Proponowane zwiększenie wielkości wynagrodzeń osobowych w części 11 – Krajowe Biuro
Wyborcze (art. 16 ust. 4 pkt 1 lit. c) o 174 tys. zł związane jest z realizacją obowiązku
pomocy partiom politycznym i komitetom wyborczym w przestrzeganiu regulacji w zakresie
finansowania.
Proponowane zwiększenie wielkości wynagrodzeń osobowych w części 14 – Rzecznik Praw
Dziecka o 192 tys. zł (art. 16 ust. 4 pkt 1 lit. d) związane jest ze wzmocnieniem kompetencji
2
Rzecznika wynikających z nowelizacji ustawy o Rzeczniku Praw Dziecka.
Proponowane wyłączenie z „zamrożenia” wynagrodzeń pracowników Muzeum Auschwitz –
Birkenau w Oświęcimiu w części finansowanej z dochodów uzyskanych z inwestowania
Kapitału Wieczystego Fundacji Auschwitz – Birkenau oraz wynagrodzeń pracowników
Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku w części finansowanej ze środków Fundacji
Rodziny Józefa Piłsudskiego ma na celu umożliwienie realizacji projektów wdrażanych przez
te instytucje przy wykorzystaniu środków z innych źródeł niż dotacja podmiotowa z budżetu
państwa (art. 16 ust. 4 pkt 2).
Wynikający z ustawy budżetowej na rok 2013 limit wydatków na wynagrodzenia
i wynagrodzenia bezosobowe finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii
Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych może zostać zwiększony w toku wykonywania
budżetu oraz realizacji planów finansowych na 2013 r. o środki w całości finansowane lub
refundowane z ww. źródeł, a w przypadku współfinansowania jedynie wówczas, gdy te
zwiększane wynagrodzenia są co najmniej w 70% finansowane lub refundowane ze środków
Unii Europejskiej lub zagranicznych. W przypadku innej struktury współfinansowania
krajowego takie przekroczenie będzie możliwe w drodze rozporządzenia Ministra Finansów
(art. 17).
Wyłączenie instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk z katalogu jednostek sektora
finansów publicznych objętych propozycją ograniczenia w 2013 r. wysokości wynagrodzeń
do poziomu roku poprzedniego, związane jest ze specyfiką finansowania jednostek
naukowych. Instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, oprócz dotacji na finansowanie
działalności statutowej, której wysokość uzależniona jest od kategorii przyznanej danej
jednostce, otrzymują uzyskane w trybie konkursowym granty na realizację projektów
badawczych. Wielkość środków finansowych przyznawanych poszczególnym jednostkom
zależna jest zatem od aktywności naukowej. W tej sytuacji „zamrożenie” wysokości
wynagrodzeń w instytutach naukowych Polskiej Akademii Nauk mogłoby
w efekcie spowodować, iż jednostki te nie byłyby zainteresowane rozwijaniem działalności
naukowej poprzez realizację projektów badawczych.
Zmiana wielkości wynagrodzeń bezosobowych w części 28 – Nauka o 1 490 tys. zł jest
następstwem powołania przez ministra właściwego do spraw nauki organów opiniodawczo-
-doradczych oraz 29 zespołów specjalistycznych, interdyscyplinarnych i doradczych. Wzrost
liczby oraz zakresu tematycznego składanych wniosków implikowało potrzebę zwiększenia
składu osobowego już funkcjonujących, jak i powołania nowych zespołów oraz ilości
odbywanych posiedzeń. Powyższe skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na
3
wynagrodzenie ekspertów wchodzących w skład przedmiotowych zespołów (art. 18 ust. 4
pkt 1).
Zwiększenie wynagrodzeń bezosobowych w części 38 – Szkolnictwo wyższe o 926 tys. zł jest
konsekwencją nowelizacji ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572) oraz ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych
i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595,
z późn. zm.), w wyniku których powołano nowe organy: Radę Główną Nauki i Szkolnictwa
Wyższego oraz Rzecznika Praw Absolwenta. Ponadto środki te zostaną przeznaczone na
funkcjonowanie zespołów oceniających wnioski o stypendium ministra za wybitne
osiągnięcia dla studentów i doktorantów, o nagrody za wybitne osiągnięcia naukowe oraz za
osiągnięcia w opiece naukowej i dydaktycznej (potencjalny krąg wnioskodawców – 5%
najlepszych studentów i doktorantów) oraz na opracowanie oceny programów naprawczych
uczelni publicznych (art. 18 ust. 4 pkt 2).
Zwiększenie wynagrodzeń bezosobowych w budżecie części 46 – Zdrowie o 881 tys. zł ma
na celu zapewnienie niezakłóconego działania Komisji Ekonomicznej, powołanej przy
Ministrze Zdrowia z dniem 13 października 2011 r. na podstawie art. 17 ustawy z dnia
12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.). Komisja
Ekonomiczna jest nowym podmiotem realizującym istotne z punktu widzenia finansów
publicznych zadania, takie jak: prowadzenie negocjacji z wnioskodawcą w zakresie ustalenia
urzędowej ceny zbytu, poziomu odpłatności, wskazań, w których lek, środek spożywczy
specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrób medyczny ma być refundowany, jak też
w zakresie monitorowania realizacji całkowitego budżetu na refundację oraz prowadzenia
działań mających na celu racjonalizację wydatków związanych z refundacją leków, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobów medycznych (art. 18 ust. 4
pkt 3).
Zwiększenie wynagrodzeń bezosobowych w części 85/16 – Województwo opolskie o kwotę
27 tys. zł związane jest z realizacją przejętych przez Opolski Urząd Wojewódzki zadań
w zakresie przeprowadzenia egzaminów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy
(art. 18 ust. 4 pkt 4).
Proponowane zwiększenie wynagrodzeń bezosobowych jest uzasadnione tym, że ww. zadania
(w części 28, 38, 46 i 85/16) mają charakter ciągły, a nie epizodyczny. Realizacja tych zadań
rozpoczęła się już w 2012 r., co wymagało odpowiednich zmian (przesunięć) w tych
częściach.
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
809
› Pobierz plik