eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów

projekt dotyczy zmniejszenia liczby zawodów regulowanych w Polsce przez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów (np. certyfikatów, licencji). Projekt zakłada objęcie deregulacją 50 zawodów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 806
  • Data wpłynięcia: 2012-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2013-06-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 829

806-cz-I

unikać potencjalnych niebezpieczeństw, z których osoby bez
odpowiedniego przeszkolenia często nie zdają sobie nawet
sprawy.
173 PTTK
Oddział w
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji z uwagi na:
Poziom jakości usług można
Rzeszowie
obniżenie prestiżu wykonywanego przez nas zawodu,
kształtować poprzez zatrudnianie
troskę o jakość usług przewodnickich.
przez biura podróży osób, które
Interes społeczny wymaga, aby przewodnik znał się na swoim
ukończyły szkolenia lub
rzemiośle i dawał rękojmię należytego wykonywania zawodu.
selekcjonowanie najlepszych
w przypadku przewodników turystycznych nie istnieje zjawisko
usługodawców.
korporacji zawodowej. Każdy, kto podejmie trud zdobycia
wiedzy niezbędnej do ukończenia kursu i zdania egzaminu,
może zostać przewodnikiem i pracować w tym zawodzie.
Stowarzyszenia i Towarzystwa, do których należymy, w żaden
sposób nie ograniczają dostępu do rynku pracy osobom
niezrzeszonym.
174 PTTK,
Oddział
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Istniejącym dotąd utrudnieniem w
Krakowski im. ks.
nie istnieją w Polsce żadne korporacje przewodnickie ani
dostępie do zawodu były egzaminy
Karola Wojtyły,
mityczne organizacje tego typu, do których przynależność jest
państwowe. W związku z
Koło
obowiązkowa, które ograniczają lub wręcz uniemożliwiają
powyższym całkowicie rezygnuje
Przewodników
napływ nowych adeptów do działalności przewodnika. Bo
się z obowiązkowych egzaminów na
Miejskich Nr 31
przewodnictwo to nie tylko zawód jak np. szewc, kierowca czy
rzecz pozostawienia obowiązku
urzędnik.
ukończenia odpowiednich szkoleń
To przede wszystkim pewien rodzaj misji, pasji oraz działalności dla przewodników turystycznych,
pedagogicznej,. Przewodnikiem może zostać każdy, kto po
realizowanych w oparciu o uchwały
odbyciu odpowiedniego szkolenia zda egzamin państwowy i
jednostek samorządu terytorialnego.
uzyska licencję. Tu decyduje wyłącznie wiedza oraz osobowość
kandydata i nie ma ograniczeń ilościowych w liczbie
przyznawanych licencji.
175

Jednak egzamin państwowy należy zdecydowanie pozostawić,
Uwaga nieuwzględniona, niezgodna
gdyż jest on gwarantem jakości oferowanych później usług.
z założeniami deregulacji.
176


Zamiar deregulacji przewodnictwa uderzy finansowo w wiele
Poziom jakości usług można
środowisk oraz w państwo. Masowy wysyp samozwańczych
kształtować poprzez zatrudnianie

207
przewodników spowoduje początkowo, że stawki za
przez biura podróży osób, które
oprowadzanie spadną, wielu przewodników prowadzących
ukończyły szkolenia lub
własną ' działalność gospodarczą będzie zmuszonych do jej
selekcjonowanie najlepszych
zaprzestania i do budżetu przestaną wpływać ich podatki.
usługodawców.
Również osoby bez licencji, które otworzą własną działalność
przewodnicką szybko przekonają się, że popyt na ich
niekompetencję jest znikomy i nastąpi sytuacja jak wyżej.
Muzea i obiekty sakralne obronią się przed napływem takich
oprowadzaczy w ten sposób, że nie będą wpuszczać osób bez
licencji. Spowoduje to dla turystów dodatkowe koszty, co
niejednokrotnie zakończy się rezygnacją ze zwiedzania tych
miejsc.
177


Zlikwidowany zostanie dobrze działający system szkolenia i
Uwaga nieuwzględniona
doskonalenia kadr przewodnickich, upadną tysiące firm,
najczęściej jednoosobowych i zamiast likwidacji bezrobocia
pojawią się nowi ludzie bez pracy, często też z uwagi na wiek
bez możliwości przekwalifikowania się.
178 PTTK
Oddział
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Uwaga nieuwzględniona
Gdański
Istota współczesnego zawodu przewodnika turystycznego w
Polsce opiera się na trzech podstawowych zadaniach: na
rzetelnym przekazie informacyjnym i faktograficznym, na
promocji miejsca i regionu oraz na interpretacji polskiego
dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i tradycji narodowych.
Wolny rynek, istniejący w naszym kraju, nie zweryfikuje
podczas pracy przewodników ich umiejętności, ponieważ turysta
ma z nim jednorazowy kontakt i najczęściej nie przekazuje
informacji zwrotnej, dotyczącej jakości jego pracy, której nie
może zweryfikować zanim z niej nie skorzysta. Jednocześnie,
jak wskazuje praktyka dużą część organizatorów turystyki
będzie interesowała przede wszystkim niska, tak zwana
"konkurencyjna" cena i jak najniższe koszty, a zatrudnieniu
przewodnika będzie generalnie decydowała właśnie cena, a nie

208
jakość jego usług.
Obecna sytuacja prawna nie zabrania nikomu w Polsce
nabywania uprawnień przewodnika czy pilota. Jednocześnie, nie
ma też obowiązku przynależności przewodnika do jakiejkolwiek
organizacji, stowarzyszeń, korporacji przewodnickich (których
w Polsce nie ma!), a wielu przewodników prowadzi samodzielne
firmy, budujące polski rynek pracy.
Deregulacja, planowana w takim kształcie, nie daje żadnej
gwarancji na połączenie ceny i jakości usług przewodnickich,
niszczy wypracowywany przez ostatnie lata system kształcenia i
tworzenia polskiej kadry przewodnickiej, obarczając ryzykiem
planowanego eksperymentu wykwalifikowaną, profesjonalną
kadrę przewodnicką, a ostatecznie krajowych i zagranicznych
turystów.
179 Prezydent
Miasta
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Poziom jakości usług można
Krakowa
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym przewodnicy
kształtować poprzez zatrudnianie
miejscy oprowadzający turystów po Krakowie muszą posiadać
przez biura podróży osób, które
licencję. Nie tworzą oni jednak korporacji, bowiem
ukończyły szkolenia lub
obowiązujące przepisy nie określają limitu działających na
selekcjonowanie najlepszych
rynku przewodników turystycznych. Każda osoba ubiegająca się usługodawców.
o prawo wykonywania zawodu przewodnika musi jedynie zdać

egzamin potwierdzający jej kwalifikacje.
Deregulacja nie musi się wiązać z
Nie sposób przecenić znaczenia Krakowa jako centrum
pogorszeniem wizerunku, o ile
kulturowego w naszym kraju. Ta sytuacja wymaga, by osoby
zostanie dokonana selekcja
wykonujące profesję przewodnika miejskiego potrafiły nie tylko rzetelnych usługodawców przez
przekazać turystom i gościom szeroko pojętą wiedzę o mieście,
zleceniodawców (biura podróży,
ale także umiały z szacunkiem odnieść się do zagadnień
turyści).
związanych z pochodzeniem, kulturą czy religią, których ślady
w Małopolsce odkrywają m.in. turyści zagraniczni. W
szczególny sposób dotyczy to problemu Holokaustu. Właściwe i
kompetentne wykonywanie zawodu przewodnika ma również
bezpośrednie odniesienie do pielęgnowania narodowych

209
wartości oraz tradycji i przyczynia się do budowania dobrego
wizerunku Polski na zewnątrz. Sprostać temu mogą tylko
miejscy przewodnicy, posiadający licencję potwierdzającą
profesjonalnie przygotowanie .i odpowiednie predyspozycje.
Urząd Miasta Krakowa od lat dokłada starali, aby profesjonalne
przygotowanie przewodników miejskich nie budziło zastrzeżeń i
gwarantowało turystom obsługę na najwyższym poziomie.
Uważam, że istniejące obecnie regulacje prawne w tym zakresie
w pełni umożliwiają realizację powyższych celów; Przewidziane
w projekcie ustawy rozwiązania doprowadzą do wzrostu liczby
osób przypadkowych, które zechcą pełnić zawód przewodnika
turystycznego bez wystarczającej wiedzy i predyspozycji, w tym
osób spoza Krakowa, a nawet spoza Polski. Wpłynie to,
oczywiście, na spadek dochodów miasta z turystyki. W
konsekwencji zgoda na wykonywanie tej profesji przez osoby
nieposiadające wymaganych kwalifikacji może wywołać
negatywne następstwa dla branży turystycznej, a także szkodzić
wizerunkowi Polski.
180 Porozumienie
ogólna
Negatywna opinia wobec deregulacji.
Uwaga nieuwzględniona
Stowarzyszeń
Uważamy, że poprzez dopuszczenie do wykonywania tego
Przewodnickich w
zawodu osób postronnych, nieposiadających odpowiedniej
Krakowie
wiedzy, doświadczenia i kwalifikacji, turyści zostaną

pozbawieni fachowej informacji i narażeni na straty zarówno
moralne, jak i finansowe.
Deregulacja zawodu przewodnika turystycznego i działalności
pilota wycieczek w rezultacie może wyrządzić więcej szkód niż
korzyści zarówno dla państwa, osób wykonujących te zawody
jak również dla turystów. Zniesienie obowiązku szkoleń i
egzaminów bowiem
1. Nie spowoduje wzrostu liczby miejsc pracy,
2. Nie spowoduje spadku cen,
3. Spowoduje wzrost szarej strefy.

210
4. Spowoduje obniżenie jakości usług.
5. Spowoduje szerzenie się negatywnych stereotypów o Polsce i
zdegraduje wizerunek Polski jako celu podróży turystycznych.
6. Spowoduje wzrost niezadowolenia z usług turystycznych
oferowanych w naszym kraju, a co za tym idzie wzrost ilości
skarg kierowanych do organizacji konsumenckich czy sądów.
7. Spowoduje spadek zainteresowania usługą przewodnicką w
ogóle, a w rezultacie obniżenie dochodów z turystyki i
zmniejszenie się ilości miejsc pracy również na skutek
zaprzestania działalności instytucji szkolących pilotów i
przewodników.
8. Spowoduje wzrost kosztów zwiedzania ze względu na
obowiązek wynajmowania dodatkowo przewodników
muzealnych, po obiektach, rezerwatach przyrody, parkach
narodowych itp. a w rezultacie spadek liczby odwiedzających te
miejsca.

6. Uważamy za kontrowersyjne niektóre zapisy w projekcie
ustawy deregulacyjnej. Należą do nich między innymi:
181
Art. 10 pkt
"Przewodnicy turystyczni mogą oprowadzać obsługiwane
Uwaga nieuwzględniona.
14
wycieczki po muzeach, wystawach i zabytkach, jeżeli zadania
(art. 33 ust.
tego nie wykonuje uprawniony etatowy pracownik". Takie
1 u.u.t)
rozumienie funkcji przewodnika muzealnego może, naszym
zdaniem, doprowadzić do wzrostu cen zwiedzania muzeów i
nadmiernego etatyzmu - sytuacji, w której muzea, w obawie
przed przekazywaniem nieścisłych informacji przez
niewykwalifikowane osoby, będą musiały zatrudniać etatowych
przewodników. W chwili obecnej jest to niepotrzebne, ponieważ
kursy dla kandydatów na przewodników turystycznych
zakładają wizyty szkoleniowe w muzeach, gdzie przyszli
przewodnicy zapoznają się z ekspozycją, poznają zasad
bezpieczeństwa stosowane w muzeach, a często zdają również

211
strony : 1 ... 60 ... 100 ... 105 . [ 106 ] . 107 ... 120 ... 140

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: