Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
Rządowy projekt ustawy o środkach ochrony roślin
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 740
- Data wpłynięcia: 2012-09-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o środkach ochrony roślin
- data uchwalenia: 2013-03-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 455
740-cz-II
8. Numer partii
.....................................................................................................................................
.....
9. Wielkość próbki
....................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................
(wskazać z jakiego opakowania pobrano próbkę i o jakiej wielkości, wypełnić w przypadku
pobrania próbki z opakowania)
10. Imię, nazwisko, stanowisko służbowe osób/y pobierającej
próbkę............................................. ........
……………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………….
11. Przyczyna pobrania
próbki....................................................................................................................
(należy wybrać jeden z rodzajów urzędowej kontroli: rutynowa,
interwencyjna)
12. Laboratorium wykonujące
badanie....................................................................................................
UWAGI:.............................................................................................................................
...........................
...........................................................................................................................................
...........................
Podpis i pieczęć przedsiębiorcy/podmiotu, u Podpis i pieczęć osoby/osób pobierających
którego pobrano próbkę
próbkę
…………………………………………………
………
…………………………………………………
…….
4
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie jest wydawane na podstawie upoważnienia
zawartego w art. 95 ust. 4 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U.
z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa:
1) sposób pobierania próbek środków ochrony roślin do badań ich składu lub
właściwości fizycznych lub właściwości chemicznych,
2) wzór protokołu pobrania próbek środków ochrony roślin,
3) sposób zabezpieczenia próbek środków ochrony roślin,
4) sposób postępowania z próbkami pobranymi do badań laboratoryjnych
oraz pozostałościami po tych próbkach.
Wydanie projektowanego rozporządzenia ma na celu realizację obowiązków
państwa członkowskiego Uni Europejskiej, wynikających z art. 68 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r.
dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego
dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str.1),
dotyczącego monitorowania i kontroli realizacji przepisów tego rozporządzenia przez
podmioty objęte zakresem jego regulacji.
Zgodnie z art. 68 rozporządzenia nr 1107/2009 „państwa członkowskie
przeprowadzają urzędowe kontrole w celu zapewnienia zgodności z niniejszym
rozporządzeniem”.
Określenie zasad pobierania próbek środków ochrony roślin do badań jest
jednym z elementów systemu kontroli jakości wprowadzonych do obrotu środków
ochrony roślin. Badanie składu, jak również właściwości fizycznych lub chemicznych
środka ochrony roślin pozwala na stwierdzenie czy środki te są wprowadzane do
obrotu zgodnie z zezwoleniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub, czy badane
preparaty nie imitują środków ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie opiera się na zasadach pobierania próbek
środków ochrony roślin stosowanych dotychczas przez Państwową Inspekcję
Ochrony Roślin i Nasiennictwa, w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Ochrony
Roślin i Nasiennictwa, wydane na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin.
5
Projektowane rozporządzenie ma na celu realizację obowiązków państwa
członkowskiego Uni Europejskiej, wynikających z art. 68 rozporządzenia
nr 1107/2009 i w związku z powyższym jego projekt nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uni Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
– Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa,
– podmioty prowadzące obrót środkami ochrony roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na dochody i wydatki budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji z zainteresowanymi
organizacjami społeczno-zawodowymi, między innymi z: Federacją Branżowych
Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców, Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Izbą Gospodarczą Handlowców, Przetwórców Zbóż
i Producentów Pasz, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajowym Związkiem
Plantatorów Buraka Cukrowego, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, Krajową
Radą Spółdzielczą, Krajowym Związkiem Plantatorów Roślin Okopowych, Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowym Związkiem
Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Polskim
7
Stowarzyszeniem Ochrony Roślin, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa
w Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniem Producentów Środków Ochrony
Roślin, Polską Izbą Nasienną, Radą Gospodarki Żywnościowej, Stowarzyszeniem
Konsumentów Polskich, Polskim Związkiem Ogrodniczym, Federacją Konsumentów,
Polskim Towarzystwem Fitopatologicznym, Związkiem Zawodowym Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni” oraz Związkiem
Zawodowym Rolników „Ojczyzna”, Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku,
Business Centre Club, Związkiem Rzemiosła Polskiego, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacją Pracodawców Polskich,
Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”.
22/08/KC
8
.....................................................................................................................................
.....
9. Wielkość próbki
....................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................
(wskazać z jakiego opakowania pobrano próbkę i o jakiej wielkości, wypełnić w przypadku
pobrania próbki z opakowania)
10. Imię, nazwisko, stanowisko służbowe osób/y pobierającej
próbkę............................................. ........
……………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………….
11. Przyczyna pobrania
próbki....................................................................................................................
(należy wybrać jeden z rodzajów urzędowej kontroli: rutynowa,
interwencyjna)
12. Laboratorium wykonujące
badanie....................................................................................................
UWAGI:.............................................................................................................................
...........................
...........................................................................................................................................
...........................
Podpis i pieczęć przedsiębiorcy/podmiotu, u Podpis i pieczęć osoby/osób pobierających
którego pobrano próbkę
próbkę
…………………………………………………
………
…………………………………………………
…….
4
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie jest wydawane na podstawie upoważnienia
zawartego w art. 95 ust. 4 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U.
z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie określa:
1) sposób pobierania próbek środków ochrony roślin do badań ich składu lub
właściwości fizycznych lub właściwości chemicznych,
2) wzór protokołu pobrania próbek środków ochrony roślin,
3) sposób zabezpieczenia próbek środków ochrony roślin,
4) sposób postępowania z próbkami pobranymi do badań laboratoryjnych
oraz pozostałościami po tych próbkach.
Wydanie projektowanego rozporządzenia ma na celu realizację obowiązków
państwa członkowskiego Uni Europejskiej, wynikających z art. 68 rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r.
dotyczącego wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylającego
dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG (Dz. Urz. UE L 309 z 24.11.2009, str.1),
dotyczącego monitorowania i kontroli realizacji przepisów tego rozporządzenia przez
podmioty objęte zakresem jego regulacji.
Zgodnie z art. 68 rozporządzenia nr 1107/2009 „państwa członkowskie
przeprowadzają urzędowe kontrole w celu zapewnienia zgodności z niniejszym
rozporządzeniem”.
Określenie zasad pobierania próbek środków ochrony roślin do badań jest
jednym z elementów systemu kontroli jakości wprowadzonych do obrotu środków
ochrony roślin. Badanie składu, jak również właściwości fizycznych lub chemicznych
środka ochrony roślin pozwala na stwierdzenie czy środki te są wprowadzane do
obrotu zgodnie z zezwoleniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi lub, czy badane
preparaty nie imitują środków ochrony roślin.
Projektowane rozporządzenie opiera się na zasadach pobierania próbek
środków ochrony roślin stosowanych dotychczas przez Państwową Inspekcję
Ochrony Roślin i Nasiennictwa, w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Ochrony
Roślin i Nasiennictwa, wydane na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia
2003 r. o ochronie roślin.
5
Projektowane rozporządzenie ma na celu realizację obowiązków państwa
członkowskiego Uni Europejskiej, wynikających z art. 68 rozporządzenia
nr 1107/2009 i w związku z powyższym jego projekt nie podlega procedurze
notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Uni Europejskiej.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty objęte projektowanym rozporządzeniem
– Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa,
– podmioty prowadzące obrót środkami ochrony roślin.
2. Wpływ projektowanego rozporządzenia na dochody i wydatki budżetu
państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
rynek pracy.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
5. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionalny.
6. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji z zainteresowanymi
organizacjami społeczno-zawodowymi, między innymi z: Federacją Branżowych
Związków Producentów Rolnych, Federacją Związków Pracodawców, Dzierżawców
i Właścicieli Rolnych, Izbą Gospodarczą Handlowców, Przetwórców Zbóż
i Producentów Pasz, Krajową Radą Izb Rolniczych, Krajowym Związkiem
Plantatorów Buraka Cukrowego, Komisją Krajową NSZZ „Solidarność”, Krajową
Radą Spółdzielczą, Krajowym Związkiem Plantatorów Roślin Okopowych, Krajowym
Związkiem Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowym Związkiem
Rewizyjnym Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych, Niezależnym Samorządnym
Związkiem Zawodowym Rolników Indywidualnych „Solidarność”, Ogólnopolskim
Porozumieniem Związków Zawodowych Rolników i Organizacji Rolniczych, Polskim
7
Stowarzyszeniem Ochrony Roślin, Związkiem Zawodowym Pracowników Rolnictwa
w Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniem Producentów Środków Ochrony
Roślin, Polską Izbą Nasienną, Radą Gospodarki Żywnościowej, Stowarzyszeniem
Konsumentów Polskich, Polskim Związkiem Ogrodniczym, Federacją Konsumentów,
Polskim Towarzystwem Fitopatologicznym, Związkiem Zawodowym Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Związkiem Zawodowym Rolnictwa „Samoobrona”,
Związkiem Zawodowym Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni” oraz Związkiem
Zawodowym Rolników „Ojczyzna”, Krajowym Zrzeszeniem Producentów Rzepaku,
Business Centre Club, Związkiem Rzemiosła Polskiego, Polską Konfederacją
Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacją Pracodawców Polskich,
Związkiem Zawodowym Wsi i Rolnictwa „Solidarność Wiejska”.
22/08/KC
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
740-cz-II
› Pobierz plik
-
740-cz-I
› Pobierz plik