eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę

projekt dotyczy likwidacji przepisu ograniczającego wysokość wynagrodzenia dla osób po raz pierwszy wchodzących na rynek pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 510
  • Data wpłynięcia: 2012-04-27
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

510

stanowią ponad połowę ludzi bez pracy: lubelskie – 57 proc., małopolskie – 56 proc.,
świętokrzyskie 54 proc.
Według danych Eurostatu 62 procent pracujących młodych ludzi poniżej 25.
roku życia zatrudnionych jest na czasowe umowy o pracę, które nie zapewniają
poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia. Z badań przeprowadzonych przez Szkolę
Główną Handlową i firmę Deloitte Polska wynika, że 59 procent studentów i
absolwentów czołowych polskich uczelni zadeklarowało gotowość przeprowadzenia
się za granicę ze względu na ciekawą ofertę pracy.

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w opracowanej w 2011 r.„Informacji o
rozmiarach i kierunkach emigracji z Polski w latach 2004 – 2010”, ‘szacuje się, że w
końcu 2010 roku poza granicami Polski przebywało czasowo około 1990 tys.
mieszkańców naszego kraju, tj. o 120 tys. więcej niż w 2009 roku (około 1870 tys.).
Wydaje się jednak, że wyniki szacunku za 2009 r. zostały zaniżone. W Europie w
2010 r. przebywało 1690 tys. osób (w 2009 roku – około 1635 tys.). przy czym
zdecydowana większość – około 1615 tys. – emigrantów z Polski przebywała w
krajach członkowskich UE. Liczba ta zwiększyła się o 45 tys. w stosunku do 2009
roku. Spośród 4 krajów UE, nadal najwięcej osób przebywało w Wielkiej Brytanii
(560 tys.), Niemczech (455 tys.), Irlandii (125 tys.) oraz Niderlandach (108 tys.) W
2010 r. dla kilku krajów z obszaru UE odnotowano wzrost liczby Polaków, co
oznacza, że liczba wyjazdów do tych krajów przewyższyła liczbę powrotów.
Wyhamowanie powrotów było spowodowane prawdopodobnie faktem zmniejszenia
się potencjalnego zasobu osób, które nie osiągnęły w kraju wyjazdu stabilizacji
zawodowej oraz zadowalającego poziomu życia i zdecydowały się wracać do Polski.
Polacy, którzy mają ustabilizowaną sytuację ekonomiczną w kraju goszczącym,
zdecydowali się na pozostanie w nim. Z drugiej strony wiele osób – głównie młodych
– w dalszym ciągu widzi szanse na poprawę swojej sytuacji życiowej za granicą i
podejmuje decyzję o wyjeździe z kraju. Część osób wyjeżdża w celu połączenia się z
członkami rodziny, którzy wyjechali kilka lat wcześniej i najczęściej nabyli prawa do
pobytu, mają pracę i szerszy dostęp do świadczeń społecznych.
Tym samym, co potwierdzają dane statystyczne przepis ustawy
różnicujący zarobki pracowników w zależności od stażu pracy nie spełnia
oczekiwanego przez ustawodawcę celu, jakim jest skuteczna walka z bezrobociem
albowiem 10 lat obowiązywania ustawy nie spowodowało zmniejszenia zjawiska
bezrobocia wśród młodzieży.
Dodatkowo, co należy podkreślić znalezienie pracy, w której wynagrodzenie
pracownika, ustalane będzie zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą i wyniesie 1200
zł za pracę dla osób wchodzących na rynek pracy, jeśli nie zostanie zniesiony wpłynie
na kolejne emigracje młodych ludzi poszukujących pracy mogącej zapewnić
pracownikom oraz ich rodzinom odpowiedni (przyzwoity) poziom życia. Niniejsza
nowelizacja ma na celu z jednej strony wyrównanie szans osób młodych
rozpoczynających pierwszą pracę oraz zmniejszenie fali emigracji młodych Polaków.

Ponadto informujemy, iż projektowana regulacja rodzi pozytywne skutki
społeczno-gospodarcze. Projekt jest zgodny z przepisami prawa europejskiego i nie
powoduje kosztów dla budżetu państwa.


Warszawa, 8 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1117/12



Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Elżbieta Rafalska)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32)
sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy

Projekt przewiduje zmianę artykułu 6 ustawy z dnia 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, ze
zmianami), ustanawiającego zasadę, zgodnie z którą wysokość wynagrodzenia
pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie
może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zmiana dotyczy
uchylenia, przewidzianego w ustępie 2 tego przepisu, wyjątku od zasady,
przewidującego że wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego
pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od
dnia ogłoszenia.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.
4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla

































2

Warszawa, 8 maja 2012 r.
BAS-WAPEiM-1118/12


Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu –
czy poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Elżbieta
Rafalska) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej


Projekt przewiduje zmianę artykułu 6 ustawy z dnia 10 października
2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, ze
zmianami), ustanawiającego zasadę, zgodnie z którą wysokość wynagrodzenia
pracownika zatrudnionego w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy nie
może być niższa od wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zmiana dotyczy
uchylenia, przewidzianego w ustępie 2 tego przepisu, wyjątku od zasady,
przewidującego że wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego
pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę.
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę
nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.


Szef Kancelarii Sejmu


Lech Czapla


strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: