eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

Rządowy projekt ustawy o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 454
  • Data wpłynięcia: 2012-05-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich
  • data uchwalenia: 2012-08-31
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1068

454

odpowiednie strony, jeżeli strony te lub ich
Pożarna są obowiązane do udzielania Komisji niezbędnej pomocy przy
przedstawiciele posiadają siedzibę na terenie państwa
prowadzeniu czynności związanych z badaniem wypadku lub incydentu
członkowskiego;
morskiego.
i) zwrócenia się o pomoc do właściwych organów danych
państw, łącznie z inspektorami państwa bandery i
państwa portu, funkcjonariuszami straży przybrzeżnej,
pracownikami obsługi ruchu statków, zespołami
poszukiwawczymi i ratowniczymi, pilotami i innym
personelem portowym lub morskim.
5. Organ dochodzeniowy uzyskuje możliwość T 6,7
Art. 8. 7. Członek Komisji pozostaje w gotowości do podjęcia
niezwłocznego reagowania na powiadomienia o
czynności badawczych poza normalnymi godzinami pracy (dyżur
wypadkach oraz otrzymania środków koniecznych do
telefoniczny),
niezależnego pełnienia swojej funkcji. Jego inspektorzy
Art. 9. 1. Członek Komisji jest obowiązany do podjęcia czynności
mają przyznany status zapewniający im niezbędne
badawczych niezwłocznie, po powiadomieniu o konieczności
gwarancje niezależności.
przystąpienia do tych czynności.
Art. 12.
1. Obsługę administracyjną Komisji zapewnia minister
właściwy do spraw gospodarki morskiej.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej zapewnia z części
budżetu państwa, której jest dysponentem, środki na działanie Komisji i
jej obsługę, w szczególności na wynagrodzenia dla jej członków,
ekspertów biorących udział w pracach Komisji oraz na wyposażenie
techniczne, koszty szkolenia, publikacji materiałów Komisji,
prowadzenia strony internetowej, a także koszty przeprowadzanych na
zlecenie Komisji ekspertyz, badań i analiz

6. Organ dochodzeniowy może połączyć zadania, które N

wykonuje w ramach niniejszej dyrektywy, z pracą
dochodzeniową w sprawie zdarzeń innych niż wypadki
morskie, pod warunkiem, że takie dochodzenia nie
zagrażają jego niezależności.
Artykuł 9
Bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy 95/46/WE, T 18,19
Art. 32.1 W celu zapewnienia poufności prowadzonego badania w
Poufność
państwa członkowskie, działając w ramach swoich
sprawie wypadku lub incydentu morskiego uzyskane przez Komisję:

systemów prawnych zapewniają, aby niżej wymienione
1)
dowody z wysłuchania osób oraz inne dokumenty
zapisy nie były dostępne do innych celów niż
sporządzane lub otrzymane przez Komisję w trakcie badania
dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa, chyba że
wypadku lub incydentu morskiego,
właściwy organ w tym państwie członkowskim uzna, że
2)
zapisy ujawniające tożsamość osób wysłuchanych, w trakcie
nadrzędny interes publiczny uzasadnia ich ujawnienie:
badania wypadku lub incydentu morskiego,
a) wszystkie dowody z zeznań świadków oraz pozostałe
3)
informacje dotyczące osób, które uczestniczyły w wypadku
oświadczenia, wyjaśnienia i notatki sporządzone lub
lub incydencie morskim, mające charakter informacji
otrzymane przez organ dochodzeniowy w toku
szczególnie chronionych lub prywatnych, w tym informacji

16
prowadzenia dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa;
dotyczących stanu zdrowia
b) zapisy ujawniające tożsamość osób, które składały
- nie mogą być przekazane ani organom procesowym w postępowaniu
zeznania w ramach dochodzenia w sprawie
karnym, ani żadnym innym organom prowadzącym postępowanie
bezpieczeństwa;
mające na celu ustalenie odpowiedzialności lub winy.
c) informacje dotyczące osób, które uczestniczyły w
2. Udostępnienie dowodów, dokumentów, zapisów i informacji, o
wypadku lub incydencie morskim, mające charakter
których mowa w ust. 1, może być dokonane wyłącznie na potrzeby
informacji szczególnie chronionych lub prywatnych, w
postępowania przygotowawczego, sądowego lub sądowo-
tym informacje dotyczące ich zdrowia.
administracyjnego za zgodą sądu, jeżeli sąd uzna, że nadrzędny interes
publiczny uzasadnia ich ujawnienie. Właściwy do rozpoznania sprawy
jest Sąd Okręgowy w Gdańsku.
Art. 33. 1. Ekspertyzy wykonane przez Komisję lub ekspertów
biorących udział w pracach Komisji, w szczególności w oparciu o
dowody, dane techniczne statku, rejestratory VDR lub S-VDR, mogą
być udostępniane, na wniosek, izbie morskiej, sądowi, prokuratorowi
lub Policji, tym podmiotom w przypadku, gdy ich udostępnienie nie
będzie mogło mieć wpływu na ustalenie odpowiedzialności lub winy.
2. Ekspertyzy udostępniane są bez wynikających z nich opinii i
wniosków.
Artykuł 10
1. Państwa członkowskie, w ścisłej współpracy z T 8,9
Art. 14.1. Komisja bierze udział w pracach zespołu do spraw stałej
Ramy
Komisją, ustanawiają ramy stałej współpracy
współpracy powołanego rozporządzeniem wykonawczym Komisji
stałej
umożliwiające współpracę ich właściwych organów
(UE) nr 651/2011 z dnia 5 lipca 2011 r. przyjmującym reguły stałej
współprac
dochodzeniowych w stopniu koniecznym do realizacji
współpracy ustanowione przez państwa członkowskie we współpracy z
y
celu niniejszej dyrektywy.
Komisją Europejską zgodnie z art. 10 dyrektywy 2009/18/WE
2. Reguły stałej współpracy oraz wymagane dla niej
Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz. Urz. UE L 177 z 06.07.2011, str.
ustalenia organizacyjne przyjmuje się zgodnie z
18).
procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 19 ust. 2.
2.Komisja wyznacza członka Komisji, który będzie ją reprezentował w
3. W ramach stałej współpracy organy dochodzeniowe w
pracach zespołu do spraw współpracy.
państwach członkowskich uzgadniają w szczególności
3. Komisja biorąc udział w pracach zespołu do spraw współpracy
najlepsze formy współpracy w celu:
uzgadnia z organami powołanymi do prowadzenia badania wypadków i
a) umożliwienia organom dochodzeniowym
incydentów morskich innych państw członkowskich Unii Europejskiej
współużytkowanie instalacji, urządzeń i sprzętu do
najlepsze warunki współpracy w celu:
technicznego badania wraków i wyposażenia statku oraz
1) umożliwienia organom prowadzącym badania wspólnego
innych obiektów mających znaczenie dla dochodzenia w
korzystania z instalacji, urządzeń i sprzętu do technicznego
sprawie bezpieczeństwa, łącznie z pozyskaniem i oceną
badania wraków i wyposażenia statku oraz innych obiektów
informacji pochodzących z VDR i innych urządzeń
mających znaczenie dla prowadzonego badania, łącznie z
elektronicznych;
pozyskaniem i oceną informacji pochodzących z rejestratorów
b) zapewnienia współpracy technicznej oraz wzajemnego
VDR lub SVDR i innych urządzeń elektronicznych;
dostępu do wiedzy fachowej koniecznej do wykonania
2) zapewnienia współpracy technicznej oraz wzajemnego dostępu
konkretnych zadań;
do wiedzy specjalistycznej koniecznej do wykonania
c) pozyskiwania i wzajemnego udostępniania informacji
poszczególnych zadań z zakresu badania wypadków i

17
potrzebnych do analizowania danych o wypadku oraz
incydentów morskich;
przygotowywania stosownych zaleceń dotyczących
3) pozyskiwania i wzajemnego udostępniania informacji
bezpieczeństwa na poziomie wspólnotowym;
potrzebnych do analizowania danych o wypadku lub
d) przygotowywania wspólnych zasad realizacji zaleceń
incydencie morskim oraz przygotowania stosownych zaleceń
dotyczących bezpieczeństwa oraz przystosowywania
dotyczących bezpieczeństwa na poziomie Unii Europejskiej;
metod dochodzeniowych do zmian wynikających z
4) przygotowywania wspólnych zasad realizacji zaleceń
postępu technicznego i naukowego;
dotyczących bezpieczeństwa, o których mowa w art.44, oraz
e) odpowiedniego zarządzania środkami szybkiego
przystosowania metod badania wypadków i incydentów
ostrzegania, o których mowa w art. 16;
morskich do zmian wynikających z postępu technicznego i
f) opracowywania zasad poufności w zakresie
naukowego;
udostępniania – z poszanowaniem przepisów krajowych
5) odpowiedniego korzystania z wczesnego alertu, o którym
– zeznań świadków i przetwarzania danych oraz innych
mowa w art. 42;
zapisów, o których mowa w art. 9, w tym w stosunkach z
6) ustalenia zasad udostępniania dokumentów, do których ,
państwami trzecimi;
zgodnie z przepisami państw członkowskich Unii Europejskiej,
g) organizowania, w miarę potrzeb, stosownych zajęć
dostęp jest ograniczony, z uwzględnieniem tych przepisów,
szkoleniowych dla poszczególnych inspektorów;
7) organizowania, w miarę potrzeb, odpowiednich szkoleń dla
h) wspierania współpracy w dziedzinach wchodzących w
osób prowadzących badania wypadków i incydentów morskich;
zakres niniejszej dyrektywy z organami
8) wspierania współpracy w zakresie badania wypadków lub
dochodzeniowymi państw trzecich oraz z
incydentów morskich z odpowiednimi organami państw
międzynarodowymi organizacjami prowadzącymi
trzecich i organizacjami międzynarodowymi badającymi takie
dochodzenia w sprawie wypadków morskich;
wypadki lub incydenty morskie;
i) dostarczania organom dochodzeniowym prowadzącym
9) zapewnienia organom prowadzącym badanie niezbędnych
dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa wszelkich
informacji.
stosownych informacji.
.
Artykuł 11
1. W przypadkach dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa, T 16
Art. 28. 1. W przypadku złożenia wniosku przez organ innego niż
Koszty
w których uczestniczą co najmniej dwa państwa
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej o

członkowskie, ich odnośne działania realizowane są
przeprowadzenie czynności związanych z badaniem wypadku lub
bezpłatnie.
incydentu morskiego, jeżeli Rzeczpospolita Polska jest istotnie
2. W przypadku zwrócenia się o pomoc do państwa
zainteresowanym państwem, Komisja przeprowadza te czynności
członkowskiego, które nie uczestniczy w dochodzeniu w
bezpłatnie, na zasadzie wzajemności.
sprawie bezpieczeństwa, państwa członkowskie
2. W przypadku złożenia wniosku przez organ innego niż
uzgadniają zwrot poniesionych kosztów.
Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej o
przeprowadzenie czynności związanych z badaniem wypadku lub
incydentu morskiego, jeżeli Rzeczpospolita Polska nie jest istotnie
zainteresowanym państwem, lub przez organ państwa trzeciego,
Komisja przeprowadza te czynności po uzgodnieniu przez
przewodniczącego Komisji kosztów niezbędnych do sfinansowania
tych czynności..
Artykuł 12
1. Państwa członkowskie współpracują w możliwie T
14,15 Art. 23. 1. Komisja dopuszcza do udziału w badaniu wypadku lub

18
Współprac największym zakresie z innymi żywotnie
incydentu morskiego inne niż Rzeczpospolita Polska istotnie
a z
zainteresowanymi państwami trzecimi w dochodzeniach
zainteresowane państwo po złożeniu przez odpowiedni organ tego
żywotnie
w sprawie bezpieczeństwa.
państwa do przewodniczącego Komisji pisemnego wniosku o
zaintereso
2. Na mocy wzajemnego porozumienia żywotnie
dopuszczenie do udziału w badaniu.. Dopuszczenie może nastąpić po
wanymi
zainteresowane państwa trzecie mogą włączyć się w
podjęciu badania przez Komisję.
państwami dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa prowadzone
3. Komisja dopuszcza do udziału w badaniu wypadku lub incydentu
trzecimi
przez państwo członkowskie zgodnie z niniejszą
morskiego istotnie zainteresowane państwo trzecie, po zawarciu z

dyrektywą na każdym etapie tego dochodzenia.
organem właściwym w sprawie badania wypadków lub incydentów
3. Współpraca państwa członkowskiego w dochodzeniu
morskich tego państwa porozumienia, którego postanowienia
w sprawie bezpieczeństwa prowadzonym przez żywotnie
zapewniają prowadzenie badania zgodnie z wymaganiami kodeksu
zainteresowane państwo trzecie odbywa się bez
badania wypadków.
uszczerbku dla wymagań związanych z prowadzeniem
Art. 24. 1. Jeżeli badanie wypadku lub incydentu morskiego, w
dochodzeń w sprawie bezpieczeństwa oraz wymagań
stosunku do którego Rzeczpospolita Polska jest państwem istotnie
dotyczących sprawozdawczości z tych dochodzeń
zainteresowanym, podjął organ właściwy do badania wypadków lub
określonych w niniejszej dyrektywie. W przypadku gdy
incydentów morskich innego niż Rzeczpospolita Polska istotnie
żywotnie zainteresowane państwo trzecie prowadzi
zainteresowanego państwa, Komisja, z uwzględnieniem art. 15,
dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa obejmujące co
rozstrzyga o dołączeniu do tego badania.
najmniej jedno państwo członkowskie, państwa
3. W celu dołączenia do badania wypadku lub incydentu morskiego
członkowskie mogą zdecydować, że nie będą prowadzić
prowadzonego przez organ właściwy do badania wypadków lub
równoległego dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa,
incydentów morskich istotnie zainteresowanego państwa trzeciego,
pod warunkiem że to państwo trzecie prowadzi
Komisja zawiera z tym organem porozumienie, którego postanowienia
dochodzenie w sprawie bezpieczeństwa zgodnie z
zapewniają prowadzenie badania zgodnie z wymaganiami kodeksu
kodeksem dochodzeń w sprawach wypadków i
badania wypadków.
incydentów morskich IMO.
Artykuł 13
Państwa członkowskie przyjmują środki w celu T 24,25
Art. 49. Osoba dysponująca:

Przechowy zapewnienia, aby strony, których dotyczą wypadki i
2) środkami rejestracji obrazu lub d więku albo materiałami lub
wanie
incydenty objęte zakresem zastosowania niniejszej
śladami mogącymi pomóc w ustaleniu okoliczności i przyczyn
dowodów
dyrektywy dołożyły wszelkich starań dla:
wypadku lub incydentu morskiego

a) zachowania wszystkich informacji pochodzących z
- jest obowiązana udostępnić je niezwłocznie na żądanie Komisji.
map, rejestrów pokładowych, zapisów elektronicznych i
Art. 50. 1. Każdy kto dysponuje:
magnetycznych oraz taśm wideo, łącznie z informacjami
1) informacjami związanymi z wypadkiem lub incydentem
pochodzącymi z VDR i innych urządzeń elektronicznych
morskim pochodzącymi z map, dzienników, zapisów
dotyczących okresu przed wypadkiem, w trakcie
elektronicznych i magnetycznych oraz taśm wideo, łącznie z
wypadku i po nim;
informacjami pochodzącymi z rejestratorów VDR lub S-VDR i
b) zapobieżenia nadpisaniu lub innym zmianom takich
innych urządzeń elektronicznych, odnoszących się do okresu
informacji;
przed, w trakcie i po zajściu badanego wypadku lub incydentu
c) zapobieżenia zakłóceniom powodowanym przez inny
morskiego jest obowiązany do ich zachowania, zapobieżenia
sprzęt, który mógłby zostać zasadnie uznany za mający
ich nadpisaniu lub innym zmianom tych informacji;
związek z dochodzeniem w sprawie bezpieczeństwa przy
2)
innymi urządzeniami niż urządzenia, o których mowa w pkt 1,
wypadku;
które mogłyby zostać zasadnie uznane za mające związek z

19
d) szybkiego zebrania i przechowywania wszystkich
badaniem wypadku lub incydentu morskiego – jest obowiązany
dowodów do celów dochodzeń w sprawie
do zapobieżenia wprowadzaniu zmian w tych urządzeniach
bezpieczeństwa.
- i zachowania ich do czasu poinformowania przez Komisję, że
nie są one niezbędne do prowadzenia badania, nie dłużej jednak
niż w terminie do 12 miesięcy od dnia wypadku lub incydentu
morskiego.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, są obowiązane do niezwłocznego
poinformowania Komisji, po dniu wypadku lub incydencie morskim, o
posiadanych informacjach i urządzeniach wymienionych w ust. 1.
Artykuł 14
1. Dochodzenia w sprawie bezpieczeństwa prowadzone T 19,20,
Art. 36. 1. Po zakończeniu badania wypadku lub incydentu morskiego
Sprawozda zgodnie z niniejszą dyrektywą
są zakończone
21,23 Komisja sporządza raport końcowy.
nia
sprawozdaniem opublikowanym w formacie określonym
Art. 37. 1. Jeżeli ze względu na szczególną zawiłość prowadzonego
dotyczące
przez właściwy organ dochodzeniowy zgodnie z
badania sporządzenie i ogłoszenie raportu końcowego w terminie, o
wypadków właściwymi sekcjami załącznika I. Organy
którym mowa w art. 36 ust. 3, jest niemożliwe, Komisja sporządza i

dochodzeniowe mogą zadecydować, że dochodzenie
ogłasza w tym terminie raport tymczasowy.
sprawie bezpieczeństwa, które nie dotyczy bardzo
Art. 38. 1. Jeżeli po zakończeniu badania wypadku morskiego innego
poważnego lub, w zależności od sytuacji, poważnego
niż bardzo poważny wypadek lub incydentu morskiego, jeżeli Komisja
wypadku morskiego i którego wyniki potencjalnie nie
rozstrzygnie, że wyniki badania nie przyczynią się do zapobiegania
doprowadzą do skuteczniejszego zapobiegania
wypadkom lub incydentom morskim w przyszłości, Komisja powinna
wypadkom i incydentom w przyszłości, zostanie
sporządzić i opublikować raport uproszczony.
zakończone publikacją uproszczonego sprawozdania.
Art. 45. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w

drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres raportów sporządzanych
przez Komisję, mając na uwadze przepisy Unii Europejskiej
ustanawiające podstawowe zasady regulujące dochodzenia w sprawach
wypadków w sektorze transportu morskiego oraz wymagania kodeksu
badania wypadków.
2. Organy dochodzeniowe dokładają wszelkich starań, T 20
Art. 36.3 Komisja ogłasza raport końcowy, w terminie do 12 miesięcy
aby udostępnić sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1 –
od dnia wypadku lub incydentu morskiego, na swojej stronie
w tym swoje wnioski i wszelkie możliwe zalecenia – do
internetowej.
wiadomości publicznej, a w szczególności całemu
Art. 37. 1. Jeżeli ze względu na szczególną zawiłość prowadzonego
sektorowi morskiemu, w ciągu 12 miesięcy od daty
badania sporządzenie i ogłoszenie raportu końcowego w terminie, o
wypadku. Jeżeli przygotowanie sprawozdania
którym mowa w art. 36 ust. 3, jest niemożliwe, Komisja sporządza i
końcowego w tym terminie jest niemożliwe, w ciągu 12
ogłasza w tym terminie raport tymczasowy.
miesięcy od daty wypadku lub incydentu publikuje się
3. Raport tymczasowy, o którym mowa w ust. 1, i następujący po nim
sprawozdanie tymczasowe.
raport końcowy Komisja ogłasza na swojej stronie internetowej.

Art. 38. 3.Komisja ogłasza raport uproszczony, w terminie do 12
miesięcy od dnia wypadku lub incydentu morskiego, na swojej stronie
internetowej.

20
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 35

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: