eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2016

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 3988
  • Data wpłynięcia: 2015-09-30
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

3988-uklad-zadaniowy

Wsparcie Senatu i jego organów w realizacji zadań, zapewnienie sprawnej i efektywnej
obsługi ich działalności, zapewnienie senatorom warunków niezbędnych do skutecznej
realizacji obowiązków oraz ochrony praw wynikających ze sprawowania mandatu.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 1,71 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,55 mld zł.
Zgodnie z załącznikiem nr 49 „Katalog funkcji, zadań, podzadań i działań na 2016 rok” do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016, ze
względu na charakter zadania publicznego, odstąpiono od pomiaru miernika w zakresie
Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu.

Zadanie 1.3. Obsługa merytoryczna i kancelaryjno-biurowa Prezesa
Rady Ministrów, Rady Ministrów i członków Rady Ministrów

Zadanie obejmuje działania związane z zapewnieniem sprawnej i efektywnej obsługi
Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów oraz innych organów opiniodawczo-doradczych
i pomocniczych PRM i RM, jak również działania związane z tworzeniem i ogłaszaniem
prawa. Zadanie realizowane jest przez: opracowywanie rządowych projektów ustaw na
zasadach i w trybie określonym w regulaminie prac Rady Ministrów, opracowywanie
stanowisk prawno-legislacyjnych do rządowych projektów aktów prawnych, prowadzenie
analiz i monitoringu wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, redagowanie
i udostępnianie Dziennika Ustaw RP oraz Dziennika Urzędowego „Monitor Polski”, jak
również koordynację procesu legislacyjnego oraz prowadzenie aplikacji legislacyjnej
i doskonalenie umiejętności kadr obsługujących organy władzy publicznej. Zadanie obejmuje
także sprawy związane z zarządzaniem korpusem służby cywilnej, zapewnieniem
zawodowej, bezstronnej, rzetelnej i politycznie neutralnej kadry urzędników państwowych
oraz dążeniem do poprawienia jakości pracy w urzędach administracji rządowej.

Zadanie realizowane jest przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Rządowe Centrum
Legislacji
, Centrum Usług Wspólnych, Krajową Szkołę Administracji Publicznej oraz
Ośrodek Studiów Wschodnich im. Marka Karpia.
Celami określonym dla zadania są:
Zapewnienie sprawnej i efektywnej obsługi Prezesa Rady Ministrów, Rady Ministrów oraz
innych organów opiniodawczo-doradczych i pomocniczych PRM i RM;
Zapewnienie zgodności opracowywanych i opiniowanych projektów aktów prawnych
z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,83 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,23 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie następujący miernik określony
przez Prezesa Rządowego Centrum Legislacji:
11

Liczba projektów aktów prawnych (ustaw,
Planowane wartości miernika
rozporządzeń RM, Prezesa RM i ministrów)
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
opracowanych lub opiniowanych przez
Rządowe Centrum Legislacji (RCL), których

98,43
>98
>98
>98
niezgodność z Konstytucją nie została
stwierdzona przez Trybunał Konstytucyjny
w stosunku do liczby wszystkich aktów
prawnych tego typu opracowanych lub
opiniowanych przez RCL (w %)

Komentarz:
Ryzyka związane z realizacją zadania dotyczą ewentualnej kumulacji liczby opracowywanych
i opiniowanych przez Centrum projektów aktów prawnych lub niewłaściwej współpracy podmiotów
zewnętrznych. Jego ograniczeniu służą przede wszystkim przedsięwzięcia szkoleniowe, bieżący
monitoring projektów opracowywanych lub opiniowanych w Centrum, a także działania usprawniające
współpracę z podmiotami zewnętrznymi.

Zgodnie z załącznikiem nr 49 „Katalog funkcji, zadań, podzadań i działań na 2016 rok” do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016, ze
względu na charakter zadania publicznego, odstąpiono od pomiaru miernika w zakresie
KPRM oraz jednostek podległych.

Zadanie 1.4. Działalność orzecznicza i obsługa Trybunału
Konstytucyjnego

Zadanie obejmuje finansowanie wsparcia działalności orzeczniczej Trybunału
Konstytucyjnego w zakresie m.in. zgodności przepisów prawa uchwalanych przez władzę
ustawodawczą oraz wydawanych przez centralne organy państwa, a także jego obsługę
techniczną w zakresie organizacyjnym i merytorycznym. Zadanie to ukierunkowane jest na
poprawę stanu zgodności stanowionego prawa z Konstytucją i ratyfikowanymi umowami
międzynarodowymi przez m.in. kontrolę hierarchicznej zgodności aktów prawnych oraz na
wzrost sprawności rozpatrywania spraw przesyłanych do Trybunału Konstytucyjnego od
uprawnionych podmiotów w procesie kontroli konstytucyjności prawa przy pomocy
doskonalenia obsługi merytorycznej i organizacyjnej Trybunału Konstytucyjnego.
Zadanie realizowane jest przez Trybunał Konstytucyjny.
Celem określonym dla zadania jest poprawa stanu zgodności stanowionego prawa
z Konstytucją i ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi (hierarchiczna zgodność aktów
normatywnych).
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,09 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,03 mld zł.

Zgodnie z załącznikiem nr 49 „Katalog funkcji, zadań, podzadań i działań na 2016 rok” do
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 lipca 2015r. w sprawie szczegółowego sposobu,
trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2016, ze
12

względu na charakter zadania publicznego, odstąpiono od pomiaru miernika w zakresie
Trybunału Konstytucyjnego.

Zadanie 1.5. (W) Organizacja i przeprowadzanie wyborów
Realizacja zadania polega na koordynacji organizacji wyborów przez jednostki Krajowego Biura
Wyborczego na szczeblu centralnym oraz delegatury KBW przy przeprowadzaniu wyborów
Prezydenta RP, wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczpospolitej Polskiej, Parlamentu
Europejskiego, jak również wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw,
wyborów burmistrzów, wójtów i prezydentów miast oraz referendów o zasięgu regionalnym
i ogólnokrajowym.
Zadanie realizowane jest przez Krajowe Biuro Wyborcze, Ministerstwo Finansów oraz
Wojewodów.
Celem określonym dla zadania jest zapewnienie sprawnego i zgodnego z prawem
przeprowadzenia wyborów i referendów.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,57 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,29 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie następujący miernik określony
przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego:
Planowane wartości miernika
Czas ustalenia wyników głosowania 95%
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
komisji obwodowych (w godz.)
16
<16
<16
<16
Komentarz:
Wartość docelowa miernika szacowana jest niezależnie dla każdego roku budżetowego, co pozwala
uwzględnić różne rodzaje wyborów, jakie wystąpią lub mogą wystąpić w poszczególnych latach.
Szacunki te uwzględniają m.in. liczbę obwodów wyborczych i specyfikę poszczególnych rodzajów
wyborów i referendów. Pomiar odzwierciedla średnią z poszczególnych czasów ustalania wyników
wyborów i referendów z przynajmniej 95% liczby komisji obwodowych, przy czym co do zasady
wyliczany jest czas: od zamknięcia urn wyborczych do ogłoszenia przez PKW wyników z nie mniej niż
95% liczby komisji obwodowych, za wyjątkiem wyborów i referendów lokalnych w trakcie kadencji,
w których to liczony jest czas od zamknięcia urn do ogłoszenia wyników przez Komisarzy
Wyborczych.
Na ryzyko niewykonania docelowej wartości miernika wpływ mają m.in. aspekty techniczne
(wynikające z możliwości wystąpienia awarii elektronicznego systemu przetwarzania danych, która
jest minimalizowana m.in. dzięki utrzymywaniu urządzeń zapasowych).

Zadanie 1.6. Nadzór nad systemem zamówień publicznych
Realizacja zadania ma zapewnić kontrolę procesu udzielania zamówień publicznych
w zakresie przewidzianym ustawą, która ma wpływać na skuteczne wykrywanie wszelkich
nieprawidłowości oraz zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemu środków ochrony
prawnej. Zadanie obejmuje także upowszechnianie wiedzy z zakresu zamówień publicznych
13

– organizację szkoleń, opracowywanie programów szkoleniowych oraz prowadzenie
działalności wydawniczej.

Zadanie realizowane jest przez Urząd Zamówień Publicznych.
Celem określonym dla zadania jest zwiększanie prawidłowości przestrzegania procedur
wydatkowania środków publicznych.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,16 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,03 mld zł.
Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywany będzie następujący miernik określony
przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych:
Odsetek wszczętych kontroli fakultatywnych,
Planowane wartości miernika
Bazowa
postępowań wyjaśniających oraz udzielonych
2016 r.
2017 r.
2018 r.
odpowiedzi w stosunku do liczby wniosków
94
75
75
75
(w %)
Komentarz:
Wpływ na wartość miernika może mieć konieczność wprowadzenia zmian w przepisach ustawy Prawo
zamówień publicznych i innych ustaw, które spowodują zwiększony napływ wniosków o kontrolę.

Zadanie 1.7. Ocena działalności organów administracji publicznej,
Narodowego Banku Polskiego oraz jednostek organizacyjnych
wydatkujących środki publiczne z punktu widzenia ustawowych
kryteriów NIK

Zadanie obejmuje działania służące ocenie sprawności funkcjonowania państwa oraz
skuteczności gospodarowania środkami publicznymi przez wskazywanie zagrożeń,
nieprawidłowości, nierzetelności i braku uczciwości w wykonywaniu zadań publicznych.
Głównym celem oceny jest umożliwienie jak najlepszego wypełniania przez państwo jego
obowiązków wobec obywateli, jak również wzmocnienie dbałości o przestrzeganie prawa
i reguł gospodarności.
Zadanie realizowane jest przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Celem określonym dla zadania jest wspieranie działań wpływających na sprawne
funkcjonowanie państwa i pozytywne oddziaływanie na skuteczność wykonywania zadań
finansowanych ze środków publicznych.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,83 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,28 mld zł.


14

Do pomiaru stopnia realizacji zadania wykorzystywane będą następujące mierniki określone
przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli:
Planowane wartości miernika
Procent wydatków publicznych poddanych
Bazowa
badaniu w danym roku w ramach kontroli
2016 r.
2017 r.
2018 r.
wykonania budżetu państwa (w %)
14,37
13,00
13,00
13,00
Komentarz:
Ryzyko niewykonania zaplanowanej wartości miernika może wiązać się z ograniczeniem zakresu
i liczby kontroli jednostkowych w ramach kontroli wykonania budżetu państwa.

Odsetek ocen pozytywnych dysponentów
Planowane wartości miernika
części budżetu państwa, państwowych
Bazowa
2016 r.
2017 r.
2018 r.
funduszy celowych, agencji wykonawczych
i państwowych osób prawnych objętych

79
≥75
≥75
≥75
w danym roku kontrolą wykonania budżetu
państwa (w %)

Komentarz:
Wpływ na wartość miernika może mieć ograniczenie zakresu i liczby kontroli jednostkowych w ramach
kontroli wykonania budżetu państwa.

Zadanie 1.8. Ochrona wolności słowa, prawa do informacji oraz
interesu publicznego w radiofonii i telewizji

Zadanie realizuje działania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), które wynikają
z art. 6 ustawy z dnia 29 grudnia 1992r. o radiofonii i telewizji. W ramach zadania wydawane
są rozstrzygnięcia w sprawach koncesji na rozpowszechnianie programów, sprawowana jest
kontrola działalności nadawców publicznych i koncesjonowanych, jak również opiniowane są
projekty aktów prawnych. Prowadzone są rejestry programów rozpowszechnianych
wyłącznie w sieciach teleinformatycznych oraz rozprowadzanych w sieciach operatorów
telekomunikacyjnych. Określane są opłaty abonamentowe oraz podział wpływów z tych opłat
między spółki publicznego radia i telewizji, jak również przeprowadzane są konkursy na
członków rad nadzorczych w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji. Ponadto,
prowadzone są postępowania i wydawane decyzje administracyjne w przedmiocie
umorzenia lub rozłożenia na raty zaległości we wnoszeniu opłat abonamentowych rtv,
realizowane na podstawie zapisów art. 9 i 10 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach
abonamentowych.
Zadanie realizowane jest przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Celami określonymi dla zadania są:
Zapewnienie odbiorcom dostępu do pluralistycznej oferty, swobody wypowiedzi oraz
debaty publicznej w mediach;
Wsparcie rozwoju cyfrowej telewizji naziemnej oraz konwersji cyfrowej radia;
Zapewnienie nadzoru regulacyjnego mediów publicznych.
Prognozowana skonsolidowana kwota wydatków na realizację zadania w latach 2016-2018
wynosi 0,11 mld zł, w tym planowana skonsolidowana kwota wydatków na 2016 r.
wynosi 0,04 mld zł.
15

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20 ... 30

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: